Overgewicht

Dus we moeten een beetje opletten met ons gewicht. Het lief kan bijna niet meer in de grootste maat van zijn favoriete winkel en ik voel de afkeurende blikken van mijn (schoon)familie – sommigen durven zelfs ronduit zeggen dat ik te dik ben! Andere mensen, ja meestal mensen die dikker zijn dan ik, beweren dan weer dat ik een perfect figuur heb, in de eerste plaats het lief die vooral fan is van het grotere maatje bh.

Venten.

Ik eet graag. En ik eet graag ongezond. Chips, koekjes, snoepjes, ik kan mij geen leven zonder voorstellen. Ik eet (meestal) dagelijks mijn portie groentjes, maar fruit komt er enkel binnen in de vorm van aardbeien in juni; ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren wanneer ik voor het laatst een appel at. Een zak zuurtjes is dan zoveel lekkerder.

Maar ik voel me niet meer goed in mijn vel. Alle leuke kleren die ik zie, staan me niet doordat bij het uitademen ineens alledrie mijn vetrolletjes te zien zijn, of ik krijg een jeans geeneens over mijn heupen gehesen. Ik voel me ook ongezond: onze vakantie in de Zwitserse Alpen heeft me doen inzien dat ik geen enkele conditie heb en als ik zo voortdoe, er over vijf jaar uitzie gelijk Schoonpa, of erger. Ik wil niet dat het lief mij dumpt omdat ik niet meer door de deur kan en hij niet meer naast me over straat wil lopen, en ik wil niet dat ik dood neerval door mijn overgewicht.

Voor u zegt: “Maar LJ, gij zijt helemaal niet dik!”

Ik heb mijn BMI een keer berekend en ik schrok er toch van.

Bron: http://bmi-berekenen.be

Hard om dat dat zwart op wit (of roze of blauw of geel op wit) te zien staan maar ik had dat wel nodig om wakkergeschud te worden.

Lijkt mij dat we een plan van aanpak nodig hebben! Ik wil het tot het einde van de maand proberen om het op mijn manier te doen, dit wil zeggen 2 weken om mezelf aan banden te leggen.
Ik ben al begonnen met joggen, een half uurtje per keer maar iedere dag sporten lukt me niet door de lange werkdagen en het drukke vrijetijdsleven. Het sportmoment inplannen in mijn agenda helpt, en ook wéten hoeveel deugd die inspanning doet: lopen, hijgen, zweten, de wind door mijn haar en langs mijn tenen, het opspannen van mijn spieren, een goed muziekje erbij… En achteraf voel ik me eens zo fit.
Het meeste werk is er aan mijn (onze) eetgewoontes. Nu het lief (bijna) elke dag kookt, is het erop vooruitgegaan, maar tegen dat hij ook gaat werken en dus niet meer heelder dagen thuiszit, moeten we een oplossing hebben gevonden voor snelle, gezonde maaltijden of anders grijpen we zó weer terug naar afhaalkebab omdat ik niet om half zeven ’s avonds nog wil beginnen koken.

Dus laat die receptjes maar komen… en andere dieettips.

61 thoughts on “Overgewicht

  1. Ik ben 5 kilo afgevallen door meer te bewegen (maar simpele dingen: wandelen, traplopen, meer fietsen) en niet meer te snoepen. Ik ben ook zo’n verschrikkelijke snoepkont haha. En jezelf af en toe wat gunnen, zoals een zak zuurtjes, maar niet te vaak. En niet opgeven als het 1 dag misgaat, maar je gewoon herpakken en doorgaan! 🙂

    1. Bewegen is the key, I know, maar trap naar 5e vind ik wat o overdreven, dan ben ik uitgeput, ik heb het geprobeerd. Voor kortere afstanden, 2verdiepen, doe ik het wel. Tis iets 🙂

