Voetbal

Ik heb een lief, een mannelijk lief, en mannen die hebben de vreemde en irritante gewoonte om voetbalfans te zijn.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Uw vriend kijkt misschien liever naar de koers, zoals mijn vader. Of naar sci-fi of LOTR-fantasytoestanden. Of naar nietszeggende autoprogramma’s. Of naar politieke debatten. Of naar alles van deze lijst – de horror.
Ze hebben allemaal hun rare kantjes en trekjes, waarmee wij vrouwen moeten leren leven, want omgekeerd geldt dat ook. Wij dames, wij kijken graag naar debiele reality shows waarin een homo met gekke haarkrul kleerkasten figuurlijk tot op de grond afbrandt of waarin een bepaalde celebrity vrouw haar luie kont enkel opheft om naar de mani/pedicure, de fitness of het zwembad te gaan, en die verder verslaafd is aan zwarte kleren en het kale hoofd van haar echtgenoot. Om nog maar te zwijgen over onze voorliefde voor melige films.

Zij hebben ook veel van ons te verdragen, die mannen.

Geven en nemen, daar moet je in een relatie een goed evenwicht tussen vinden. Eist hij iets dat jij niet leuk vindt, dan mag hij de volgende keer de favor returnen door iets voor ons te doen dat hij niet leuk vindt. Voilà.

Maar dus, terug naar de voetbalfans. De perfecte vriendin van een voetbalminnend man zit naast haar vriend in de zetel, van kop tot teen in de kleuren van de bejubelde ploeg en juicht even hard mee. (Arme buren.) Die gaat pintjes halen als vriendlief daarom vraagt of zelfs zonder dat hij het hoeft te vragen, en zit op het puntje van haar stoel bij verlengingen. Penalty’s zorgen voor gezamenlijke hartverzakkingen, want als het zover komt heeft de ‘verkeerde’ ploeg de neiging om te winnen (cfr. kwartfinale Engeland-Italië dd. 24 juni 2012).

Ik ben zo niet. Ik ben niet de perfecte vriendin.

Ik durf zelfs expres een andere kleur aan te trekken. De weg naar de frigo vindt hij zelf wel. Verlengingen en penalty’s betekenen voor mij enkel meer ergernis omdat het dan langer duurt voor het lief naast mij in bed ligt. Ik breek de spelers af door opmerkingen te maken over hun haar, ik lach met de commentaar van de commentator, ik kwijl op knappe voetballers. Ik begin spontaan te lachen met de namen van sommige Duitsers. (Ik bedoel: Schweinsteiger. Die kan je toch niet serieus nemen?) Het lief neemt dat allemaal zeer sportief op, tot ik één verkeerd woord over Liverpool durf zeggen, zeker in combinatie met een goed woord over Chelsea – dan is het kot te klein.

Ik heb het aan het begin van onze relatie geprobeerd, hoor. Ik ben als tiener zelfs een keer naar de match van een plaatselijke voetbalploeg wezen kijken, met een vriendin die verzot was op voetbal. (Ze bestaan, die vrouwen. Onbereikbare godinnen waar mannen stiekem op kicken.) WK, EK, Champion’s league en hoe het ook weer allemaal heet; af en toe keek ik mee. De Rode Duivels, Barcelona, ze doen zij dat goed en op een dag wil ik ze wel eens live zien. Verder reikt mijn interesse niet en dit EK houd ik me volledig afzijdig. Aangezien het lief weet dat ik in staat ben om een hele scène te schoppen als ik mijn zin niet krijg, kondigt hij netjes op voorhand aan wanneer hij voetbal wil kijken en dan zorg ik voor een andere activiteit. Soms wil ik toch mijn best doen en dan mag hij iemand uitnodigen om mee te kijken, of dan mag hij op de Oude Markt gaan kijken en dan ga ik nog wel mee, want die voetbalsfeer die tussen de terrasjes hangt, dat heeft nog wel iets. (Alle mannen op een rij voor het scherm, ik met mijn rug naar het scherm. Het is een schoon zicht.)

