Weegmoment 3 – De hittegolf

Ik keek niet uit naar mijn ontmoeting met de weegschaal dinsdagmorgen. Ik wist al dat die mij geen goed nieuws te vertellen had.

Ik ben de week nochtans goed begonnen: niets gesnoept, honger geleden op het werk of op een wortel gekauwd (waar mijn maag zoveel honger van kreeg, dat ik puur op karakter mezelf ervan heb kunnen weerhouden de snoepautomaat in het station uit de grond te trekken en alle Maltesers in één keer achterover te slaan), gezonde maaltijden gegeten…

En toen brak de hittegolf uit. Voor mij was het – op die ene verzengend hete dag in Italië na – de eerste keer dat ik van ’t jaar temperaturen boven de 25 graden moest verdragen.

Aan alle mensen die maanden hebben geklaagd over het ‘slechte’ weer en die nu klagen over de hitte: had dan uw klep gehouden, ’t is allemaal uw schuld, ge zijt ook nooit content.

Ik ben tenminste alleen niet content als het te heet is. Van te heet weer wordt iederéén ambetant. Ge kunt niks doen zonder u ellendig te voelen.
Nee, dan regen (hier even het andere uitertste): een goed excuus om niet buiten te moeten komen, uw kot nog eens te kuisen of eindelijk die fotoalbums van vijf jaar geleden te bestellen, uw boekenkast uit te lezen en uw nog in het plastic hoesje verpakte dvd-collectie te bekijken, uw vent te ambeteren met uw gezaag over wat gaan we eten vanavond en uw kinderen voor den tv te placeren dan hebben ze misschien eindelijk genoeg van al die Disney Channel brol (ofwel gaan ze Hollands praten in het dagelijks leven, maar dat hebt ge er maar bij te nemen).
Maar als het warm is, snikheet, dan zijn er maar twee dingen die ge kunt doen.

  • Aan een zwembad gaan liggen. Dat is echter geen mogelijkheid als ge in een stad gelijk Leuven woont waar het enige zwembad overdekt, luidruchtig en overvol is, en het dichtstbijzijnde zwemmeer zeker 45 min fietsen ver weg is. Dat laatste is dan weer wél een optie als ge een auto met airco hebt, en tegen zand en waterplanten tussen uw tenen kunt.
  • Het verdragen, ondergaan, afzien, lijden, liters water drinken die ge er direct terug uitzweet (emmer en/of handdoek bij de hand houden) en niets anders eten dan ijskoude waterijsjes. En snoepjes – alles van eten zolang ge er maar geen moeite voor moet doen. Bivakkeren in de frissere hall van het flatgebouw of uw oma op uw blote knieën smeken om van hun kelder uw nieuwe domicilie te maken, anything, als er maar een fris hol is waar ge in weg kunt kruipen. Met een boek en een zak snoep, tot het weer koeler is.

Het spreekt voor zich dat ik voor optie twee ga.

Helaas hadden we er net dít weekend uitgekozen om op citytrip naar Düsseldorf te gaan. Middenin de hittegolf. Ik word daar ambetant van, van die warmte. Ik slaap daar niet of slecht door, waardoor ik nóg ambetanter word. En als ik ambetant ben dan eet ik. Dus er werd niet gekeken op een ijsje meer of minder en een ijskoude Fanta smaakt altijd beter dan “Wasser ohne (Kohlensaure)”. Nochtans hebben we vele kilometers onder de brandende zon afgelegd, het mag nog een wonder heten dat ik er geen zonneslag aan overgehouden heb en mijn haar niet compleet blond is uitgeslagen.

Hoe dan ook: mijn ontmoeting met de weegschaal vond plaats om iets voor zeven, vlak voor het ontbijt. 200 gram erbij, alstublief. Het lief huppelde na zich uit bed te hebben gesleept vrolijk rond, ochtendhumeur verdwenen als sneeuw voor de (intussen achter de wolken verdwenen thank god) zon, want hij was op -1100 geëindigd. Heb ik mijn gelijk dus maar weer eens niet gehaald, over bier drinken en bierbuikjes en vet. Integendeel: nu denkt hij dat het dankzij het bier is dat hij zoveel is afgevallen op één week tijd.

Ik laat me niet doen door hem – hij moet heel wat meer kilootjes kwijt dan ik en iedereen weet dat de eerste kilo’s er veel makkelijker afgaan dan de laatste. Wie laatst lacht, best lacht.

Voilà.

