Weegmoment 4 – Eetmeter

Het was een vreselijke week. Enerzijds waren er de ziektekiemen die ervoor zorgden dat ik me van 95% op dinsdag, naar 70% in het weekend ging voelen. Nog niet slecht genoeg om ziek te zijn, maar wel om me ambetant te maken want dit is weer typisch LJ: nooit fatsoenlijk ziek maar vaak periodes waarin er iets sluimert dat me soms wekenlang ambetant en vooral oververmoeid doet voelen, om dan weer uit te doven. We zullen zien hoe dat verder zal lopen.
Anderzijds heb ik continu honger gehad. In het begin beperkte dat zich nog tot de namiddag, de vele uren die ik moest overbruggen tussen de lunch om half twaalf en het avondeten om half zeven. Maar toen begon het ook ’s avonds: we eten minder en vooral minder vettig, en we eten ook niet meer elke avond snoep, chips, cake of koekjes. Donderdag, vrijdag en zaterdag heb ik de ganse dag een flauw hongergevoel gehad. Ik moet zeggen dat dat op den duur begint te wennen en dat ik, ja ik, de hoogsensitieve die moorden zou begaan om haar lege maag gevuld te krijgen, het gewoon kan negeren.

De eetmeter

De Ijsprinses speelde me de link door naar de Nederlandse Eetmeter, waar je een gewicht- en eetdagboek kan bijhouden. Daaruit leerde ik het volgende:

  • Ik eet te veel vetten en te weinig vezels. Hierna heb ik alle witbrood vervangen door meergranenbrood. Ik zou ook meer granen zoals muesli of noten moeten eten, maar dat lust ik simpelweg niet.
  • Ik eet te weinig calorieën op een dag. Voor mijn gewicht en lengte zou ik rond de 1800 kcal per dag moeten eten, maar ik kom soms maar net aan 1000. Kan er ook aan liggen dat het eetdagboek niet alle mogelijke voedselcombinaties bevat en ik soms iets kies wat er op lijkt, dus echt accuraat is de berekening niet. Maar dit kan wél een reden zijn voor mijn moeë gevoel.

Eetdagboek

Ik behoud drie ‘normale’ hoofdmaaltijden per dag: ontbijt met boterhammetjes, lunch met boterhammetjes en avondeten. Ontbijt en lunch is de hoeveelheid hetzelfde gebleven als voordien; bij de hoofdmaaltijd neem ik maar één portie en eet ik me vooral niet meer tonrond. Overschotjes vries ik in, zo hoef ik me niet schuldig te voelen over het overschot aan voedsel.

Tussendoor eet ik een mager yoghurtje, een rauwe wortel, fruit en een handjevol radijsjes. De afgelopen week heb ik één reep (44g) chocolade gegeten, verspreid over verschillende dagen, als klein beloninkje.
Woensdagavond hebben we ieder een halve chocoladecake opgegeten. Dinsdagavond een zakje chips van 150 g (de grote zakken komen niet meer door de deur!). De home made pizza was allesbehalve light. Het bezoekje aan de chocoladebar op zondag was niet zo’n grote verzoeking als verwacht en ik heb me kunnen beperken tot een smoothie en een brownie.
Al bij al een fractie van wat ik vroeger aan vettige zoetigheden binnenspeelde!
Op café of restaurant kies ik ook voor het gezondste gerecht en neem ik plat water in plaats van wijn of frisdrank.

Vaststellingen

Ik ben afgekickt van snoep, koekjes en suiker in het algemeen. Vreemd genoeg kon ik me in de koekjesafdeling van Denaldi heel makkelijk bedwingen en voelde ik ook op de markt geen nood om naar het snoepkraam te rennen. Ik ben vast van plan een paar kilo kwijt te raken en De Knop in mijn hersens is omgedraaid: ik heb geen snoepgoed nodig, integendeel, dus eet ik het ook niet. Het helpt ook dat we in de winkel op de tanden bijten en dat er geen snoepgoed in huis is, maar wel fruit en groenten, zodat we daarnaar kunnen grijpen als we honger hebben. Fastfood heeft hetzelfde effect: hamburgers, kebab, friet, het hoeft niet meer per se voor mij.

Behalve af en toe een piepklein stukje chocolade…

Sport

De afgelopen week twee keer gesport: twintig minuutjes ‘joggen’ enfin de eerste keer meer wandelen dan joggen omdat ik gewoonweg geen energie had, de tweede keer ben ik over mijn grens gegaan hoeveel mijn spieren die duidelijk aangaven dus daar moet ik mee oppassen.

