Beenderen liegen niet.

Wij zijn serieverslaafden, het lief en ik.

Op tv naar series kijken, daar begon het mee, heel onschuldig opnemen, achteraf kijken en reclame doorspoelen. Maar tv-zenders hebben de irritante neiging om niet chronologisch dingen uit te zenden. Nu eens seizoen vijf, dan plots drie opnieuw, en o laten we dan maar verspringen naar zeven, dan zijn we mee met Amerika!

Héél irritant.

Dus begonnen we met series te downloaden volledig legaal aan te kopen en die één voor één te zien. HIMYM en TBT zijn gepasseerd (en binnenkort beginnen de nieuwe seizoenen), een groot deel van House en Dexter… Momenteel is het al een paar maanden Bones die onze huiskamer inneemt.

Voor wie de serie niet kent, een korte samenvatting.

Bones ofte Dr. Temperance Brennan is de beste forensische antropoloog ter wereld. Ze is recht voor de raap, liegt nooit en kent geen sarcasme. En ze is megaslim. Haar tegenspeler is special agent Seeley Booth (beter bekend als Angel de vampier), een stoere kerel, ex-militair, ex-sniper, denkt vooral met zijn intuïtie. Achter hen staat een team van wetenschappers met ieder uitmuntende en exclusieve eigenschappen, levensachtergronden en karakters.

Het spreekt voor zich dat het aantrekken-en-afstoten-spelletje tussen Booth en Brennan seizoenenlang heeft geduurd. Ik word daar ambetant van. Opbouwen is leuk maar je moet uiteindelijk wel ergens uitkomen en ze stelden het elke keer weer uit, het leek wel een barslecht stationsromannetje.

Ik was blijkbaar niet de enige die er zo over dacht, want ineens moest het vooruit gaan.

Pas op, spoiler alert.

Eind seizoen zes belandt Bones in bed met Booth en raakt zwanger van hem. Allemaal goed en wel maar de makers zijn hier met het script serieus de mist in gegaan en ik denk erover hen boze fanmail te sturen. Héél boze.
Want hoe gebeurt datgene waar de trouwe kijker al zes – ZES! – seizoenen op wacht?

  • Brennan kruipt in Booths bed na de dood van haar assistent. Het beeld wordt zwart zodat de naïeve kijker denkt dat ze al huilend in zijn armen in slaap  is gevallen. Als dit het begin van een stomende vrijpartij moet voorstellen… Ik neem aan dat Brennan geen (half)naaktscènes wou met Booth want hem hebben we al vaak genoeg rollebollend in bed met vrouwen mogen betrappen.
  • De volgende dag vertelt Brennan stralend aan Angela dat ze met Booth in bed is gedoken. Pardon? *BAF* (Dat is de naïeve kijker die uit de lucht valt. Ik had namelijk niets door.) Is er dan iets gebeurd? Of wil je je BFF gewoon jaloers maken?
  • Het vervolg van hun gesprek mogen we niet horen want zowel een collega als de kijker worden zonder mededogen de kamer uitgestuurd zodat de vriendinnen ongestoord kunnen babbelen. Bij vorige seksuele uitspattingen mochten we wél alle sappige opmerkingen horen. Vind ik. NIET. Leuk.
  • Het volgende dat we erover horen is Brennan die bij Booth de bom dropt: “You’re the father.”
  • En dan is het seizoen zeven en wonen ze half-en-half samen en spreken ze over “I love you” en laten we een “our place” zoeken want de baby moet een echt gezin hebben om in op te groeien. Brennen die “I love you” zegt en plots gelooft in monogamie? Wat is er gebeurd?!

Diep teleurgesteld.

Maar we kijken verder. Waarom?

