Pairi Daiza – het bezoek

Dus voor de communies van Klein en Kleiner hadden we als cadeau een toegangsticketje voor de Henegouwse dierentuin Pairi Daiza gegeven. Ofte: het vroegere Paradisio.

Het lief en ik gingen met de trein via Brussel – wat een half uur extra reistijd betekende want tegenwoordig maken alle treinen een stop in de luchthaven wat een belachelijke omweg is maar kom, zo heeft een mens nog eens tijd om te lezen.

Behalve vogels, die in mijn hoofd op de één of andere manier onlosmakelijk met de naam van het park worden verbonden, hebben ze er ook zoogdieren zoals giraffen, stokstaartjes, otters, zeehondjes, (tot de grote teleurstelling van de kinderen, heel kleine) haaien, leeuwen, noem maar op. En om de vijf voet een gigantische speeltuin of het zoveelste eetkraam.

Het was zondag en goed weer dus een massa volk in het park. (Ik had al meteen spijt dat we dit op een zondag hadden gepland want ik wist dat het energie zou zuipen om Mezelf een ganse dag af te sluiten van het kindergejoel en de drukte. Een groot nadeel aan HSP zijn!) Bij het binnenkomen was er een versleten kinderboerderij die de kinderen achteraf als het allerleukst bestempelden: ze konden de geitjes aaien en zelfs de schilferende huid van de everzwijnen. In een soort tropische serre was er een restaurant, waar we maar meteen iets aten, met een luiaard die doodleuk boven ons hoofd hing te … luieren, tiens.

Ik had de kaart in handen gekregen en leidde ons feilloos langs de attracties. Onderweg natuurlijk rekening houdend met wat de kinderen wilden doen; ’t was tenslotte hun cadeau. De giraffen konden we van héél dichtbij zien, er waren kleine aapjes op een eiland die tussen en over een massa toeschouwers heen en weer sprongen en als je snel was lieten ze zich aanraken, de grotere roofdieren hielden een siësta en de olifanten namen een zanddouche.

Het verschil tussen Klein en Kleiner is op dit moment gigantisch: Kleiner is zeven en hangt nog volop het klein kind uit, probeert continu de aandacht te trekken (ook al is het negatieve aandacht), rent kwaad weg als hij z’n zin niet krijgt, enzovoorts. Klein gaat volgend schooljaar over naar het middelbaar en is duidelijk serieuzer en rustiger geworden. Op de speeltuin spelen is bijvoorbeeld niets meer voor hem! Hun adoratie voor Teamo is nog altijd even groot en ik denk dat ze van het dagje hebben genoten.

Na het bezoek aan de zoo, gingen we nog op zoek naar een restaurant in de buurt en kwamen zo terecht in het onooglijke dorpje Lens bij een pareltje van een keuken met volledig verse groenten, degelijke porties en vlees dat smolt in de mond, en dat allemaal aan een betaalbare prijs!

Aux trois ruelles

Al bij al een geslaagde dag.

Ik zal mijn schoonfamilie vermoedelijk niet meer zien tot in augustus, doordat zij en dan ook wij op vakantie gaan binnenkort, maar op dit uitstapje kunnen we weer even verder teren.

13 thoughts on “Pairi Daiza – het bezoek

  1. ha, de stad waar de premier burgemeester is, als ik het goed heb! leuk wandelstadje ook!
    maar om nu de zondag daar naartoe te gaan, ja goewere! chapeau! 🙂
    ik zie het zelfs niet zitten om juli en augustus uit mijn huis te komen 🙂
    (de rest van het jaar eigenlijk ook niet, maar daar heb ik geen uitvluchten voor genoeg :-))

    1. In Bergen zijn we niet geweest, zou begot niet weten of ’t daar in de buurt lag, ik heb enkel velden, velden, velden gezien!
      In de winter heb ik net wel uitvluchten genoeg om thuis te blijven: donker, koud, sneeuw, regen… 😉

  2. het park zegt mijzelf niet zoveel, ook al is het hier niet zo gek ver vandaan
    Het is altijd leuk om een eetplekje te ontdekken, en als het dan nog zo goed meevalt… 😉

  3. Ik ga daarom ook niet graag naar die massa-atracties : veel teveel volk die veel teveel lawaai maken. Toch blij dat jullie en de ‘kleintjes’ een leuke dag hebben gehad.

  4. Ik ben ook iemand die het niet zo voor joelende, krijsende kinderen heeft. Bah!
    Ik vind het trouwens zo jammer dat ze er alleen lelijke pinguïns hebben :/

    Is er eigenlijk veel veranderd of enkel en alleen de naam?

    1. Ik heb geen idee! Ik heb een vage kinderherinnering van vooral veel vogels, maar ik weet niet of dat klopt. Alleszins zitten er best wel veel en verschillende soorten dieren.

Reacties zijn gesloten.