LJ in de kerk

Als kind gingen we ‘regelmatig’ naar de kerk. Ik zat op een katholieke school, zowel lager als middelbaar en dan moesten we al eens naar een ‘speciale’ mis, bijvoorbeeld op het einde van het schooljaar. Ik heb mijn Eerste en Plechtige Communie gedaan, en ook daarna ging ik nog wel eens met mijn grootouders naar de kerk op zaterdagavond. Het jaar dat ik meedeed met de Vasten als vroege tiener, ging ik op Aswoensdag zelfs een kruisje halen, wat het allemaal wat officiëler maakte. Ik ben er toen alleszins in geslaagd om het ‘dieet’ vol te houden. 

Slechts langzaamaan begon het tot me door te dringen hoe belachelijk dit katholiek geloof is, met zijn kinderlijke verhaaltjes, de dreigende beloftes op hel of hemel al naargelang je daden goed of slecht waren, om nog maar te zwijgen van de kleinerende rol die vrouwen toebedeeld krijgen.
Ik leerde ook dat de bijbelteksten met een serieuze korrel zout moesten worden genomen en dat er bronnen waren die elkaar tegenspraken. Iemand die verrijst uit de dood, water in wijn verandert, blinden hun zicht teruggeeft en andere wonderen verricht, het klonk me allemaal steeds onzinniger in de oren.
De pedofilieschandalen die aan het licht kwamen deden mijn aversie tegen de Kerk alsmaar toenemen tot ik er gewoon geen voet meer binnenzette, tenzij voor een begrafenis (en dat komt gelukkig niet veel voor).
Om nog maar te zwijgen van het slaapverwekkende gepreek van de pastoor dat nooit mocht ontbreken. En hoe zit het met de gewoonte om geld te geven tijdens de mis? Krijgen die geestelijken dan niet genoeg betaald vanuit het Vaticaan?

De twee communiefeesten in onze familie dit jaar hebben me niet kunnen overtuigen om nog eens een kerk binnen te stappen. Die kleintjes weten geeneens wat ze daar aan het doen zijn, ondanks catechese en het uit het hoofd leren van het Onze Vader.
Op de begrafenis van Schoonopa concentreerde ik me op de mooie woorden die over de overledene werden gezegd en negeerde ik de voorgekauwde waarschuwingen en preken over Pinksteren. Lette goed op de rituelen die werden uitgevoerd: het kruisje op de kist leggen, de rouwkaars aansteken met de Paaskaars, de kist zegenen met wierook en wijwater, het breken van het brood en het mengen van wijn en water, de vrome buigingen van het begrafenisondernemerpersoneel. Het straalde allemaal zoveel respect uit.
Viel bijna in affronten toen ik bij de offerande vijftig cent wou geven, blijkbaar is het de bedoeling dat je briefjes geeft op een begrafenis, al snap ik niet waarom want volgens mij krijgt meneer pastoor al genoeg geld van de familie betaald voor zijn mis.

Voor de mis begon en we zaten te wachten tot de kist zou worden binnengedragen, vroeg ik het lief fluisterend of hij ter communie zou gaan. (Zelfs mijn katholieke grootvader gaat niet meer om een hostie, ik zou hem eens moeten vragen hoe dat zit.) Het lief vond het niet kunnen om te blijven zitten als het zover zou zijn, hij denkt soms nog te veel aan de schone schijn. Toen het zover was, werd het ons echter makkelijk gemaakt: vroeger kwam rij per rij netjes naar voren maar nu stond iedereen die een hostie wou, gewoon op en liep naar de pastoor, waardoor het niet opviel dat wij bleven zitten.

Nog minuten daarna zat ik met klamme handjes op de harde stoel. Zou ik nu worden neergebliksemd? Of zou God wachten met zijn straf tot op een moment waarop hij me het hardst kon raken? Om het goed te maken heb ik braaf het Onze Vader mee opgezegd; die tekst zit blijkbaar nog ergens in een hoekje van mijn brein opgeslagen.

Wat ik mij ook afvroeg tijdens de begrafenis:

Hoe zit het als je niet door de Kerk wil worden begraven?

Zijn er voor zo’n mensen (ketters!) ook speciale diensten? Moeten wij (ketters!) op aparte kerkhoven met ongewijde grond gaan liggen, afgescheiden van de mensen die wél in de hemel terechtkomen, zodat Sintepieter bij onze aankomst in het hiernamaals ons rechtstreeks kan doorsturen naar de hel, waar we thuishoren?!