  2. Van koken heb ik geen verstand. Misschien is het een idee om af en toe voor twee dagen te koken, zodat je een portie in kunt vriezen voor als je een keer geen zin of tijd hebt om te koken?
    Joggen is goed, maar iedere dag kost inderdaad veel tijd en lijkt me wat overdreven. Ik zou dat half uur bewegen per dag eerder zoeken in eens wat vaker achter je bureau vandaan komen voor het een of ander, de trap nemen in plaats van de lift, naar de supermarkt fietsen in plaats van de auto nemen, dat soort dingen. Twee keer in de week echt sporten moet dan genoeg zijn lijkt me!
    En tenslotte lijkt het me toch belangrijk dat je dat snoepen een beetje afleert… Het is ontzettend verleidelijk om tijdens je werk een zak snoep naast je neer te leggen en ongemerkt eet je hem dan leeg, en als je dat een keer doet doe je het de volgende dag weer en daarna weer en dan is het einde zoek… Daarom heb ik mezelf aangeleerd om niet te snoepen als ik op stage ben. Ik heb vaste tijden waarop ik mijn fruit en brood eet en dat is het. Staat tegenover dat ik het niet af hoef te slaan als iemand een keer wat lekkers meebrengt!

    P.s. Aardbeien zijn echt wel langer te krijgen dan alleen in juni!

    1. Buiten pastasauzen en groenten en vlees en soep weet ik niet wat je nog kan invriezen, maar idd daar heb ik ook al dikwijls aan gedacht, ik zal mij er eens in verdiepen!

      1. Maar er is nog zoveel ander lekker fruit! Ik heb het zelf ook niet zo op het ‘standaardfruit’, peer of banaan eet ik zelden, sinaasappel kan ik helaas niet zo goed tegen, appels gaan wel. Maar veel liever eet ik nectarines, druiven, bessen, frambozen, kersen, meloen, bramen, vijgen, mango… Noem maar op! En als je veel afwisselt ben je het ook niet gauw beu.

  3. Soep eten is heel gezond. Het vult, zit boordevol groenten, heeft je langer energie, zorgt ook langer voor een gevuld gevoel.

    Meer kleinere porties eten. Ik grijp ook naar chips en dergelijke als ik honger heb. Ik probeer honger ten alle tijde te vermijden want ik word echt chagrijnig van honger.

    Veel water drinken, ik drink bijna 4 per dag. Melk na je maaltijd drinken zou meer vet afdrijven in je maag. Maar wie drinkt er graag melk na het eten.

    Maar ik denk niet dat ik je de beste tips kan geven of zeggen hoe het moet aangezien ik nog nooit zelf echt op dieet ben gegaan. Ik wens je wel héél veel succes! Je kan het, als je het echt wil.

  4. Elke dag joggen is niet gezond volgens “Start to run”. Je moet er telkens een dag tussen laten om blessures te voorkomen. En je vertelde me dat je max. 6 minuten aan een stuk loopt. Misschien moet je de podcast eens proberen? Daarom hoef je nog niet bij de eerste les te beginnen, vermits je al wat niveau hebt.

    Het enige wat bij mij helpt is niet meer snoepen en inderdaad gezonde tussendoortjes. Ik zal er nog eens een blogpost aan wijden.

    1. K heb overwogen de podcast aan te kopen, maar ik ga eerst zien hoe ik op mijn eigen vorder. Elke dag joggen is idd niet goed tenzij je lichaam eraan gewend en in form is, wat nog wel ff gast duren, en het leven is toch te druk om dat vol te houden momenteel…

  5. Check photo-copy-ann.blogspot.com eens. Lekkere, gezonde (bijna altijd toch) receptjes, ze is ook aan het diëten dus je kunt er ook tips vinden.
    Sinds enkele weken kopen we bij de bio-groentenboer in de buurt elke week een groentenpakket: 4 à 5 soorten groenten voor 2 personen. Dat maakt dat onze maaltijden nu gepland zijn rond groenten, en we er dus ook meer eten (we aten vroeger ook wel groenten natuurlijk, maar ik denk dat de hoeveelheid groenten in onze maaltijden intussen meer dan 1/3 geworden is). Eerst denk ik aan de groenten, daarna aan wat ik erbij kan maken. Misschien is dat een goede insteek? Ik neem ook vaker veggie-gehakt en -balletjes en quornblokjes mee van de winkel, denk dat dat ook gezonder is dan vlees.
    Fruit eten, daarvoor moet ik mezelf ook een duwtje in de rug geven. En ik ben niet zo’n snoeper, maar van honger word ik ook cranky, dus ken ik het fenomeen wel van in het station nog snel een zakje chips nemen om de rit naar huis te overbruggen (of kaasbroodje van de Panos, oeps). Ik probeer de laatste tijd een banaan mee te nemen naar het werk en eet die dan op net voor ik vertrek naar huis. Dat is ideaal om die honger te stillen die er anders voor zorgt dat je aan de chips gaat. Als je graag yoghurt lust, lijkt het me ook goed elke dag een potje mee te nemen (of 1 keer per week 5 potjes als je een frigo hebt) naar het werk, dat vangt alweer een hongertje tussendoor op.
    Verder: veel water drinken!

