LJ in den hof

Er onstond enige verwarring toen ik op Facebook postte dat ik “in den hof” ging werken. Huh? Gij woont toch in een appartement? Op de vijfde verdieping? Met balkon, maar zonder hof/tuin?

Ewel ja. Balkontuintje. Hof. Waar zit ’t verschil? Ik kan geen strandstoel buiten zetten en liggen zonnen. Ik kan niet met mijn blote voeten door het gras lopen (maar eerlijk, ik doe dat nooit want ik gruwel van alle insecten die onder de sprieten rondkrioelen). Ik kan geen vogelkastje zetten met meesbollen voor in de winter. Ik krijg nooit katten op bezoek. Ik heb geen terras om een grote familie-BBQ te houden.  Maar. Ik moet geen gras afrijden. Geen terrastegels schuren. Geen struiken snoeien. Geen bladeren bij elkaar harken. Een balkontuintje is relatief makkelijk te onderhouden. Perfect voor mensen zoals ik die hun ‘groene’ vingers eerst op kleine schaal willen testen vooraleer een paar are grond naar de knoppen te helpen.

U kan uw balkon natuurlijk ook gewoon leeg laten en enkel gebruiken om het afval te verzamelen. Twee keer per jaar eens borstelen, en klaar.

Stadstuintjes, ofte tuintjes op een kleine oppervlakte, zijn hip. Er duiken overal boeken over op, het internet loopt ervan over, kortom tips over éénjarige planten, welke groenten in een pot kunnen gekweekt worden, wat in de felle zon moet en wat in de schaduw, je vindt overal informatie.

Ik doe eigenlijk gewoon mijn goesting. Vorig jaar beperkte het zich tot wat kruiden en een triestige zonnebloem in combinatie met geraniums die het een half jaar uithielden. Dit jaar vulde ik mijn verzameling potten aan in allerlei formaten en kocht ik een extra zak potgrond.
Van mijn zaaisels een maand geleden is niet alles uitgekomen: de tomatenplantjes en de zonnebloemen waren flink opgeschoten en klaar om verpot te worden, maar tijm en basilicum lieten zich niet zien. Van de peterselie en de lavendel is het nog niet zeker of de pietepeuterige scheutjes het gaan halen tot volwassen planten, hopelijk geraak ik nog eens tot op de markt om wat kruiden in plantvorm te kopen.
Daarnaast had ik ter plaatse te zaaien bloembedjes en een paar zomerknollen die ik in de grond stak. De potten wat verspreiden over het balkon et voilà, den hof ligt er weer proper bij. Benieuwd of er binnenkort wat kleur komt piepen.

Onzen hof.

En u? Hebt u een (balkon)tuin, en wat doet u ermee?

45 thoughts on “LJ in den hof

  1. Eerlijk gezegd: als ik dat zie jeuken mijn vingers toch ook om dat ooit eens te doen. Maar voorlopig ben ik blij dat ik niet mee moet helpen aan het onderhouden van de tuin want ik heb absoluut geen groene vingers. Planten vergeten water geven of te veel water geven, bloemen uittrekken ipv onkruid: that’s me!

    1. Zus en ik hadden vroeger een piepklein stukje tuin waar we onze goesting mee mochten doen. Ik was blij dat er één bloemensoort de boel begon te overwoekeren want water geven vond ik op den duur ook te veel werk!

  2. onze tuin onderhouden das mijn ventje zijn werk! ik heb daar geen kaas van gegeten. Pas op, mooie kleurige bloempjes in den hof vind ik supermooi maar ik heb er het geduld en de goesting niet voor om daar daadwerkelijk in mee te helpen met te planten en te onderhouden. ik heb al genoeg met mijn huishouden binnenshuis! :p

    1. Over stereotypes gesproken zeg 😀 Maar zo is het natuurlijk wel eerlijk verdeeld want jullie hebben echt een gigantische tuin he. Bij mijn ouders was/is het qua tuin wat anders verdeeld: Deddie de moestuin, het gras, de serre en de fruitbomen, en Mommie de bloemekens.