  • Cam, de baas van het groepje wetenschappers. De baas op papier, want iedereen wéét dat Brennan het voor het zeggen heeft. Cam heeft een figuur om door een ringetje te halen zo smal, draagt elke keer ze in beeld komt een andere outfit en elke outfit staat haar beter dan de vorige. Ze straalt van top met paardenstaartkapsel tot stilletohooggehakte teen klasse uit. Hoewel ik vind dat ze met die bob die ze in seizoen zes aangemeten kreeg, niet staat.
  • Hodgins. Hilarisch hoe die kerel telkens weer van de wereld raakt door insecten en ‘particulates’. En voor een wetenschapper heeft hij wel een héél gespierd bovenlijf. Haba haba. Jammer dat hij op saaie types gelijk perfect-witte-smile-maar-geen-borsten-Angela valt.
  • Angela vinden we trouwens niet leuk.
  • Zack Addy. Mijn favoriete personage. Ik haat de schrijvers die hem uit de serie hebben geschreven toen hij in seizoen drie het slaafje werd van een seriemoordenaar. Stiekem hoop ik nog altijd dat hij terugkomt.
  • De verhaallijn, die steevast begint met het ontdekken van een lijk, liefst in vergevorderde staat van ontbinding, met een oog dat eruit komt springen of ingewanden die bloederig verspreid erlangs liggen. Ik ben er al vrij immuun voor en kan gerust eten tijdens het kijken. Het eindigt met het vinden, ontmaskeren en arresteren van de moordenaar. Happy ends, daar leven we voor. En als het niet in één aflevering lukt, zoals met de losgeslagen scherpschutter of met de psychopatische grafdelver, dan maken we er toch gezellig een rode draad van ofte dan laten we de slechterik om de zoveel afleveringen nog eens opdraven. Of we eindigen met een cliffhanger van formaat zodat het aftellen naar seizoen acht plots heel snel vooruit moet gaan.
  • Ongelooflijk – en soms ook heel erg ongeloofwaardig – hoe de moordzaken elke keer weer worden opgelost. Wel een geruststelling dat beenderen niet liegen en altijd vertellen wat er is gebeurd, wanneer en hoe – en door wie.

En u? Bent u (momenteel) verslaafd aan een serie?

54 thoughts on “Beenderen liegen niet.

  1. Ik volg geen serie in die zin dat ik elke aflevering moet zien. Maar de series die ik de laatste tijd gemakkelijk eens zie zijn bones, castle, criminal mind en royal pains 🙂

  2. True Blood volg ik (een paar maanden geleden s4 op 2 weken uitgekeken). En nu is het weer wachten tot s5 uitkomt. Ik was verslaafd aan Sex and the City en Gilmore Girls (volledig uitgekeken, 6 en 7 seizoenen). Voor de rest nog niet verslaafd geweest. Ik ken wel een super site voor jou: http://www.imdb.com/ (als je die nog niet kent: massa aan info op te vinden over films en series … en acteurs, actrices, …)

    1. Yes die site ken ik!! Superhandig om alles over films, series, acteurs etc te weten te komen!
      SATC heb ik ook eens allemaal bekeken, op een paar weken tijd… Gilmore Girls heb ik veel van op tv gezien, maar nooit alles. En True Blood is mijn ding niet :p

  3. Bones heb ik nog maar één keer gezien, maar The Mentalist en Castle zijn dan weer wel mijn crimeseries. Al heb ik van beide reeksen nog niet alle programma’s gezien. Rizolli and Isles vind ik ook niet slecht. En uit de CSI-reeks: New York en Miami.