    1. Dat van die groentepaketten kennen ze hier niet… Ik heb er al naar gezocht en gevraagd op de markt. Heel jammer want het zou mijn weekmenu goed doen, die extra inspiratie! Bedankt voor de andere tips, heel nuttig! 🙂

  6. Pffff Leen , van nature komen we uit een zwaargewicht familie , ik ben een Bourgondiër , geniet van het leven , als ik kan ! Ik voel me goed in mijn vel dus …

  7. Een hond in huis halen en elke dag gaan wandelen voor 20 minuten. Je eet 5 snoepjes in plaats van 10 snoepjes. Je drinkt je 2 liters water en als je de moed hebt, begin je op het gemakske te joggen.
    Maar een hond in huis halen en elke dag wandelen en je verliest de eerste maand 5 kilo, ik spreek uit ervaring. Maar vooral …. niet diëten! Ik haal veel recepten van solo.be. Gisteren at ik gegrile kip met een slaatje van komkommer, paprika, en meloen met een honing-moesterd-lookvinigraitteke. mmmmmm njammiee

    1. Mmm leuke site die van solo! Een hond kan niet, het lief is aallergisch, maar ik heb dat al dikwijls gedacht want vroeger had ik dankzij onze hond regelmatig beweging!

  8. Ik sport niet en er is ondertussen ook tien kilo af. Maar dat ben ik persoonlijk he. Ik heb weight watchers nodig omdat ik dingen moet kunnen doen. Ik moet koekjes en chips kunnen eten, anders ga ik door mijn knieen vanaf week een.

    En dan de klassieke tips die je altijd krijgt. Water drinken, yeps doe ik ook twee liter per dag. Maar van water val je niet af. Het heeft zelf totaal niks met afvallen te maken. Het zorgt er alleen voor dat je gezond bent en dat is ook belangrijk he 🙂 Maar afvallen van water… sorry maar helaas.

    Die tip van melk heb ik in mijn begindagen ook veel gehoord. Maar die wordt snel ontkracht door echte dietistes en dergelijke. Het zorgt er alleen voor dat je geen zure oprispingen krijgt. Maar that’s it.

    Dan over dat koken…. hoe druk je het ook hebt, wokken kost ongeveer 10 minuten 🙂
    Maar dan nog je kan echt ontzettend veel zaken invriezen.
    Chili con carne (kan je lekker light maken.), versgesneden geblancheerde groenten (kwestie van opwarmen), allerlei soorten puree, hele klaar gemaakte maaltijden. En je weet op mijn kookblog onder de categorie WW zitten heel wat lichtere receptjes he.

    Veel succes!!

  9. is heel herkenbaar dit, want ook vrouwlief kampt steeds met aangroeiende vetrolletjes als we samen thuis zijn (zoals in de vakantie). Zij houdt weer dagelijks haar puntjes bij volgens het systeem van de Weight Watchers.
    Gewoon elke dag minder grote porties, en regelmatiger (gezond!) eten (je maag niet laten rusten) is al een goed begin, LJ

    Succes!

  10. Tot pakweg mijn 27ste of iets later was ik graatmager. Dan is er op enkele jaren tijd een 10-tal (of zelfs iets meer) kg. bijgekomen – helaas zitten die kilo’s niet gelijk verdeeld over mijn hele lijf. Zo ging mijn BMI van wat te laag naar normaal. De laatste jaren heeft mijn gewicht zich weer gestabiliseerd (als ik de metingen van het jaarlijkse medisch onderzoek op het werk mag geloven toch). Ik weet niet hoe dat komt, tips kan ik je dus niet geven. Ik vermoed dat het gewoon met mijn stofwisseling te maken heeft, want echt letten op wat ik eet, doe ik niet. Als vrijgezel eet ik veel kant-en-klaarmaaltijden, al moet ik wel zeggen dat er buiten chocolade (liefst zwart) en chips (niet gelijk he), ik weinig tot geen snoep tot mij neem. Ik vrees dat de enige methode die echt werkt is zorgen dat je energieverbruik in verhouding staat tot je energie-inname. Hoe dan ook succes (en sterkte).