En daardoor ben ik toch bezig met het EK. Ik weet wat buitenspel is. Ik haat penalty’s, want dat is gewoon een makkelijke manier om te winnen. Ik weet dat er nogal wat controverse is of was over de gastlanden van het EK, want vooral Oekraïne is niet zo geliefd. Ik weet welk land de beste supporters heeft. Ik weet welke ploegen er nog in de halve finales zitten. Ik herken namen van spelers. Ik weet dat er bij Spanje een zielige speler is die wel op het veld mag staan, maar nooit de bal toegespeeld krijgt. Ik weet welke keeper altijd een beschermingshelm draagt, en waarom.

Eerlijk, ik vind het bijna spijtig dat het EK over een week voorbij is. Al die tijd voor Mezelf! Gelukkig begint kort daarop al de Tour de France.

En u? Kijkt u naar voetbal samen met uw vriend(in)? Wat eist u ter compensatie?

53 thoughts on “Voetbal

  1. ha, op dat vlak kunnen we niet klagen: beiden een deftige allergie voor sport (op tv of elders, hoewel we al zo’n 25jaar een gym abo hebben, maar dat is niet voor punten :-)) en beiden zijn we film-, docu- en seriefreaks.

  2. Ik heb een exemplaa dat andere rare kantjes heeft. Die LOTR toestanden was waarschijnlijk geinspireerd op mijn facebook bericht? Maar als hij dat doet ben ik wel een lieve vrouw. Ik maak hem aperitiefjes, zorg voor hapjes en vooral doe ondertussen veel dingen die typisch vrouwelijk zijn: nagels laken, boekskes lezen, etc….
    Maar dat is eigenlijk alles waar we niet op overeenkomen. Verder doen we eigenlijk bijna alles samen en hebben we dezelfde interesses.

    1. Jep LOTR kwam van jou 😉 Dat zien wij wel allebei graag, gelukkig. Volgens mij ben jij een perfecte vriendin Alice, Teamo moet van mij niet verwachten dat ik een poot uitsteek als hij in de zetel hangt 😀

      1. Neen neen neen ik ben totaal niet de perfecte vriendin. Echt niet hoor..; de echtgenoot mag best klagen. Ik strijk bevoorbeeld niet 🙂 En ik kan ongelooflijk zeuren. OW en ik ben megaslordig… M is niet megasloderig…. dus die ruimt alles achter mijn gat op.

  3. Ik kijk op een TV apart naar het voetbal . Ik ben een heel grote supporter van Liverpool fc . Deze kerstvakantie nl 22 /12 spelen ze thuis tegen Fulham . Ik ga er waarschijnlijk naar toe . Als hij goesting heeft… Maar moet het vlug weten , heb vrienden in Liverpool en moet vlug zijn voor kaarten.

    1. Ik denk dat als we er later het geld & de ruimte voor hebben, ik Teamo een kamertje voor hem alleen ga geven met een groot tv-scherm waar hij alle voetbal op kan kijken dat hij wil 🙂

  4. ‘Ik weet dat er bij Spanje een zielige speler is die wel op het veld mag staan, maar nooit de bal toegespeeld krijgt.’ -> en wie is dat dan, je weet precies meer dan mij.

  5. Ik weet niets van voetbal, weet niet wat buiten spel is, en dat terwijl mijn man scheidsrechter is. En zelf de scheidsrechter himself kijkt alleen naar samenvattingen, ik mag dus helemaal niet klagen. En als hij dan als eens wil kijken dan hou ik me zoals Alice in stilte bezig, dan gun ik hem dan wel eens. Maar indien het hier elke dag voetbal zou zijn, zou ik wel eens nukkig durven worden!
    groetjes

    1. De komende dagen moet ik mij vooral braaf op de achtergrond houden want nu de finale dichterbij komt, is het spannend! Gelukkig begint het pas om kwart voor negen, da’s een goed excuus voor mij om in bed te kruipen, met een boek 🙂

  6. Oei, ik voel mij precies zo’n outsider. Als er ergens voetbal opstaat, kijkt mijn petit copain wel geïnteresseerd mee, maar ik heb nog nooit geweten dat hij zelf een match opzette. Hij koerst liever zelf dan dat hij de koers op tv volgt, heeft nog nooit naar een autoprogramma gekeken en sci-fi en LOTR-toestanden vindt hij effectief leuk, maar ik vind dat nog leuker dan hem (nerd die ik ben) dus tja. Nu, die politieke debatten, dat interesseert hem ook nog wel, maar ’t is niet dat hij elke avond naar Ter Zake zit te kijken of zondagochtend per se De Zevende Dag moet zien. Meestal zit ik naar melige films te kijken of talkshows op televisie, dus eigenlijk moet hij binnenkort misschien maar eens iets aan mij vragen ter compensatie. 😀
    (Maar wel, chapeau voor u. Ik zou ook absoluut niet de perfecte vriendin zijn, want voetbal interesseert mijn geen kluuten!)

