Het uitzicht en den hof – augustus

De zomer is volop in het land. (Voor even toch, dus profiteert ervan, gij allen!)

In het uitzicht is er niet veel anders dan te zien dan een maand geleden. (klik hier)

In de tuin zijn er wel een aantal veranderingen.

De geraniums groeien en bloeien lustig voort, het zijn de dankbaarste bloemen die er bestaan volgens mij, af en toe de verwelkte bloemtjes afknippen, regelmatig water geven en dat staat daar fleurig te wezen. Hetzelfde geldt voor zonnebloemen. Dan had ik ook een ‘bloementapijt’ gezaaid maar ligt het aan mij of ziet dat eruit gelijk onkruid? De lavendel is dan weer populair bij de bijtjes. En ik heb vijf nieuwe minizonnebloemen gezaaid, dan heb ik er in de herfst ook nog geniet van.

Ook de groentjes doen het goed al heeft mijn grootvader eens goed gelachen om mijn tomaten: dat ik ze best binnen zet als het gaat vriezen, want anders gaan ze kapot. Laat ons hopen dat ze wel iets sneller rood worden en eetbaar zijn. Dendanny, de courgetteplant, schijnt zijn bevalling wat te boven gekomen te zijn. Zus had bovendien bijna al zijn bladeren afgeknipt omdat die er zo verwelkt uitzagen – natuurlijk, hij werd gewoon leeggezogen door de veel te grote courgette. Maar kom, de hoop op een tweede courgette is er terug. Onsmarie, de pompoenplant, groeit rustig verder, over de hele lengte van ons balkon als je haar laat doen, dus hebben we ze maar dubbelgeplooid. Af en toe komt er eens een minipompoentje maar dat rot weg voor het enige kans heeft gekregen…

Tot slot slecht nieuws: de bladluizenplaag die mijn zonnebloemen aantast en op schrikwekkende snelheid leegzuigt. Het gif dat ik op de planten spoot, heeft er enkel voor gezorgd dat de wantsen (natuurlijke vijand van die rotbeesten) het op een lopen hebben gezet. Aan de overkant, op Dendanny, huizen een paar lieveheersbeestjeslarven (zie foto rechts). Ja zo zien babylieveheersbeestjes er dus uit hé mensen, afschuwelijke rupsjes!

Voilà, u bent weer op de hoogte van het reilen en zeilen, van het wel en wee in den hof van LJ & Teamo. Tot over een maand!

10 thoughts on “Het uitzicht en den hof – augustus

Reacties zijn gesloten.