Gelezen in juni-juli

De Blufboeken

Daarover kan ik kort zijn: ik las geen enkele van de lijst, en de stand blijft daarom [21/101]. Ik vrees dat ik me de laatste tijd nogal heb laten meeslepen door het aankopen van nieuwe boeken, boeken die in zijn op het moment, maar ik hoop tijdens mijn vakantie tijd te kunnen maken voor een ‘slow read‘.

Het leesclubboek

Brandlucht‘ van de voor mij tot voor kort onbekende Vlaming Erik Vlaminck, over een ontwrichte familie, drie vrouwen, wraak, duiven, liefde, pijn, en brand. Ik vind het vooral leuk dat ik via de leesclub zoveel nieuwe schrijvers en werken leer kennen. Ik kijk al uit naar het volgende leesjaar!

Het slechtste boek

Dat was zonder twijfelen ‘Elegie voor Iris‘ van John Bayley, die het boek schreef als ode aan zijn door Alzheimer wegkwijnende, wereldberoemde echtgenote Iris Murdoch. Hij leefde zonder morren in haar schaduw en plaatst zijn vrouw op een naar mijn smaak iets té hoge piedestal, om nog maar te zwijgen over de manier waarop hij met zijn geleerdheid wil uitpakken: door continu te refereren naar teksten van zijn vrouw of van (andere) bekende schrijvers. Ge kunt dat eens af en toe doen, maar niet op elke bladzijde. Nee ik moest hem van in het begin al niet. Maar ik wil wel eens een boek van Iris Murdoch lezen.

Het beste boek

Meisje met de parel‘ is zo’n integere en eenvoudige roman, maar tegelijkertijd broeit er iets onder het oppervlak, iets tussen Griet en haar meester, de grote schilder Johannes Vermeer, en ik vind het bijna spijtig dat er nooit iets is ‘gebeurd’, ook al weet ik dat dat gewoon niet kon.

Toen ik in de deuropening verscheen, glimlachte Pieter tegen me. Ik bleef rustig en bloosde niet. Cornelia hield ons in de gaten. Zij was niet de enige. Ik voelde dat hij achter mijn rug stond – hij was achter mij aan de gang door gelopen. Ik draaide me om en keek naar hem en ik zag dat hij Pieters glimlach had gezien en ook de verwachting die erin lag.
Hij richtte zijn grijze ogen op mij. Ze stonden kil. Ik voelde me duizelig, alsof ik te snel was opgestaan. Ik draaide me weer om. Pieters glimlach was nu niet zo breed meer. Hij had gemerkt dat ik duizelig was.
Ik voelde me gevangen tussen de twee mannen. Het was geen prettig gevoel.
(p78)

Als je niet graag leest: het boek is ook verfilmd, met Scarlett Johansson en een langharige Mr. Darcy.

De 2012-teller bereikte zodoende de stand [29/52].

8 thoughts on “Gelezen in juni-juli

  1. Wel ik heb er een 6-tal gelezen tijdens mijn vakantie. Het is een verslaving die boeken.
    Je hebt gelijk, ik heb de film nog niet gezien, maar het boek is schitterend.

  2. net naar de Fnac en de Slegte geweest…
    niks naar mijn gedacht gevonden!
    beetje moeilijk gedacht dan zeker? 🙂
    ik zocht eigenlijk Elly Hillesum.

    dvd’s daarentegen… 🙂

Reacties zijn gesloten.