  4. Ja BONES! ❤ Nog maar 4 dagen tot het nieuwe seizoen begint en laat ik dan NET op vakantie zijn GRRR. Zack was ook mijn favoriet, ik was heartbroken toen hij eruit gezet werd op zo'n manier 😦

  5. Ik heb wat gehad met series. Vooral op de commerciële zenders is het bekijken/volgen van series meestal een verschrikking. Behalve de vele onderbrekingen voor reclame wordt een serie zelden op volgorde uitgezonden. Als sciencefiction fan ben ik ooit heel kwaad geworden op de manier waarop VT4 een serie uitzond – ze hadden zelfs het lef om stukken van afleveringen gewoon weg te laten. De weinige series die ik nu nog volg, bekijk ik hoofdzakelijk op BBC. Series kopen doe ik niet meer want voor de paar keer dat ik die bekijk, vind ik dat nogal duur. Er is maar één serie waar ik echt aan verslaafd ben en dat is er ééntje voor echte nerds: Doctor Who. 😉

      1. Naar wat ik gevonden heb op internet en vroeger geleerd heb via nieuwsgroepen, is het voor Europese tv-stations niet zo eenvoudig om Amerikaanse series in de juiste volgorde uit te zenden. In veel gevallen krijgen ze de afleveringen vanuit Amerika in verkeerde volgorde. Soms wordt de serie ook in verkeerde volgorde uitgezonden in land van origine. Het gebeurd al eens dat in de V.S. een aflevering wordt verzet omdat één of andere keuringscommissie iets gevonden heeft dat niet door de beugel kan en dat eerst moet gewijzigd worden voor die betreffende aflevering ‘op antenne’ mag. Tv is een bizarre en onlogisch iets.

        1. Flauwe excuses hoor van het tv-wereldje 😀 Op sites als epguide.com vind je de correcte volgorde, dus zo moeilijk kan dat niet zijn he. En Europa, of alleszins België, zit altijd een eind achter op US…

  6. Nee, ik volg geen enkele serie, zeker niet als je moet blijven kijken om te kunnen blijven volgen. De simpele reden hiervoor is dat ik toch geregeld vergeet te kijken of op te nemen …

    1. Bones moet je niet kunnen volgen, al focussen ze in de laatste seizoenen wel meer op de relaties tussen mensen, dan op het oplossen van moorden… jammer.

  7. Eigenlijk ken in Bones zo goed niet ! Een gelijke serie is “Silent Witness ” die ik wel volg. Wel volg ik de Engelse en Scandinavische crime reeksen . Maar de reeks die ik op het puntje van de stoel volg is “New Sherlock Holmes ” .

  8. Ja hier is het ook een serie en dan ineens alles kijken. Dat gaat van HIMYM, TBBT, True blood, Sons of Angergy tot nu dus ook Bones.
    M. is trouwens gigantisch teleurgesteld in het feit dat Booth en Brennan nu een stel zijn gezien hij vind dat de verhaallijn nu niet meer zo sterk is. Ikzelf stoor me er niet zo aan.
    Maar ik ben dan ook een gigantische David Borenaz fan zelf al van toen ik heel heel jong was. Het waarom je de vrijscene nooit hebt gezien is trouwens geen beslissing geweest van Emily en David, maar van de producers. Zij vonden dat we na die ene vrijschene tijdens booth zijn comma tijdelijk genoeg hadden gezien. De vrijscene waarin Christine gemaakt wordt zou trouwens in flashback gebruikt worden in seizoen 8. althans volgens interviews op comicon. Heb ik trouwens al gezegd dat ik een giga nerd ben op het vlak van zo een dingen. Welke andere bijna 30 jarige vrouw bekijkt nu zoveel mogelijk fimpjes van comicon…..

    1. Ik vind David B. totaal niet knap, er is iets aan zijn kop, ik weet niet, te vierkant ofzo. Van Comicon had ik nog nooit gehoord, had na de laatste aflevering van seizoen 7 wel gaan zoeken naar spoilers maar niet zo veel gevonden :p

      1. Behoorlijk wat spoilers op David Boreanaz zijn twitter. 🙂
        Comicon is zowat het grootste event voor comic books en populaire kunsten in Amerika. Wij zijn die hard comic book fans en populaire kunsten daar valt bevoorbeeld bones, TBBT, twilight etc onder. Zij komen allemaal ter plekke om tips van de sluier op te lichten over de nieuwe seizoenen etc…. Wij zijn al enkele jaren aan het sparen voor vliegtickets en toegangstickets…. Ja wij zijn nerds.