59 thoughts on “LJ in de kerk

  1. Wij leven hier in (voor de aarde gezien) hier in een momentopname ! We zijn een evolutie van de mogelijkheden tot leven op aarde. En als we sterven zijn we hier van de aarde weg ! En dat duurt nu al enkele miljoenen jaren , vanaf de eencelligen tot ons ! Vele mensen hebben altijd iets nodig die boven hen staan . Maar het ligt aan onszelf hoe we kunnen en willen leven. Daarom geniet van deze momentopname , die is heel vlug voorbij hoor !

  2. Je bezorgt me inspiratie voor een blogpostje.

    Mijn moeder is eens naar een burgerlijke begrafenis geweest in Nederland en was onder de indruk van hoe persoonlijk die was. Ik vermoed dat het hier in België gewoon bij de begrafenisondernemer wordt gedaan.

    1. Een kerkelijke begrafenis kan je ook persoonlijk maken met zelfgekozen muziek en mensen die iets voorlezen, maar dan heb je natuurlijk nog altijd het gedoe van de pastoor ertussen. Ben wel benieuwd naar zo’n ‘andere’ begrafenis… maar dat denk dat dit sowieso iets is dat je vooral bij de jongere generaties ziet dus laat het nog maar even uit!

  3. De kerk (met kleine letter) en het geloof, ik heb het er ook even over gehad. Volgens mij moet je gewoon een beetje geloven dat er in ieder mens iets goed zit en door zelf goed te doen kan dit leiden tot een betere wereld. (mooi hè)

  4. De meeste begrafenisondernemers hebben ruimtes ter beschikking voor een plechtigheid voor zij die geen tussenstop in de kerk wensen te maken. Hoe het met die gewijde grond zit weet ik ook niet, meer en meer mensen willen wel gecremeerd worden maar ik neem aan dat de strooiweide ook wel gewijd is dan?

    1. Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met gewijde en niet-gewijde grond.
      Als ik mij laat cremeren, is het om elders te worden uitgestrooid, alleszins niet op een kerkhof ook al is dat misschien illegaal.

  5. Ik ben al op meer niet christelijke begrafenissen geweest dan op kerkelijke. Soms is het in het crematorium, soms bij de begrafenisondernemen. Soms in een speciaal zaaltje. Kan overal. Een kerkhof heeft trouwens niets te maken met katholiek geloof en gewijde grond of niet. Een kerkhof is van de gemeente en dat vraag je aan bij de gemeente, ongeacht of je een viering hebt in de kerk of niet. De grond wordt pas gewijd door de priester als je besloten hebt dat het kerkelijk moet. Daarom dat je op een kerkhof soms tegenkomt dat verschillende geloven naast elkaar liggen. Wij hebben hier een mooi voorbeeld van een moslim naast een mega pronkerig christelijk graf.
    Vroeger was dit trouwens anders maar dit is ergens in de jaren 80 verandert.

  6. Ik kan mis (niet als woordspeling bedoeld) zijn, maar ik dacht dat “kerkhoven” niet (meer) van de kerk zijn maar van de gemeente – begraafplaats is dan ook een beter woord. Ik vermoed dan ook dat ieder “katholiek graf” apart gewijd wordt. Daarover zou ik me dan ook geen zorgen maken.

  7. Vreemd… dacht dit al eens gepost te hebben… Dus Lj als je het dubbel ziet dan keur je er maar een goed he meid.
    Ik ben al meer naar niet kerkelijke begrafenissen geweest dan naar kerkelijke. Soms is het in het crematorium, soms bij de begrafenisondernemer en soms in een speciaal zaaltje ervoor.
    Kerkhoven zijn trouwens van de gemeente en niet van de kerk.De grond wordt pas gewijd door een priester als je daarom specifiek vraagt. Je vraagt je begrafenis op een kerkhof ook aan bij de gemeente en niet bij de kerk. Daarom krijg je ook verschillende geloven naast elkaar op een kerkhof. Wij hebben hier een prachtig voorbeeld van een moslim naast een christelijk graf.
    Het ligt net iets anders voor kerkhoven die bij een effectieve kerk horen, die zijn meestal systematisch gewijde grond. Maar de anderen zijn gemeentelijk goed. Ergens in de jaren 80 is dit doorgevoerd.

    1. Zozo, bedankt voor je uitleg, ik neem aan dat die praktijk van niet-katholieken buiten het kerkhof begraven idd een beetje middeleeuws was haha 😉

    1. Echt? Ik heb er al over gedacht, heel even, maar het lijkt me nogal drastisch. Als je niet gelooft in God, dan geloof je ook niet dat zo’n beetje water over je hoofd krijgen je brandmerkt of zoiets, dus laat ’t maar.

