In den hof: wat hebben we dit jaar geleerd

Uw LJ kreeg het van ’t jaar in haar hoofd om groenten gaan kweken op haar balkon. Van geraniums in jaar één ging het naar een complete wildgroei in jaar twee.

Het begon nog vrij onschuldig met een potje Hemabalkontomaten. Ik dacht: het is een klein potje, met veel zaadjes, en er wordt niks vermeld over verpotten, dus zullen het wel ienieminieminitomaatjes worden.
Ja zo naïef was ik dus. In totaal kwamen tien zaadjes uit en groeiden op tot planten van ieder een meter hoog. Verpotten was noodzaak en eigenlijk hadden ze best nog wat grotere potten kunnen krijgen.
Op het einde kochten we nog een courgette- en een pompoenplant. Pas na aankoop las ik dat die planten echt wel bijen nodig hebben voor de bestuiving. Geen nood, dan zou ik toch zelf wel voor bij gaan spelen, als het zover was?

Wat hebben we geleerd:

  • In volle grond tuinieren moet zoveel makkelijker zijn.
  • Als je een tuin aanlegt op een balkon, hou er dan rekening mee dat die veel meer verzorging, en dus meer tijd, vraagt dan een gewone tuin: er komt geen regenwater bij je plantjes dus je moet elke dag gieten, je moet regelmatig bijmesten, overpotten als de wortels niet genoeg ruimte hebben, zelf voor bevruchting zorgen,…
  • Tomaten, courgetten en pompoenen zuipen water.
  • Bij pompoenen mag je de waterbevoorraading terugschroeven als ze geen vrouwtjesbloemen kweken. Als ze het té goed hebben, denken ze namelijk niet aan hun voortplanting.
  • Het verschil tussen vrouwtjes- en mannetjesbloemen is eigenlijk heel erg duidelijk als je weet waar te kijken: de vrouwtjes dragen al het begin van de toekomstige vrucht onder bloemkelk, de mannetjes hebben een gewoon steeltje.
    Onsmarie, de pompoenplant: links een mannelijke nog-te-bloeien-bloem op een lange steel, rechts de vrouwelijke nog-te-bloeien-bloem met al een ienieminipompoentje.

    Dendanny, de courgetteplant: rechts de mannetjesbloemen op hun lange, dunne stelen, rechtsboven een nog-te-bloeien-vrouwtje en rechtsonder een vrouwtjesbloem in bloei, duidelijk met een dikkere steel, het begin van een courgette.
  • Mannetjesbloemen groeien doorgaans het eerst, waardoor je eigenlijk best zorgt voor planten die een paar weken schelen qua leeftijd, zodat je de ene plant kan gebruiken voor het bestuiven van de andere plant. Las ik pas toen Dendanny al volop in bloei stond en het te laat was.
  • Zonder bestuiving krijg je misvormde, halfvolgroeide of rottende courgettes. Pompoenen verschrompelen al als minibaby.
  • Laat doorwinterde tuiniers die nog nooit wat op internet gaan opzoeken zijn maar alles hebben geleerd van hun vader, u gerust uitlachen. Ik ben er toch maar mooi in geslaagd om op mijn eigen een courgette te kweken. Ik mag daar trots op zijn. En anders moet hij maar komen helpen, die vader van mij.

Jaar drie: nieuwe poging, meer succes?

Ik denk alleszins aan twee courgetteplanten, een paar tomatenplanten en misschien paprika.

Het resultaat: een megacourgette. Ja, eentje maar!
Het resultaat: kleine, heerlijk zoete, smaakvolle tomaatjes. Hema, you rock!

18 thoughts on “In den hof: wat hebben we dit jaar geleerd

  1. Vee bijgellerd dus ! Ik heb geleerd van iemand die mannetjes planten hebbeb die zo klein mogelijk te laten en de vrouwtjes laten doorgroeien ! Van de Kiwi is dat allenzins zo en van de pompoenen altijd een kruisteelt doen !

  2. Tuinieren is een gave…zeg dat ik het gezegd heb. Het enige wat ik ooit eens gezaaid en daarna uitgeplant heb waren pompoenen. Dat groeit als kruid en het is dus geen kunst om resultaat te bekomen. Alhoewel ik veel van die kollossen uitgedeeld had kan ik tot op de dag van vandaag geen pompoensoep meer rieken of zien. Trop is trop 🙂

    1. Ik kan me voorstellen dat te veel pompoenen dat gevoel oproepen maar ik eet héél graag pompoensoep misschien net omdat het zeldzamer is 🙂

  3. Das wel een grote courgette ja, had je hem niet ietsje eerder van de plant moeten halen? Over het algemeen gaan ze toch alleen maar zaad kweken als ze zo dik worden en dan smaken ze niet meer zo lekker (in tegenstelling tot pompoenen).

    1. We waren 2 weken op vakantie, voordien was het een kleine vrucht, toen we terugkwamen ineens een monster….. Anders had ik ze er idd eerder afgehaald. Volgende keer beter he!

Reacties zijn gesloten.