  3. Op mijn terras staan in een oude pompbak mijn kruiden ! Mijn vaste verspreid in de tuin. De hoofdbasis is blijvend groen alle seizoenen . Met pastelkleurige bloemenplanten voor elk seizoen , maar de hoofdbais is groen ! Coniferen , buskus !

  4. Ik heb net ook ons tuintje ietwat onder handen genomen! En ook kruiden gezaaid. Maar dat kan dus héél lang duren. Héééééél lang, heb ik al gehoord. Dus vooral een goei oefening in geduld :)!

    1. Basilicum moet normaal na een week al komen piepen, maar dat is dus niks geworden! Peterselie is inderdaad traag, na een maand kan ik er nog niet van eten…

  5. Persoonlijk bezit ik niets, ik mag de tuin van mama en papa in bruikleen nemen aangezien ik ook nog thuis woon. En wij hebben ook een hele moestuin waar hopelijk binnenkort de nieuwe lekkere pattatjes uit zullen komen.

    Ook heerlijk als ik zin heb in een vers worteltjes Mmmmm

      1. Inderdaad, ooit! Hoewel ik niet weet of ik er even ijverig in ga werken gelijk mijn ouders. Maar het is de verse tomaten, aardappelen, worteltjes, komkommers, spinazie, sla, druiven, etc soms wel waard. Maar toch veel werk.:p

        1. Ik stel voor dat we naast mekaar gaan wonen en de moestuin delen. Allé de mannen he, die mogen er dan gezamenlijk of om beurten in gaan werken. Moeten wij er geen moeite voor doen he.

  6. Ziet er leuk uit! 🙂 Wij hadden vroeger een grotere tuin met een grasveldje, appelboom, perenboom, aalbessenstruik. Maar we hebben aangebouwd en tegels gedaan in de tuin (of nou ja, we, mijn ouders), dus nu alleen maar een paar bloempotten, wel jammer.

  7. Troost u, ne groten tuin hebben is ook niet alles hoor. Mensen vergeten vaak dat zulke dingen véél werk vergen om te onderhouden én een ander ziet er natuurlijk alleen het schone maar van in hé. Wel leuk al die kruiden 🙂

    1. Zwijg mij van mensen die hun tuin niet onderhouden. Was zo in het huis van Teamo’s familie dat wordt verhuurd. We hebben de helft van die tuin moeten weggooien, het was dagenlang werk om bomen uit te doen die ze veel te dicht bij het huis hadden geplant, om de haag te snoeien die al jaren niet meer was gesnoeid, en ga zo maar door…

      1. Ja kan dat héél goed begrijpen. Die buren hier bij ons waar ik het in m’n blogje over had, hebben een even grote tuin als wij. Het verschil is, dat mijn ouders daar plezier in hebben en dat ten volle onderhouden en soigneren. Die buren laten daar allerlei onkruid goed op groeien (ook iets wat m’n moeder mee deed ontploffen, want gij steekt al uw werk om uwen eigendom te onderhouden en een ander doet niet en dat als het wat wind is, zit gij met het zaad van al dat onkruid en kunde weer opnieuw beginnen), en zijn dan sprakeloos dat bij ons alles groeit en bij hun niet uit de grond komt van hun moestuintje, maar ja, bij die mensen moeten die planten zichzelf onderhouden hé…

        1. Not so smart…….. Beter een goede buur dan een verre vriend; het is niet leuk wonen als je niet met de buren overweg kan.

  8. Om geen groene vingers te hebben ben je toch goed bezig. Mijn tuin vraagt weinig werk, veel struiken en bloemen die ieder jaar terugkomen. Het gras afrijden en af en toe eens onkruid verwijderen is zowat het meeste werk, ik klaag niet 😉 Wat mijn potplanten betreft….dat is wat anders. Eén van de dagen steek ik mijn vingers in groene verf, wie weet gaan ze er dan beter uitzien 😦 En te weten dat ik er winterharde (doorlevende zoals ik zeg) planten in gezet heb….ik geef een feest als ze het begin van de zomer halen.

