Een dagje Maastricht

In Maastricht is niets te zien.

Er zijn kerken. Eentje met een rare rode toren, Sint Jan. Eentje voor Sint Servaas, er vlak naast, met een inkomhal die niet hoeft onder te doen voor de kunststaaltjes uit kathedralen. En een basiliek voor Onze Lieve Vrouw, waar op de hoek een heerlijke ijscrèmezaak is ondergebracht in een piepklein neoclassistisch gebouwtje.

Er zijn bruggen. Over de Maas. Oudere bruggen, maar ook een shiny nieuwe brug met een prachtige boog en irritant lage trapjes. Er is de zon die schittert op het water en een druk heen-en-weer gevaar van vrachtschepen en plezierbootjes. Er zijn terrassen. Op de vele gezellige pleinen, en aan het water.

Bezienswaardigheden in Maastricht, juli 2012.

En er zijn winkels. O boy en óf er winkels zijn. Drie winkelcentra, straatjes met gezellige boetiekjes, speciale hoekjes, een grote winkelstraat vol met schoenwinkels. Er is een Birkenstockwinkel waar we met zes paar buitenkwamen – waar er maar ééntje van mij was, for the record. En de boekenwinkel in de kerk. Wauw.

Op vrijdag is er de vrijdagmarkt, die naast de usual groenten- vlees- fruittoestanden ook stoffenkramen aanbiedt, waarvoor mensen van overal hiernaartoe komen.

Winkelen in Maastricht, juli 2012.

Er zijn brasserietjes. Crèmeries. Een chocoladewinkel waarvan ik het hele chocolademelkassortiment had willen meebrengen. Broodjes kroket – volgende keer wil ik dát als avondsnack. Er is ook Rivella, een flauwere versie van de originele Zwitserse maar toch: Rivella.

Er is een park waar wiet wordt gerookt en een Middeleeuwse omwalling die met bakstenen tot een rechte muur is afgewerkt. Tsss.

Er was ook zon en goed weer, we liepen rond in T-shirt en hadden spijt van het niet inpakken van zonnebrillen. En dat terwijl ’t in ons schone thuisstadje verder ging met herfst spelen.

In Maastricht is niets te zien. Voor mannen. Voor vrouwen is het een klein stukje hemel.

39 thoughts on “Een dagje Maastricht

  1. En je hebt de Nijntjeswinkel ontdekt zie ik. Alleen al van het zien van die foto gaat mijn hart sneller slaan. Fan, grote fan van Nijntje! Blij dat je de boekenwinkel in de kerk leuk vindt. Zo eentje wil ik om mijnen hoek!

  2. Het eerste wat ik dacht toen ik de titel las, was: hier zal het stoppen met shoppen dan toch aartsmoeilijk geweest zijn :-). Ik vind Maastricht een supergezellige stad, doet me eraan denken dat ik er ook nog eens naartoe wil!

    1. Ik heb mij goed weten in te houden 😉 sowieso met hoe meer volk ik op stap ben, hoe minder ik geneigd ben van te shoppen. De dag erna in Leuven daarentegen… Het maandbudget is op hoor!!

  3. Maastricht is inderdaad een mooie stad … zolang je uit de buurt van de winkels blijft. En als over enkele jaren de tunnel afgewerkt is, hoef ik me daar waarschijnlijk ook niet meer te ergeren op het verkeer als ik met de auto richting Ardennen of zo rij.

  4. Erg eigenlijk, dat ik nooit naar grotere/verdere steden ga dan Venlo, Nijmegen of heel misschien een keer Roermond. Thanks voor de eyeopener 😛

      1. Zijn ook geen steden met een hele grote binnenstad dus als ik jou was zou ik ergens anders heen gaan 😛 Al is Nijmegen wel weer erg gezellig, dus als je het winkelen eens met een terrasje wilt combineren dan dan ik Nijmegen wel aanraden 🙂

  5. Ik ben nog maar een keer of twee in Maastricht geweest maar vind het echt een geweldige stad! Vooral uit die boekenwinkel in een kerk ben ik niet weg te slaan 😉

  6. Ik begon je stukje te lezen en dacht toen even van he!? is dit hoe je Maastricht ziet? Maar je laatste zin vat alles mooi samen, oh ja enof het daar een shopping heaven is…. Jammer dat het een flink eind rijden is van mijn huis 😦

  7. Toen ik die eerste zin zag, dacht ik hier meteen een reactie te komen schrijven zeg, in Maastricht niets te zien! Ben er een paar weken geleden op weekend geweest en vond het echt een superstad, net zoals jij omschrijft 🙂 Deed me denken aan Gent, en alles wat me doet denken aan Gent is natuurlijk super he :p

Reacties zijn gesloten.