Boeken verzamelen

Ongeveer tien jaar geleden ben ik begonnen met het verzamelen van de kinder- en jeugdboeken die ik graag had gelezen. Eerst las ik ze opnieuw – van sommige wist ik exact waar ze stonden in de plaatselijke bibliotheek; yes some things never change! – en toen ik wat meer geld had ging ik naar tweedehandswinkels en bibverkopen. Zo kon ik al mijn favoriete jeugdboeken op de kop tikken.

Behalve eentje.

Ik ben een kei in dingen opzoeken via een zoekmachine. Met hoogstens drie woorden vind ik al na één klik terug wat ik nodig heb. Ik geloof niet in het intypen van volledige zinnen, vertrouw meer op de kernwoorden die ik zelf selecteer ipv dat Google dat voor me doet.

Van het boek in kwestie had ik slechts vage beelden in mijn hoofd zitten, letterlijk want tijdens het lezen rolt zich een gehele nieuwe wereld voor me uit, soms gelinkt aan dingen die ik ken van in de realiteit. Als ik het boek een tweede keer lees of er herinneringen aan oproep, rollen diezelfde beelden zich opnieuw uit, maar soms worden ze bijgesteld aangezien ik intussen nieuwe indrukken heb ontwikkeld.

Titel, auteur… die belangrijke details waren verdwenen in de mist van mijn miserabele geheugen. Wat ik nog wel wist: een jongen wordt op school opgesloten in een kast, waarbij ik me toen de kastenrij van de lokalen in de lagere school op de benedenverdieping voorstelde. Jonathan, zo heette hij, dat wist ik 100% zeker. Achter die kast lag een hele nieuwe wereld op hem te wachten, en ergens kwam ook nog een gigantische slang in voor.

Dus typte ik tevergeefs een combinatie van verschillende zoekwoorden in: boek, jeugdboek, slang, avontuur, kast, school, opgesloten, Jonathan… Niks vond ik terug, en dit jarenlang want regelmatig probeerde ik het opnieuw!

Tot ik, tegen mijn eigen principes in, een volzin typte in het zoekveld.

jonathan wordt op school in kast opgesloten

Et voilà, het allereerste resultaat gaf me al meteen de langgezochte titel. Die bleek veranderd te zijn tegenover vroeger, vandaar waarschijnlijk de moeilijkheden om het boek terug te vinden.

Ik vond het boek, kocht het, herlas het.

Het was een grote teleurstelling.

19 thoughts on “Boeken verzamelen

  1. Begrijp ik volledig , ik beaam dat ! Het is net als je een jeugdfilm die je indertijd graag zag opnieuw ziet , soms stellen deze je ook heel telleur !

  2. ha, kan ik best inkomen! ik heb zoiets met ouwe films, ik herinner me die, zoek er jaren achter en ondertussen verworden zelfs b-films tot cinematografische hoogstandjes in mijn gedachten. en dan vind ik hem….heu, tja… 🙂

    btw, een stomme vraag wslk: maar waarom is een volzin zoeken tegen je principes?

  3. Haha arme jij. Vroeger was ik ook dol op een boekenserie die echt geen donder voorstelde. Later las ik nog eens een van die boeken na en er was geen bal aan, behalve dan dat ik om de tien minuten in een deuk lag vanwege een grap die ik vroeger niet snapte 😛

  4. Ik heb dat eens met een film gedaan, kon me enkel nog herinneren “heks broer kat halloween” ofzoiets in die aard en kwam ook meteen uit op de gezochte film (Hocus Pocus). lang leve google

  5. Als je ergens naar op zoek bent, wordt het in je hoofd vaak veel mooier dan dat het in werkelijkheid is/was. En kinderen hebben natuurlijk ook een hele andere belevingswereld.

  6. Zo ben ik ook een aantal jeugdboeken aan het verzamelen … altijd gehad … een passie voor illustraties … en gezien mijn job, niet zo raar hé 😉

  7. Ja soms kunnen dingen uit het verleden echt zo tegen vallen wanneer je ze nu weer eens opzoekt enzo… Heej maar LJ jij bent een held met Google he? Misschien kan jij mij helpen met mijn ellendige en vooral frustrerende zoektocht naar mijn favoriete Zumba liedje. Weet alleen wat woorden uit de tekst (vaag want de tekst is Spaans….) Misschien dat het jou wel lukt want ik ben al 4 weken bezig…. 😦

Reacties zijn gesloten.