De slimme telefoon

De naam ‘smartphone’ is goed gekozen, al vind ik het, zoals bij veel Engelse woorden die zonder meer worden overgenomen in onze taal, jammer dat er geen Nederlands equivalent is. Nog niet?

Hoe dan ook, gsm’s zijn tegenwoordig kleine computertjes. Dat heeft zijn voordelen – je kan er veel meer mee doen dan enkel sms’en – maar ook zijn nadelen: ze gaan sneller stuk, zijn sneller verouderd en hebben ook langer nodig om op te starten. (En ze kunnen crashen, wat mijn BB regelmatig deed. En erop kloppen helpt niet want dat kan daar niet meer tegen en dat barst. Oeps, kapot.)

Ik had pas op mijn zeventiende of achttiende mijn eerste gsm, zo’n zeegroene Nokia waar je mee kon voetballen als je wou. Toen de smartphones in opmars kwamen, hield ik vol dat niet nodig te hebben – vroeger leefden we toch óók zonder? Maar het probleem is:

Once you go smart, you cannot go back!

Van The Company zou ik mijn vervloekte Blackberry moeten inruilen tegen een simpele Nokia om mee te bellen en te sms’en en dat was dat, dus besloot ik Mezelf een smartphone aan te schaffen want ik kan me een leven zonder niet meer voorstellen, ik geef dat eerlijk toe: ik wil dat de hele wereld op de hoogte is als ik mij in het station van Leuven bevind, ik wil meteen een gevatte Tweet kunnen Twitteren als het in mijn hoofd opkomt, ik wil altijd en overal mijn treinuren inclusief vertragingen kunnen checken, ik wil weten wanneer de buienradar buien boven mijn locatie spot, ik wil mijn mails direct kunnen lezen, ik wil kunnen Instagrammen dat ’t niet meer schoon is, ik wil muziek luisteren, ik wil uw blogs lezen terwijl ik op de trein wacht, ik wil kunnen bloggen eender waar en eender wanneer – en dat allemaal met één kleine, lichtgewicht phone.

Meet mijn nieuwe, fragiele maatje: de Sony Xperia U.

Als u nog handige app-tips heeft, reageer gerust! (Ik zoek bijvoorbeeld nog een leuke kalender, en een app waar ik makkelijk boodschappen en weekmenu’s in kan steken.)

En u, hebt u een smartphone of heeft u genoeg aan bellen & sms’en?

28 thoughts on “De slimme telefoon

  1. Die tips kan ik ook wel gebruiken. Ik vind de Astrid-app geweldig (heb nu te weinig tijd om hem op te zoeken, maar je vind hem wel op de Android market, ’t is ene met een rood vogeltje). Daar zet ik al mijn to do’s in in verschillende soorten lijsten. Ik heb zelfs mijn papieren to do-lijst weggezwierd. Ik heb er mijn weekmenu’s voor deze 14 dagen ook in staan, maar daar zou ik een betere manier voor willen vinden. Mijn boodschappen zitten gewoon in een to do-lijst. En een leuke en vooral handige kalender heb ik ook nog niet. Ik vond google agenda zo handig op de computer, maar krijg hem niet op mijn smartphone anders gebruikte ik die.

    1. Astrid heb ik intussen geïnstalleerd! Toch werk ik liever met papieren todolijstjes, maar ik geef het een kans. Ik krijg ook geen Google calendar op mijn gsm, snap het niet, waarom is daar geen app van of mis ik iets??

  2. ha, 2 weken geleden een nieuwe gekocht! en op geen € gekeken: de nokia X2-01, 45€!
    zalig: de camera trekt op niks, de radio nog minder, smssen gaat wel, telefoneren weet ik niet want er heeft me nog niemand gebeld, en ik ken niet direct iemand naar wie ik kan bellen. wat internet betreft, geen idee: geen wifi maar bluetooth, sla me dood wat ik daarmee moet. hij is groot, te groot om in mijn broekzak te steken. eigenlijk zijn er niks dan nadelen aan, maar er kwam nog een klant achter me staan en dan heb ik maar de eerste de beste gekocht.
    het grote en enigste voordeel is dat je er enorm veel show mee kan verkopen (voor mensen gelijk ik die er niks van kennen), probleem is enkel een beetje dat ik nooit ergens ga waar ik dan show zou kunnen verkopen.
    en toch ben ik al blij dat hij niet meer met een draaischijf is zoals mijn vorige gsm.

    1. Met Bluetooth kan je verbinding maken met andere gsm’s of pc’s en zo bestanden (bv muziek) overdragen. 😉
      Een gsm met een draaischijf? Die stap heb ik gemist … 😀

  3. Ik zit nu ook met een kleine smartphone, een peulschilletje tov de jouwe, maar ken er eerlijk gezegd niets van. Ik moet zeggen , ik zou het ook fijn vinden op de trein op fb te kunnen ed, maar ik vrees dat dit te duur zou uitvallen op een maand en ik zit al zo veel aan mijn computer. Maar ik geef toe het is heel verleidelijk om er maps en zo in te proppen zodat ik ook te voet mijn baan vindt. Misschien eens goed informeren bij de provider, en ook leren omgaan met dat ding, want eum , momenteel kan ik idd bellen en sms-en en das al een succes voor zo’n technisch wonder als ik!