  9. Ik ben geen tvkijker. Er zijn twee series die ik gezien heb een paar jaar geleden, Monarch of the Glen en 2000 acres of sky. Beide BBC-series die zich afspelen in Schotland. Heerlijk 😀

  10. Wil je een lijstje ? Hou je vast : Shameless (pure Brtise humor), Doctor Who, The Spiral, Deadline 14/10, alle CSI’s (wachten op nieuwe),The Glades, Strike Back,The Closer, Burn Notice (wachten op nieuw seizoen), True Blood, Inspector Geaorge Gently, Clan, Touch, New Tricks, De Vijfhoek, Aspe, Blue Bloods, Grey’s Anatomy, Dalles, Vermist, Criminal Minds, Code 37, Flash Point.
    Deze zijn nu op de buis en enkel de tv-series. Ik zwijg nog van ‘De slimste mens’ en mini-series …
    Ook nog : Eureka, Haven, Hawai 5-O, Sons of Anarchy, Treme, East West, Mad men, Dexter, Warehouse 13, Being Human (de Britse en Amerikaanse), Primeval, Sactuary, Doc Martin, The Wire, The Fixer, The Shield, Big Love, Desperate µhousewives, Smallville, Painkiller Jane, Without a trace, Lie to me, alle Stargate’s, Human Target, Life, Castle, Thr mentalist, Entourage, Regenesis, Las Vegas, Raines, Merlin, The Journey Man, Hustle, Ghost Whisperer, The Kill Point, Misfits, The Border, …
    Stuk voor stuk het bezien waard ! 🙂

    1. Ik vroeg mij al af wanneer Big Love eens zou langskomen! Ben ik gek van ;-). “West wing” is ook goed, serie over het Witte Huis. En ik ben absolute “Mad Men”-fan – de outfits alleen al.

      Vanuit beroepsmisvorming volg ik ook “In Treatment”, over een psychiater en zijn patiënten. Maar die is redelijk deprimerend soms.

      By the way, LJ, ik heb ergens nog wel een speciale Focus Knack liggen, top 100 van tv-series. Als je nog inspiratie nodig hebt…

        1. Ok, het zat in één van de dozen in de kelder (dit weekend spullen verzameld om mee te doen naar nieuw kot), ik zal er eens naar zoeken. Maar het zal nog niet voor de leesclub zondag zijn :-).

  11. ik kijk eigenlijk heel weinig tv
    maar Desperate Housewives vind ik een bijzonder aangename serie, humor maar toch met achterliggende sociale vraagstukken.
    De rest die je hier noemt ken ik enkel van naam

      1. Dat vind ik nu totaal niet zie. Mijn ventje kijkt ook mee en als ik de collega’s hoor hun mannen ook. Zit echt wel een satirisch tintje aan dat mannen apprecieren.

  12. Awel, dit is de eerste post van u die ik overslaag. Ik kijk gewoonweg te weinig tv en wij hebben alleen één en Canvas, dus ik ken al die series gewoonweg niet.

    By the way, de oma van Teamo stond vandaag weer in de winkel en kwam zeggen dat hij geslaagd is. Wat ik al wist natuurlijk. Haha! En ze vindt dat jullie nu voor jullie rijbewijs moeten gaan. 😉

    1. O voor alles is er een eerste keer! Voel u vooral niet schuldig!
      Amai dan is de oma toch trots. Ik kan aan dat mens niet goed aan uit eigenlijk maar bon. En Teamo heeft zijn voorlopig rijbewijs al dus ze moet niet zagen :p