  11. Weet ge wat genant is? Als iemand vraagt “voor wanneer het is”… Dat moment, ik vergeet het nooit meer. En ik vond niet eens dat ik zo’n buikje had. Qua eten weet ik het zo niet, maar buikspieroefeningen werken echt! Drie keer per week: schuine en rechte buikspieren doen. Bouw het langzaam op, maar doe ze 4 keer tien keer. Na enkele weken is er al een platter buikje.

  12. Amai,Lj-ken, ik ga mijn bmi dan best niet meten.Ik eet wel redelijk gezond de laatste tijd. Ik volg momenteel een citroenkuur, maar dat zou niets voor jou zijn als je niet graag fruit eet. Ik drink alleen dat citroensap en eet fruit overdag, en twee kleine sneetjes bruin brood, meestal met niks op. S avonds eten we dan gewoon, wat betekend, veel groenten, aardappelen minder , en meestal gegrild of gewokt vlees; Ik voel me er in elk geval fitter door! Dat vind ik al heel bijzonder en heb het er graag voor over! Of ik er van ga afvallen, geen idee, maar t is als ontgiftingskuur bedoeld!
    Eigenlijk weet je zelf wel waar de valkuilen liggen! snoepen, frisdrank, , sausjes, en chips en knabbels.
    Groetjes

    1. Bij mij is het er ook in de eerste plaats om te doen dat ik gezonder ga leven, en me beter in mijn vel ga voelen. Uw lichaam moet nog efkes meegaan niwaar…

    2. Hè? Bij die citroensapkuur eet je normaal toch niets? Normaal gezien is dat een reinigingskuur. En doe je die overigens voornamelijk in het voor- of najaar.

      Sorry dat ik me even moei. Je doet er je zin mee natuurlijk. Ik werk in een bio-winkel, vandaar dat ik er een klein beetje over weet.

  13. geen snoepgerief/chips/chocolade/vetzakkerij kopen gewoonweg. Als je het niet in huis hebt kun je er niet van eten! Dat doen wij al meer dan een jaar zo. En als er dan eens iemand op het onverwacht komt, pech. Komt er iemand binnen het uur, dan kan ik nog altijd een puddingske in elkaar flansen of rap naar de winkel om een pakje koeken ofzo.

    1. Ik zal m zeker komen lezen, en je staat al lang in mijn feedreader hoor 🙂 maar heb niet meer zoveel tijd om blogs te lezen als vroeger, vandaar dat er wat vertraging op zit.

  14. Eerst: uw nieuwe bloguitzicht is knap MAAR…mens heb ik gezocht om te vinden hoe ik kon reageren. Het is dan nog per toeval dat het nu kan, weet niet eens waar ik op geklikt heb. Soit, ik zal seffens eens goed opnieuw kijken 🙂 Dat kan toch niet dat ik DAT nu niet gezien heb 🙂
    Tja die vetrolletjes, ze hangen er sneller aan dan ze weer verdwijnen. Toch het snoepen proberen te minderen (laten)? Moeilijk, heel moeilijk maar het leven is hard 🙂 en het zijn die beetjes die gaan helpen.

    Uw terrastuin ziet er prachtig uit, ben nijdig op uw zonnebloemen, dat heb je (zij) goed gedaan!
    Nu ben ik hier aan het typen zonder dat ik zie wat er getypt is. De tekst staat onder het emailadres en de naam. LJ…dat is hier wat gescheten sedert uw aanpassing 🙂 Hmmm, ben benieuwd hoeveel fouten er gaan staan.

    1. Geen foutjes getipt!! Je kan dus goed blind typen 😉 Ja ik heb ook even moeten kijken voor ik doorhad dat het hartje de sleutel naar de reacties was!
      En mijn zonnebloemen tsja… er blijft niet veel van over, de bladluizen hebben lelijk huis gehouden!!!

  15. Heb dat ook even gedaan… Mijn BMI is eigenlijk maar een beetje hoger, maar toch moet er 16 kilo af :s. En dan komt er nog een knop onder “Deel je BMI op Facebook”. Yeah right…

    Veel succes!