27 thoughts on “Weegmoment 3 – De hittegolf

    1. Eetmeter! Ik ben fan! Merci voor de tip, ik heb me net geregistreerd en al mijn eten van de voorbije drie dagen ingevuld. Blijkbaar eet ik niet genoeg calorieën en te veel vet.

      1. Heel graag gedaan! Ik vul ook alles in en het advies dat je krijgt is inderdaad zeer leerzaam. Maar je berekent best je BMR om daar vanuit te gaan. Als ik dagelijks 1900 kcal opeet dan zou ik per week 2 kilo bijkomen. BMR bereken kan je via een bmi berekenen site doen. je BMR zegt hoeveel calorieën je moet opnemen om te “overleven”.

  1. Wat leuk geschreven Lj-ken! K heb moeten lachen met je leuke uitspraken, moet ik daardoor concluderen, , hoe ambetanter het onderwerp voor je is, des te beter je schrijft!
    Wat je gewicht betreft, nu weet je op zijn minst dat er triny en susannah wonderbroeken bestaan!
    x

  2. Het spijt me dat ik u zal moeten teleurstellen, maar dat van Teamo heeft compleet niks met de eerste weken te maken. Mannen hebben van nature meer spieren dan vet in hun lichaam. Spieren verbruiken zelf in ruststand meer calorieen dan vet, waardoor mannen sowiso veel sneller en meer afvallen dan vrouwen. Wij vrouwen bestaan meer uit vet (ja zelf de superslanke exemplaren!) vet verbruikt bijna geen calorieen waardoor wij veel meer moeite doen om af te vallen…. Mannen mogen ook veel meer eten en drinken als ze op dieet zijn. Stel dat jij en Teamo elks 4 pintjes drinken dan heeft dat op jou gewicht en dieet een veel groter effect dan bij Teamo….

    Ik ben net deze week meer afvallen want warmte dat heeft op mij het effect dat ik heel veel ijskoud water drink, amper honger heb, enkele salade eet en afkoel met waterijsjes. (My keyword… waterijsjes! Bijna geen calorieeen en heerlijk verkoeling.)

    1. Ik vreesde al zoiets.
      Waarom krijgen mannen alle voordelen?
      Ik dacht dat er in waterijsjes (zoals raketijsjes) wel keiveel suiker zat, of vergis ik mij?

      Ik ga spieren beginnen kweken, da’s de oplossing.

      1. Neen eigenlijk niet. Ik moet voor een calippo 2 punten tellen. Dat is echt superweinig als je weet dat 1 bolletje roomijs 4 punten is. (En dat zijn bolletjes van 50ml, megaklein dus he!) Er zit in zo een waterijsje 98 kcal, wat echt weinig is. Raketjes zijn nog minder!

  3. Niet opgeven LJ, maar ik ken wel je frustraties op gebied van de hitte, ook ik vind dat vreselijk, maar ik ga er niet van eten,…….raar maar waar :-)!! Gewoon herpakken en ik lees dat je dat echt doet, dus je komt er wel!! En probeer toch een beetje te sporten,……..

  4. Hmmm, hier gaat het ook niet goed: vreetaanvallen verdorie! Morgen terug de blok erop. En de ijsprinses heeft geweldige ideeën! Ik ga de eetmeter ook invullen.

  5. Als het echt heet is (ik kan daar nog redelijk tegen, al hangt het ervan af wat ik moet doen – festivalbezoek valt dan bijvoorbeeld nog goed mee), heb ik juist minder honger. Maar ik heb natuurlijk gemakkelijk praten, ik moet niet echt veel op mijn gewicht letten.

  6. Je kan ook zelf waterijsjes maken: zo van die vormpjes kopen en dan cola light in gieten ;-). Als het maar koud is, nietwaar… Bij mij is er al zes kilo af intussen, maar het is wel frustrerend – vorige week maar 300 gram af, deze week op drie dagen 900 :s. Ik geraak er niet wijs uit.

    1. Ik maak er met smoothie, ook eeeeel lekker en nog gezonder 😉 Jammer dat het altijd maar met zes tegelijk kan, of ik moet meer vormpjes kopen!
      Ik weeg me 1 keer per week, enfin officieel, want idd de ene dag kan je zijn afgevallen en de dag daarop weer bijgekomen, vind ik misleidend en vaak demotiverend. Dus: vast weegmoment, 1 keer de week.

  7. Het antisnoepdieet is precies wel populair :D. Ik moet mij inhouden om niet op de weegschaal te gaan staan, maar kheb mij voorgehouden om mij 10 weken niet te wegen!!

Reacties zijn gesloten.