  13. Bones is een zalige reeks. Ik heb het al een lange tijd geleden ontdekt en ik denk wel dat ik tot het laatste seizoen al gezien heb (met hun kindje).
    Ze hebben ‘snel snel’ dat script moeten schrijven. Die scène er achteraf bij gezet omdat de actrice die Brennan speelt ongepland zwanger bleek te zijn. En ze moesten dit toch in hun serie op de één of andere manier in krijgen, hun nieuwe seizoen was al reeds besteld.
    Wat je misschien nog niet wist, of wel maar je hebt het niet vermeld, is dat de serie gebaseerd is op een boekenreeks. De schrijfster werkt ook mee aan de serie als adviseuse. Kathy Reichs noemt ze en ze heeft al een 17tal boeken geschreven. Ik heb er al verscheidene gelezen en het is beslist de moeite als je van Bones houdt.

    Hetzelfde als in Bones met de liefde (het aantrekken en afstoten) is ook hetzelfde in Castle vind ik. Ook een leuke serie.
    Tegenwoordig ben ik helemaal fan van NCIS en The Big Bang Theory.

    Gilmore Girls vond ik vroeger ook heel leuk. De laatste seizoenen wanneer Rory naar de universiteit ging vond ik minder.

    Als ik zou moeten graven in mijn geheugen naar de allereerste serie waar ik volledig dol van was, moet ik bekennen dat het Married With Children is. Maar dat zal misschien meer iets voor ‘mannen’ geweest zijn en zal jij niet zo leuk vinden denk ik?

    1. Ik had ook iets gehoord van haar echte zwangerschap. En van de boeken, als ik ooit tijd heb, wil ik ze wel eens lezen. Castle heeft idd ook dat irritante spelletje. NCIS ben ik ook een tijd verslaafd aan geweest!!
      Married with Children is uit mijn kindertijd, mochten we niet naar kijken van de ouders maar deden we stiekem toch, Al Bundy ftw 😉

  14. Ik heb tot nu alle DVd boxen tot 5. 6 en 7 heb ik volledig gezien op tv. Ik ben ook niet zo een fan van de volledige ommezwaai maar seizoen 8 belooft wel heel spannend te zijn, niet? Of verwissel ik nu al seizoenen…

    Hodgings, habba habba indeed! Ik vind Angela dan wel weer leuk. Cam, ah, ik wil haar kleerkast!

    1. Awel ik moet zeggen ik was niet goed van het einde, hoe durfden ze met zo’n cliffhanger ons op onze honger te laten zitten tot september!
      Cams kleerkast én figuur… :p

  15. Ik heb al veel van Bones gehoord maar er nog niet naar gekeken.
    Eigenlijk kijk ik alleen naar Thuis. Ik heb een tijdje geprobeerd om Dr. House te volgen maar dat was meestal laat (omdat ik altijd vroeg op sta 😉 ) op de avond en omdat we met drie zijn die programma’s opnemen kon ik het geen maanden uitstellen om te kijken dus ben ik er maar mee gestopt.

  16. I love BONES!!! Erg grappig die mening van jou, herken het gevoel wel hoor. Ik heb ook 6 seizoenen zitten wachten op HET moment tussen Booth en Brennan; en het feit dat ze alle spanning die zo lang opgebouwd is niet laten spatten vond ik zo jammer 😦 Toch kijk ik ook nog steeds: volgende week start de nieuwe serie in de US 😀

    Een serie die ik nog fanatieker volg is The Vampire Diaries, waarom? Ik ben gewoon een Vampire addict, kan er niets aan doen en deze serie stapt een eind weg van alle clichés wat erg leuk is 🙂

  17. Ik sta serieus achter, uhumm.
    Yep een hoop verslavingen hier, waarvan nog enkele onbestaande, want ik moet nog beginnen zien.
    K ben bezig met Dexter, The 4400, Gossip Girl (I know I know).
    Een tip: trakt.tv, couch potato & sickbeard . Allemaal legaal off course. Duhh

Reacties zijn gesloten.