        1. Ikke vanaf dat ik er 20 af heb. Dan is hij nog veel te hoog, maar twintig kilo eraf dat ga ik vieren.
          Daarbij mensen zien ook wel dat je dik bent zonder dat je je bmi deelt. Het is niet dat ze al niet weten dat je dik bent. (En dan spreek ik over mezelf he…. ik heb hier niemand dik genoemd 🙂 )

          1. Haha nee idd. Maar de BMI drukt je wel met je neus op de feiten – als je omgeving of het feit dat de helft van je kleerkast te klein is, dat nog niet hadden gedaan!

  16. Ik moet eerlijk zeggen, ik sport nooit. Ik eet bijna geen fruit (ik gruwel van de gedachte) ben gewoon mega lui, maar mijn gewicht wijzigt bijna niet door dat ik niet snoep. Ik eet drie keer op een dag, ontbijt, lunch en avondeten. En daar hou ik mij aan.

  17. Ik had dit voor na mijn terugkeer van Thailand. Ik at toen enorm veel al de dingen die ik gemist had en kwam vijf kilo aan. Toen vond ik mezelf ook echt niet meer mooi en voelde me helemaal niet meer goed in mijn vel. Mijn BMI was nog net geen overgewicht, maar ik denk niet er ver af. Dus toen heb ik gezegd: gedaan en ben ik met een soort crashdieet begonnen, maar heeft wel zijn vruchten afgeworpen. Ik at geen chocolade meer, geen chips, geen snoep, geen koeken. Ik at ’s morgens één of twee yoghurtjes, een stuk fruit in de voormidddag, ’s middags soep of een half broodje of iets anders groenten gezond, en ’s avonds at ik wel normaal maar gewoon een kleinere portie. Voordien schepte ik altijd bijna een tweede portie bij en dat deed ik toen niet meer. Ik begon ook met zwemmen één keer per week en elke dag 40 minuten steppen op de hometrainer. Ik ben toen vijf-zes kilo verloren op een hele korte periode, denk twee maanden. En ik weet wat mensen zeggen van zo’n dieet, dat dat er nadien toch weer gewoon bijkomt, maar dat is bij mij niet het geval. Ik weeg nu amper een kilo meer dan toen ik gestopt ben met dat dieet en dat komt omdat ik me in de zomer nogal laat gaan. Ik denk erover om opnieuw te beginnen met hetzelfde dieet voor nog een paar kilootjes te verliezen, maar het vergt wel héél veel karakter om plots van alles af te blijven.

    1. Daar heb ik het karakter niet voor, om zomaar te stoppen met alle snoep!
      Een step heb ik altijd graag in huis willen halen maar ik heb er het geld noch de plek voor. Ik denk dat zo de stap om te sporten ook kleiner is, als je de deur niet uit hoeft. Je andere tips over eten ga ik wel onthouden 😉

      1. Dat verkleint de stap inderdaad enorm, gewoon een serieke opzetten en beginnen steppen… Ik denk dat mij aan het sporten krijgen zonder die machine véél moeilijker zou zijn!

  18. Tja buiten het al zo vaak genoemde meer bewegen is het ook kiezen voor de gezonde ingrediënten. Veel kip, witvis het liefste van de gril. Veel groentes en minder aardappels en rijst. En idd als je zo een liefhebber van zuurtjes bent dan zal het laten staan van deze dingen echt wel helpen. Succes!

  19. Deze dingen helpen voor mij. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor jou hetzelfde is, maar ik deel maar gewoon mijn ervaringen :p

    Ivm eten
    * Verbieden helpt niet. Dus alles mag, eten waar je zin in hebt!
    * Die zin kan je wel naar de hand werken. Er bestaan heel wat (redelijk) gezonde, eenvoudige gerechtjes! En vaak heb je, ik toch, zin in verschillende dingen. Kies dan het gezondste.
    * Kook zo vers en gevarieerd mogelijk. Dat werkt ook die zin in de hand.
    * Een weekplanning kan helpen (maar zelf doe ik dat niet).
    * Kook eens vegetarisch. Als dat je niet ligt, hou je dan bij vlees, maar weinig. 100 tot 150 gram per dag is genoeg! Neem meer groenten dan je van plan was.
    * Fruit eet ik supergraag! Jij vast ook, maar ga gewoon op zoek naar de smaken die jou liggen. Vind je appel saai, verwerk het dan in een fruitsalade. Of de combinatie appel-cranberry of appel-framboos vind ik ook lekker. Banaan wordt meteen anders in schijfjes met appelsiensap erover (of in fruitslavorm zelfs). De exotische dingen (mango, ananas, kiwi, sterfruit,…) zijn ook wel het proberen waard, al dan niet in combinatie met elkaar. Als je graag eens veel fruit wil binnenhebben: smoothies! En fruit kan echt een goede snoepvervanger worden, omdat het zo zoet is.