  7. Toen ik Mr.Big leerde kennen, heb ik onmiddellijk gemeld, jij mag kijken zoveel je wil, maar verlang niet dat ik meekijk, dus wanneer er voetbal op TV is, wil ik het graag tijdig weten zodat ik me kan organiseren,…….nu hij heeft zich niet altijd correct aan de afspraken gehouden, maar goed met dit EK wel en eerlijk ik geniet weer van het lezen in bed,…….deur dicht, rolluik naar beneden,………subiet gaan we nog spijt krijgen dat het EK voorbij is,….goeike echt een goeike!!!!

    1. Goeie afspraken moet je maken! En ja ik ga dat nog missen, dat geef ik toe 🙂 ‘gelukkig’ begint daarna de Ronde van Frankrijk.

  8. Ik kan me niet echt terugvinden in hetgeen je schrijft. Mijn vriend en ik hebben heel veel gelijklopende interesses en ik heb niet het gevoel dat ik veel van hem moet “verdragen” of zo. We kijken samen naar LOTR, zijn beiden niet geïnteresseerd in auto’s en alhoewel ik vroeger geregeld naar het voetbal keek, vind ik het niet erg dat hem dit niet interesseert en volg ik het EK nu vanop een afstand. Maar elk koppel is anders, natuurlijk!

  9. Ik weet veel meer over voetbal dan ik zou willen weten, maar hijdoet al zoveel voor mij dat hij iets mag hebben. Zelden de gewone matchen komen op onze tv maar zo nu en dan eens een speciale kan best. Wanneer hij veel last heeft van hooikoorts, valt hij geregeld in slaap dus kunnen we gelijk naar voetbal kijken. We missen zo niets wat ik liever zie want dat nemen we dan op. 😉

    1. Last van hooikoorts = in slaap vallen? Dat trucje moet je mij eens uitleggen want de mijne maakt enkel lawaai als hij last heeft van zijn allergie. In slaap vallen is er niet bij!!

        1. Ik zaag al vier jaar rond zijne kop dat hij ook eens medicijnen tg hooikoorts gaat halen zodat hij niet meer de ganse tijd loopt te snotteren en te niezen maarja! Koppig he! 🙂

  10. van die vrouwen zijn er zeker wel uitzonderingen, want mijn vrouw is er zo eentje die graag het voetbal ziet. We zijn al jaren supporter van de plaatselijke voetbalploeg hier, en als ik al ’s geen zin heb om te gaan kijken (omdat het voetbal bvb. zo erbarmelijk kan zijn) gaat zij aandringen om toch te gaan.
    Doordat ik de nachtploeg werkte (voorlopig verleden tijd), had ik niet zoveel gelegenheid om te kijken, en miste ik dat niet echt ook. Dan luisterde ik op het werk in flarden naar het radioverslag. Maar de laatste matchen heb ik bekeken, samen met vrouwlief natuurlijk. Jammer genoeg is het voetbal in die wedstrijden niet van die aard dat je er een niet-voetballiefhebber kan mee overtuigen om toch maar mee te kijken. Hopelijk is dat vanavond wel anders… 😉

    Groetjes!

  11. o ja! De Tour de France begint al voordat het EK gedaan is hé!
    Met de familie en vrienden houden we sinds vorig jaar een pronostiek bij, wat het volgen nog spannender maakt…

  12. Ik haat voetbal! Bah!

    Het lief heeft ook een mankement daar hij graag naar auto programma’s kijkt. Top gear, daar kan ik op inkomen dat is grappig én informatief. Wheeler Dealers, graag zelfs, ik hou van de technische kant maar programma’s zoals Fifth Gear en andere shizzle is niet aan mij besteed.