We zijn gaan kijken voor een fitnessabonnement maar voor twee personen is het prijskaartje niet mis: 64 euro per maand, wat op bijna 800 euro per jaar komt. 800 euro die we beter zouden sparen voor ons toekomstige huisje. Ik weet van mezelf echter dat ik er met joggen alleen niet zal komen, tot een gezond leven that is, want vaak genoeg gebruik ik het weer om niet te hoeven sporten: het regent, het is te warm, het waait te hard, het is te koud, het is te donker, het is te licht… Je snapt ‘m wel.
Het fitnesscentrum is vlakbij, ik kan er zelfs met de bus naartoe, het is er ruim, er is een waaier aan groepslessen, je kan er ook zwemmen, squashen en in de sauna. Aegle zou meegaan maar zij wil meteen na het werk gaan fitnessen, wat wil zeggen dat ik pas om negen uur kan eten. Ik zou liever de lessen van acht of negen uur ’s avonds volgen, zodat ik éérst kan gaan eten. Het lief kan pas in september een abonnement nemen, als hij officieel bij mij woont want dan pas krijgt hij korting, en het kan nog wel enkele weken duren voor dit administratief rond is.

Aaaah… dilemma’s.

Resultaat

-1200g, het beste resultaat tot nu toe!

20 thoughts on “Weegmoment 4 – Eetmeter

  1. Dat moet toch wel een beetje frustrerend zijn zo constant met uw eten bezig zijn, maar volhouden, je bent goed bezig en ik denk dat als je louter gaat joggen en thuis ook nog wat oefeningen doet, zoals situps en dergelijken, dan heb je geen fitness abonnement nodig.

  2. Wel ik wil je een hele grote proficiat wensen! Dat is geen klein beetje meer!
    Amper 1000 kcal? Amai, hoe doe je dat? Team LJ, team LJ *doet dansje*

    Ik eet op sommige dagen ook te veel vet, ook te weinig vezels en vooral te weinig zuivel. Ik krijg zelfs met moeite niet al mijn metertjes op groen, laat staan oranje is al een opgave. Ik heb gisteren gezondigd! Ik at twee stukken kaastaart (550 kcal) en heb drie glazen Ice Tea (240 kcal) gedronken. Dat bracht het dagtotaal op een gigantische 1750 kcal… Vandaag gaat dat toch niet gebeuren 😉

        1. O het went. En echt honger hebben alleen de arme mensen in Afrika. En dan eet ik een wortel. En intussen wordt mijn maag kleiner, dat scheelt ook. En ik eet wortels. Zei ik dat al? En radijzen.

  3. het is in elk geval een goed begin
    sporten op zich brengt meestal weinig verandering in het gewicht, maar het is sowieso goed om wat beweging te hebben

    Succes nog, LJ!

  4. Het is waarschijnlijk vooral een kwestie van volhouden, zowel wat de energie-inname betreft als wat het energieverbruik betreft. Het is wel goed, denk ik, dat je lief ook meedoet.

  5. Goed bezig! Wel enigszins shocking hoeveel je dan blijkbaar altijd gesnoept hebt… Ik hoop dat je zo door kunt gaan zonder een al te groot verlangen naar snoep. Als je die knop voor eens en altijd om weet te zetten zou dat een goede zaak zijn 😀

    1. Heel shocking!!! Toch wel dagelijks 2 kieken zoals wafel of Prince en s avonds dessert of chips voor tv! Ik hoop die slechte gewoonte nu afgeleerd te hebben.

  6. Ik at vroeger heel de tijd rijstkoeken (met zout) ipv snoep, heel kleine porties en ging elke avond met honger naar bed. Ja, het went. Ik zou dat nu beter opnieuw doen. 😉
    Goed bezig en hou vol !

  7. Ik zeg goed bezig! Ja het bewust worden van wat je eet kan best confronterend zijn… Zat trouwens net te denken dat er wel veel mensen aan de lijn zijn in blog land 🙂

  8. Met je verhuis naar dat grote bedrijf, hebben ze daar geen fitness? Soms hebben ze in grote bedrijven fitness aanwezig. Of vraag eens of ze voordelen aanbieden, daar zit mss ook goedkoper fitnessen tussen 🙂

Reacties zijn gesloten.