    Ivm sporten
    * Die 30 min zoek je niet elke dag in joggen, dat is zeer moeilijk vol te houden. Zoals ze hier al wel zeiden, in trappen oplopen, fietsen, een halte eerder van de bus afstappen, een kleine wandeling van 15 min, …
    * Een keer of 2 per week joggen lijkt me haalbaar, en je voelt je heel fit op termijn!
    * Buikspieren, armspieren ed maken je lichaam snel strakker. Je voelt je in het begin misschien uitgeput na 10 buikspieroefeningen, maar je merkt echt snel resultaat! En voor je het weet doe je er in een beweging 100!
    * Zoek een sport die je graag doet. Bij mij zijn dat dansen en turnen, en daar leef ik echt naartoe. Ik vind het het grootste nadeel van de vakantie dat ik niet mag turnen! Zoek de sport waarin je jezelf kan uitleven, en dan zal je dat gewoon niet WILLEN opgeven!

    En geen tijd, dat vind ik het zwakste excuus van deze generatie. Ik gebruik(te) dat zelf ook te pas en te onpas hoor, maar bij mij was dat eigenlijk vooral “geen zin, te moe, te lui”,… Natuurlijk weet ik niet hoe dat zit bij jou, het kan dat je het écht heel druk hebt. Maar als je je hierin herkent, kan je gewoon je tijd anders indelen. Bijvoorbeeld een avondje geen tv (ik weet niet of je veel kijkt?) geeft echt enorm veel herwonnen tijd. En in de plaats daarvan kan je op een avond veel andere dingen doen (koken, sporten, babbelen, gezelschapsspel, muziek luisteren, een wandeling, lezen,…) die ook heel ontspannend kunnen zijn.

    Om half zeven nog beginnen koken, niks mis mee, toch? Ik heb misschien niet zo’n geregeld ritme (studenten zijn nooit een referentie, eigenlijk :D) maar ik heb er zelf geen probleem mee om om half negen nog te beginnen koken. Bij acute honger eet je al een wortel of tomaat uit de hand. Als het snel moet gaan, duw je je lief een aardappelmesje of die pan met vlees in zijn handen, dan gaat het beduidend sneller!

    1. Geen tijd is idd een belachelijk excuus, ik weet het. Mijn favoriete bezigheid is nog altijd haken voor den tv – slechte gewoonte ?! En om half zeven ben ik al dood van de honger, MAAR daar wordt aan gewerkt, ik leer het hongergevoel te beheersen en te onderdrukken en te negeren!
      Ik heb nu al zin in een fruitslaatje, laat maar komen. Ik hoef ook niet altijd vlees, het lief is dan weer wel een carnivoor maar ik kook al eens stiekem een gerechtje dat dan zo lekker is dat hij niet merkt dat er geen vlees inzit, mhwuahaha 😀
      Als het wat minder heet is, zal ik mijn opgekookte hersens nog eens inzetten om na te denken over die sport. Want van denken alleen al zit ik hier te zweten.

  20. Ik heb veel baat bij minder brood, aardappelen en pasta eten,…en uiteraard het snoepen aan banden leggen,….en weight watchers vind ik super, moet voor mijnen schonenbroer ook nog gerechten doormailen, interesse??? En als je beweegt krijg je een mooiere belijning in je lichaam en krijg je vind ik meer energie, maar ik heb altijd gesport als ik het niet doe raak ik geïrriteerd,……..succes in elk geval!!!

    1. WW vind ik veel geld kosten, al begrijp waarom veel mensen er enthousiast over zijn. Ik wil het eerst op m’n eigen manier proberen vooraleer ik punten ga tellen… Maar als je gezonde en niet al te vette receptjes hebt liggen, altijd welkom 😉

  21. Als wij gaan fietsen na het werk en niet veel tijd hebben om eten klaar te maken , koken wij rijst. Daarbij voegen we dan een blik bonen , wat ananas uit blik, rozijntjes, tomaatjes of andere groenten die we voorhanden hebben. Daarbij nog een blikje zalm. Snel klaar en gezond.

Reacties zijn gesloten.