    1. Christa, Mobile Vikings is heel goedkoop: met 15 euro per maand (herlaadkaart) kan je 1uur bellen, onbeperkt sms’en en onbeperkt op internet. Bovendien kan je 1uur per dag naar andere vikings bellen. Ik ben fan!!

  4. Goh, ik ben zo eentje ‘van den ouden stempel’, die genoeg heeft aan bellen & smsen (en zelfs dat doe ik eigenlijk amper). Het enige wat ik wel zou willen, is Instagram voor mijn blog, want ik vind dat je daar leuke foto’s mee kan maken. Maar dat is echt alles. (Ja, ik ben zo’n type dat zelfs nog steeds zit te treuren omdat haar Nokia 3310 2 jaar geleden is gestorven. Ik werk nu met een iets chiquer Nokia-toestel dat zelfs al een kleurenscherm heeft, maar wat ie nog kan, daar heb ik eigenlijk geen idee van. Oeps. :))

    1. Instagram was voor mij de grootste reden om Blackberry te haten. Nuja, Blackberry heeft gewoon véél minder (leuke) apps. Maar je kan je foto’s ook met Picasa op een gelijkaardige manier verwerken zijnde vierkantiseren, witte rand errond en leuke kleureffecten.

  5. Ik heb een nokia waar je mee kan voetballen 🙂 en dus enkel sms-en en bellen, foto’s nemen kan, maar slechte kwaliteit,……Mr.Big is ook helemaal into I-phone sinds hij het ding kreeg op de nieuwe firma,…..maar ik ken mezelf, ik zou mezelf helemaal verliezen in de wondere wereld van het internet :-).

  6. Als je houdt van to-do lijstjes (ook ideaal om boodschappenlijstjes in te steken) is ‘wunderlist’ mijn grote aanrader, dit kan je ook installeren op je computer en zo is alles mooi gesynchroniseerd.
    Voor recepten werk ik met evernote, dit programma kan je ook installeren op je computer en zo is alles ook weer netjes gesynchroniseerd
    Nu heeft evernote ook evernote food uitgebracht, dit moet ik zelf nog eens bekijken, maar misschien is dat iets voor jou? 🙂

    1. Wunderlist, die ga ik onthouden.
      Evernote heb ik een tijd gebruikt op mijn pc, was inderdaad erg handig ook voor korte notities.

      1. Ja, evernote gebruik ik hier ook voor véél meer dan enkel voor recepten. Ik wil niet weten hoeveel notities erin staan :p Maar het is wel erg praktisch voor vanalles en nog wat…

  7. Ik heb geen smartphone en heb genoeg aan sms’en & bellen. Wel moet het ene zijn met een camera, just in case ik een ongeval heb of me bedreigd voel. Ik was, op het werk, de eerste met een gsm en nu loop ik schandalig achter. 😉

  8. Ziet er een mooie telefoon uit! Ik loop nog altijd een fase achter, of al verschillende misschien: ik heb nog zo een openklapbaar nokiatje 🙂 Hou me op de hoogte of je er tevreden van bent, want ik begin toch ook mijn ogen eens open te houden voor een (goedkopere) smartphone 🙂

  9. ik hou het bij ééntje om enkel te bellen en te sms’en , meer moet dat niet zijn. Al die nieuwe dingen kosten téveel geld, zijn té snel plat of stuk.

  10. Geef mij maar een gewone stomme telefoon. Ik heb heel lang geen GSM gewild, maar uiteindelijk heb ik toegegeven. Maar aan de “slimme” telefoon (het blijft een dom ding natuurlijk) zal ik pas toegeven als het de enige soort mobiele telefoon is die je nog kan krijgen (kopen). Geef mij intussen maar mijn oude (geen idee hou oud) nokia.

  11. Ik ben volgens mij één van de weinigen die nog geen smartphone heeft. Ik vraag me trouwens af wat het verschil is tussen een gsm, een smartphone en een iPhone? Ik kan met mijn Nokia X2 ook op internet en mailtjes versturen al is het met een erg klein schermpje

    1. Een iPhone is een smartphone. Op Smartphones kan je applicaties downloaden. Een gewone gsm raakt meestal niet verder dan e-mail en internetbrowser, meer kan die hun ‘computertje’ niet aan.

  12. Hahahahaha vrijdag was blijkbaar een goede dag om met nieuwe slimme telefoontjes aan de gang te gaan, van de week zal ik nog wel wat posten over mijn nieuwe liefde. Voor nu veel plezier met de jouwe 🙂

  13. Een smartphone is idd iets waar je heel rap aan went. Ik vind het ook gemakkelijk om de busuren op te zoeken of eens snel iets te googlen ofzo 🙂

  14. ik heb nog altijd een heel eenvoudige gsm, maar mocht die de geest geven zou ik ook wel graag een smartphone hebben. Aan app-tips kan ik je dus niet helpen, LJ
    Ben wel benieuwd wat je vindt van je nieuwe toestel

  15. Zowat een half jaar geleden kocht ik de mijne en het is geen smarthone maar hij heeft 3g en Wifi. Sinds kort heb ik gratis en voor niets ook wat MB bij mijn abonnement gekregen dus ik surf er nu overal op los. Het is handig en ik zou het nu al moeilijk kunnen missen.

    Mijn volgende wordt ook een smartphone, vooral de zoektocht naar een niet-smartphone is er een om gek van te worden. En ik ga ook verslaafd worden, tja…

Reacties zijn gesloten.