      1. Ahum….van de vier die ik buitenzette heeft 1 het gehaald: 10 cm hoog (ipv 2 meter), een bloempje met een doorsnee van 5cm en de bladeren half opgegeten van de slakken 😦 Een fiasco dus. Wie kan slechter?? 🙂

        1. O nee zo erg 😦 Bij mij zijn er maar 2 of 3 niet uitgekomen, de rest staat sinds maandag buiten, nog geen bloem te zien voorlopig.
          Je had gewoon slechte zaadjes! Opnieuw proberen, niet opgeven!!

  9. Wij zijn het tuintje in ons nieuwe huisje nog wat aan het aanleggen (en tuinmuren aan ’t schilderen en dergelijke), maar buiten mijn schilderkunsten is dat eigenlijk helemaal mijn copain zijn gebied – hij vindt dat fantastisch en heeft volgens mij een carrière als tuinarchitect gemist. Mijn tuinkennis beperkt zich tot: “Waar zet ik mijn ligstoel het beste, zodat ik mooi bruin kan worden?” of “Hmm, daar is precies plaats voor een zwembad!” 🙂

    1. Ik denk wel dat ik ’t leuk zou vinden mocht ik mijn tuin kunnen ontwerpen. Tot het zover is en er met zand, stenen en hekken moet worden gesleurd, that’s a man’s job 😀
      Op mijn balkon is er net plaats voor een voetenbadje. De zwembaddromen hou ik bij voor ons buitenverblijf in Spanje. Ook ooit.

  10. bij de herinrichting van onze tuin hebben we ervoor gekozen om zo weinig mogelijk beplanting aan te brengen. Vrouwlief en ik hebben allebei geen groene vingers en hierdoor kwijnen die planten vaak weg onder de droogte of onkruid. Wel hebben we 3 plantenbakken staan aan ons zonneterras, waarvan er één plant dan toch al de geest gaf (tijdens de winter). Dus behalve dat, enkel gazon te bespeuren…

    1. Ik vrees dat als ik later een iets wat uitgebreidere tuin wil, dat werk op mijn schouders terecht zal komen voor een groot deel omdat het lief ook absoluut niks heeft met groen.

  11. Vol trots meld ik dat we sinds 2-de pinksterdag een tuintje hebben aangelegd op ons balkon. Allemaal verse kruiden om te gebruiken in de keuken én een frambozen / bramen struik. Maakt het balkon een eind gezelliger 🙂

  12. Ik woon in een zgn. duplexappartement op de benedenverdieping en ik heb een tuintje dat ik uiteraard redelijk verwaarloos. Een deel ervan is verhard met tegels (waartussen het “onkruid” – iets wat volgens mij overigens niet bestaat – redelijk welig tiert) en de rest bestaat vooral uit bodembedekkers, een beuk die ik geplant heb en een berk die spontaan gegroeid is. De vlinderstruiken die er stonden hebben de laatste snoeibeurt niet overleefd, vrees ik. Rondom staat er een beukenhaag die men komt onderhouden (komt bij de huur …). En er staat nog een voedertafel om in de winter de vogels te voederen (en ze waarderen het zo te zien) en in droge zomers kan ik er uiteraard ook een schoteltje water zetten.
    Trouwens, ook op een klein balkonnetje op de zoveelste verdieping kan je vogels voederen; mezenbollen ophangen of een schoteltje strooivoer zetten moet overal wel lukken.

    1. Ik kan ’t me zo voorstellen Corvus! Maar is het dan niet gezelliger als je die ‘plantjes’ wegdoet en wat bloemetjes zet?

      1. Ik trek of steek wel af en toe een deel van de plantjes die tussen de tegels staan uit, maar dat doe ik niet fanatiek (en chemische oorlogsvoering daar doe ik niet aan mee). Ik hou trouwens van wildernis …

  13. Wij hebben een tuiin, maar de moestuin hebben we tot graspleintje gezaaid. Mijn mannetje kan niet alles zelf doen, als ik het niet kan. We hebben alleen nog wat kruiden staan en ik ben er happy mee. Een beetje peterselie is altijd handig.
    Succes met je tuintje!
    groetjes

  14. De mijne weet je he. Heb er deze week foto’s van gepost. Ondertussen blijft de oogst paprikas binnenstromen en volgende week kan ik de eerste salade oogsten denk ik!

Reacties zijn gesloten.