De Rock Werchter fietsroute

Het was een idee van Sigyn: een aantal van Teamo’s vrienden, waaronder ook Sigyns vriendje Loki, gingen naar jaarlijkse gewoonte vier dagen naar Rock Werchter en Sigyn stelde voor dat wij, de thuisblijvers, ’s zaterdags een fietstochtje zouden maken om dan rond de middag bij de wei te arriveren en dan met z’n allen daar te picknicken. Teamo en ik zorgden voor geweldig lekkere fruitsla met een scheutje rum, Sigyn maakte een heerlijke lunch van pasta met kerstomaatjes en mozzarella. Aldus bepakt en bezakt ontmoetten we elkaar in de voormiddag bij de Stella, waar onze tocht begon.

Ik vind het altijd heerlijk om te fietsen of te wandelen in de streek waar ik ben opgegroeid en vroeger dus vaak heb gefietst of gewandeld. De rechtstreekse route naar Werchter is me evenmin onbekend, omdat ik in ‘mijn tijd’ ook een paar keer naar het festival ben geweest om na afloop van het optreden telkens weer naar huis te fietsen – een tent, weinig slaap en geen douche, ’t zei me allemaal niks en nu nog steeds niet.
Bij de met uitsterven bedreigde bewegwijzerde fietsroutes  zit je eigenlijk altijd met de schrik “wat als er plots een bordje weg is”, maar die was er nu niet omdat ik de streek wel een beetje ken. Verdwalen leek dus onmogelijk.

We passeerden Het Ouderlijk Huis en pikten Zus op, die moederziel alleen thuis was want de ouders waren maar weer eens gaan fietsen!

Rock Werchter fietsroute.

Het was een volledig vlakke route, 34 km in totaal (maar wij deden er 41,57), langs de Vaart, door velden, langs de Plas (Rotselaar) waar we even onze blote voeten in het koude water staken, langs de Demer waar de ene camping op de andere aansloot en de festivalgangers langzaam wakker werden. Ik zou niet, nooit van mijn leven in Werchter zelf willen wonen: de straten zijn een stort (dat wel wordt schoongemaakt), je kan nergens over of door, er staan metershoge hekken voor je huis, met andere woorden je bent vier dagen lang van de buitenwereld afgesneden en als je pech hebt komt er zat gespuis je bloemen onderpissen of je brievenbus in elkaar slaan of zo.

Picknicken deden we ergens langs de kant van de weg bij gebrek aan bermen. Aria, Dio, Loki en Theso waren wel blij met hun (gezonde) lunch,  nu zouden ze zonder moeite zondagnacht halen!

De route leidde ons verder in kronkels rond de Wei zelve zodat we een goed zicht kregen op de reusachtige organisatie die het festival eigenlijk is: parkings, zoveel parkings, campings, zoveel campings, mensen, zoveel mensen! We reden langs wegen die anders enkel door tractoren en fietsrecreanten gelijk wijzelve worden gebruikt, maar nu overbevolkt waren. Het gevaarlijkst was het tegen de juiste riching inrijden met links en rechts van de weg een gracht en bussen die ons tegemoet reden, waarbij het levensnoodzakelijk was om asap in de berm te springen.

Blij toe toen Wijgmaal-Broek in zicht kwam, een piepklein natuurdomein waar je tegenwoordig niet meer alleen doorheen kan fietsen, maar ook effectief binnen kan stappen. We aten een ijsje in Wijgmaal-centrum en reden daarna in één ruk door naar Leuven.

Onderweg namen we eerst afscheid van Zus en daarna van Sigyn.

Met een door zon en wind verbrand voorhoofd en een moe maar voldaan gevoel sloten we dit onverwacht sportief dagje af.

20 thoughts on “De Rock Werchter fietsroute

  1. lijkt me een leuk en gezond tripje!
    en tja, in Werchter wonen…stel je eens voor dat je ergens aan de kust woont!
    woeha, ik krijg spontaan kiekevel 🙂

  2. Dit klinkt heerlijk! Vind het soms wel jammer dat ik in zo een stedelijk gebied woon waar je alleen maar rond kan fietsen tussen de huizen en heel af en toe een weiland. Heb genoten van je foto’s 😀

    1. Ik heb dat groen ook wel nodig in de buurt, liefst in combinatie met de stad, dus daarom ook dat ik hier graag zou blijven wonen.

  3. Ik heb zondag een dikke 60 km gefietst door vooral veel wind, veel tegenwind in feite, zon en ook een paar regenbuien. Mijn derrière doet nog altijd ene beetje pijn van dat fietszadel!

  4. Dat lijkt me inderdaad ook een leuke fietstocht! Heb je ook een beetje genoten van de muziek van Werchter? Ik hoorde van mijn zus dat het allemaal goede groepen waren zondag maar zelf kan ik niet tegen de drukte en ga ik daar dus niet naar toe.

    1. ’t Hof van Commerce begon net, is zo m’n ding niet 🙂 Eigenlijk ken ik maar weinig van de hedendaagse muziek dus ’t heeft ook niet veel zin dat ik er naartoe ga.

  5. Dit ziet er een tof uitje uit! En dat wonen op Werchter? Heb het ook nog nooit gedaan, en hoewel ik wel eens naar Werchter wil heb ik ook geen nood om daar m’n tentje op te slaan… 😉

  6. Lijkt me ook niks, al die drukte rondom zo’n festival. Doe mij de kleine concertjes en festivalletjes maar!
    Een fietstocht is dan wel weer leuk, het was ook een mooie route te zien aan de foto’s 🙂

  7. Ook nog nooit naar Werchter geweest: ik hou niet zo van die massa’s en ook niet van in een tent slapen en gemeenschappelijke douches enzo. Ik ken wel iemand die in Werchter woont/woonde. Die zei ooit eens dat hij alleen maar gaat als hij een groep echt geweldig vind. Anders luistert hij wel vanuit zijn tuin.

  8. Dat moet eigenlijk echt wel tof zijn om daar zo eens gewoon als “toerist” door te fietsen he, de zottigheid (en zattigheid) die je dan ziet. Ik was er dit jaar weer als bezoeker voor een dagje, kzal er nog wel eens een postje over schrijven want kheb weer weg zoeken- en parkeeravonturen gehad hoor 😀

Reacties zijn gesloten.