#40 Foto van de week – Het platteland

plat·te·land (het; o) het buiten de steden gelegen land

Aaaah het platteland… Le plat pays qui est le mien! Ik ben opgegroeid in een dorp waar, in mijn tijd, nog serieus wat velden waren: velden, water, blauwe lucht, vogels, bomen, méér niet. Nu raakt alles stilletjesaan volgebouwd, zo gaat dat, ‘verstedelijking’, Belgen hebben immers een baksteen in hun maag en elk jaar komen er meer Belgjes bij dan dat er weggaan en die moeten wel ergens wonen… Jammer!

Dit is het enige veld in de buurt van het Ouderlijk en het Grootouderlijk huis, dat nog niet is veranderd qua uitzicht. Maar hoe lang zal het duren voor er ook hier huizen worden gebouwd? Elke keer als ik daar passeer, blijf ik even stilstaan – genieten.

Gebaseerd op de wekelijkse opdracht van Photo Friday.

20 thoughts on “#40 Foto van de week – Het platteland

  1. prachtige foto! (vooral op zijn grootst!)
    en inderdaad, het verkavelen in België is een openbare sport geworden! overal waar ze kans zien gaan projectontwikkelaars hun gang (vroeger zochten ze eerst goeie grond voor ze aan een wijk begonnen, nu bouwen ze zelfs in voormalige moerassen of op serieus vervuilde grond!)

  2. Hier vind je nog veel velden. Ik woon amper 15 min van de grote stad maar ik zit echt maar 2 minuten wandelen van de velden, koeien en paarden. Love it.

    Maar ook ik ben bang dat dat ooit eens gaat veranderen…

  3. Mooi beeld… Ook het dorp waarin ik opgroei zie ik met de tijd veranderen… Maar niet enkel met nieuwe wijken, ook met een massa aan winkels (die dan nog eens zorgen voor veels te lange files waar ik dagelijks in moet staan)… Spijtig inderdaad.

  4. in onze omgeving is ook nog veel platteland, maar je merkt toch ook al stilaan de oprukkende bebouwing
    Jammer!

    Mooie foto van dat korenveld en de bomenrij aan de horizon, LJ!

  5. Mooie foto. Iedereen kan helpen om dit land niet helemaal volgebouwd te krijgen door bijvoorbeeld zich niet voort te planten of toch minstens niet te veel. Verder kan je een huis kopen in plaats van een nieuw te bouwen (of een oud huis afbreken en een ander op dezelfde plaats bouwen). En als je dan toch een nieuw huis wilt bouwen, maak het dan niet te groot. Maar dat is mijn mening he …

  6. Heerlijk die openheid, dat mis ik in mijn woonplaats heel erg 😦 Al die betonnen blokkendozen…. bah! Maar daardoor geniet ik extra van mijn vakanties buiten de stad 😀

  7. Gelukkig wordt er bij ons in de omgeving niet veel gebouwd, de meeste velden liggen er nog even mooi bij als toen ik klein was 🙂
    Alleen jammer dat net in ons uitzicht 4 joekels van varkensstallen moesten komen :S

Reacties zijn gesloten.