    Millionaire matchmaker is zovéél interessanter dan dat die programma’s ooit zullen zijn. Daarbij, ook heel informatief, mannen leren wat ze zouden moeten willen 😉

  13. Ik ging ooit eens met een tante en nonkel op vakantie naar Zwitserland en onderweg overnachtten we in Frankrijk in een B&B. Die avond speelde Frankrijk tegen Brazilië en we mochtten mee komen kijken in de living van die mensen. Iedereen supporterde voor Frankrijk natuurlijk, behalve mijn nicht en ik: wij supporterden voor Ronaldo (of hoe hij ook heette, die heten toch allemaal hetzelfde) omwille van zijn schoon benen! 😉 We waren overigens wel 14-15 jaar, pubers dus!

    1. Er is één WK dat ik heb gevolgd omwille van Brazilië/de Goddelijke Kanaries. Dat was in 2006, toen Frankrijk Italië een kopstoot uitdeelde in de finale 😉 Dus dit mag raar klinken maar ik heb ook herinneringen aan de matchen van Brazilië. Ik herinner mij nog 1 match specifiek omdat ik ze keek in een jeugdherberg waar we die dag logeerden tijdens een trektochtje door Dardennen. Maar dat is slechts 9 jaar geleden dus toen was jij al ouder. Dus dan heb je het waarschijnlijk eerder over de finale van het WK van 1998 (toen was ik 12 en jij 15 ongeveer). Toen was ik gelukkig nog heerlijk onwetend over voetbal 😀

  14. Mijn babe kijkt niet graag sport! Inderdaad! Ze bestaan, zo’n mannen….ik hou zelf wel van tennis en een streepje voetbal nu en dan, ook de koers steekt mij niet tegen maar ik ga er niet voor speciaal in mijn zetel gaan zitten. Maar Astrid…die heeft mijn hart gestolen! 🙂

  15. Ons vriendinnengroepje telt 4 mensen, drie ervan zijn zot van voetbal, zo zot dat er twee zelfs heel lang zaalvoetbal hebben gespeeld. Als ze over voetbal beginnen, dan ben ik het kneusje *snif* 😉

  16. Haha, herkenbaar! Het lief kondigt op voorhand ook altijd aan als hij naar de voetbal wil kijken, gelukkig ;). Heb dit jaar nog maar 1x meegekeken, en voor de rest plan ik andere zaken of ga ik gewoon vroeger naar huis om thuis van wijvenserieavond te doen. Haha.
    En inderdaad, àls ik dan kijk, dan is het lachen met alles waarmee gelachen kan worden… Gelukkig doet het lief dan gewoon mee.

  17. Een voordeel aan vrijgezel zijn: als ik thuis ben en ik heb zin, dan kijk ik gewoon naar het voetbal. En ik hoef ook niet naar van die zogenaamd typische vrouwenprogramma’s te kijken, want ik denk dat ik daar uitslag van krijg of zo. Daarom hoop ik ook dat mocht ik ooit nog een lief vinden dat die ook niet geïnteresseerd is in dat soort tv-programma’s (ze hoeft dan zelfs niet van voetbal te houden …).

  18. Dat geven en nemen herken ik wel. Mijn zus en ik hebben een totaal andere smaak wat TV-programma’s betreft, zij kijkt onder andere naar de voetbal al mogen we niet vragen waarom.

  19. Ik leef even erg voor voetbal als Jer. Ik vind het een heerlijke sport om te kijken, zeker om zelf naar wedstrijden te gaan. De spanning of de ploeg die jij een warm hart toe draagt gaat winnen ja of nee… I love it!! 😀 Denk wel dat ik voor een hoop mannen de ideale vriendin zou zijn hahahaha

      1. Haha lol, ik houd dus ook van voetbal maar gek genoeg kom ik altijd mannen tegen die daar niet van houden… Wat is dat nou voor stom gedoe 😛

  20. Als vriendlief voetbal kijkt dan lig ik met mijn hoofd op zijn schoot te slapen :p. Ik ken dus geen namen, ik weet dus niet wat buitenspel is en ik wist dus niet dat er een keeper een helm draagt :p. (Voor het WK was ik een iets betere voetbalvriendin, dan bracht ik hem bier en hapjes :p)

Reacties zijn gesloten.