  8. Alhoewel, ik heb het net even opgezocht en in de periode dat Vangheluwe een “hot item” was op het nieuws zijn er heel veel ontdopingen gebeurd. Je kan ook wel wat info vinden op het internet en er word nergens over een prijs gesproken.

  9. Goh, ik weet niet. Als je het doet, vind ik dat je dat eerder moet doen als statement om duidelijk te maken aan de kerkelijke leiders dat ze eens ergens over moeten beginnen nadenken. Maar als ik dan die uitspraken van de paus (ja, ik schrijf dat bewust met een kleine letter!) hoor over geen condooms en zo dan denk ik dat die mensen zo ver van de echte wereld staan en zo gebrainwasht zijn, dat dat signaal gewoon niet zou doordringen. Dus heeft het dan wel zin?

    Ik kom in ieder geval nooit in een kerk. Tenzij voor een begrafenis of trouw of overlaatst om mijn Bomma een plezier te doen. En ik ga ook niet te communie, sla geen kruisje en luister zelfs gewoon niet omdat ik me dan dooderger. Op vakantie durf ik nog wel eens een kerk binnen te stappen omwille van het feit dat sommige kerken en kapelletjes wel heel mooi kunnen zijn. Maar het religieuze aspect doet me niets. Ik vind trouwens die offerande heel degoutant: geld durven vragen verdorie! Als het aan mij lag, gaf ik niets!

    Eigenlijk wil ik gewoon geen energie meer steken in de kerk, dus wil ik zelfs niet de moeite doen om die brief naar het bisdom te sturen om mij te laten ontdopen. Ik hou er mij gewoon ver van verwijderd.

    En dan heb je natuurlijk de vraag ivm die Katholieke Feestdagen. Of ze moeten blijven of niet. Tja, sommige zijn zo’n traditie (Kerst, Pasen) dat ik die wel vind kunnen en soms zelfs gezellig vind. De andere vind ik belachelijk want ikzelf en vele anderen kennen de betekenis er achter niet. Maar ze mogen ze van mij altijd vervangen door andere: er zijn genoeg redenen voor een extra vrije dag, niet?

    1. Hé how, van de feestdagen blijven ze af! Nee ik weet niet waarvoor Pinksteren stond (iets met vlammetjes boven hoofden) en die namen mogen ze gerust afschaffen, zolang de vrije dagen zelf maar blijven… Ik denk ook niet dat er veel doordringt tot die verschrompelde vastgeroeste koppen in het Vaticaan. Verspilde moeite. Het is wel een feit dat van de mooiste gebouwen ter wereld, er heel veel kerken in de lijst staan. Zonder ‘geloof’ en met meer open-mindedheid zouden er heel wat minder oorlogen zijn geweest op onze aardbol.

      1. Ik zeg niet dat die feestdagen weg moeten, hè. Ik zou gewoon een andere reden voor een feestje verzinnen. Vaderdag is bijvoorbeeld geen officiële vrije dag, terwijl Moederdag op 15 augustus dat wel is. En zo zou ik andere reden voor een Feestdag verzinnen.

        1. Euhm correctie 😉 Enkel in Antwerpen is moederdag op OL Hemelvaart, heeft verder niks met katholieke dingen te maken. Maar dat zou wel een oplossing kunnen zijn voor Antwerpen dan. En als we dan toch die feestdagen gaan veranderen, kunnen we ze misschien ook wat beter spreiden. 1 januari, 14 februari (Valentijn?), 21 maart (begin lente ipv Pasen), 2 dagen in mei-juni voor een paar verlengde weekends ahja, 21 juli, 1 september omdat niemand dan naar school wil haha, 1 november nog steeds kerkhofdag, 11 november wapenstilstand, 25 december als familiale feestdag. Et voilà 🙂

  10. Ik ben geen kerkmens, heb mij zelfs lang een ongelovige genoemd maar ik ben mij aan het herpakken. Ik geloof in iets maar weet nog niet precies wat 😉

  11. Wel, ik wil ook niet kerkelijk begraven worden, maar dat wist je vast al, ik wil alles in een aula laten doorgaan . Ik wil ook niet uitgestrooid worden, omdat mijn kinderen dat niet zouden willen. Wel een kleine gedenksteen op de grond en meer niet.
    groetjes

    1. Ja iets waar ze naartoe kunnen gaan en bloemetjes neerleggen, is misschien wel goed voor de nabestaanden, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Moet mijn testament eens opmaken 🙂

  12. Dat je briefjes moet geven met een begrafenis, dat heb ik nog nooit gehoord. Ofwel ken ik alleen maar krenterige mensen. 🙂 Enfin, ik ben wel gelovig maar geef nooit meer dan 1€. In West-Vlaanderen moet je zelfs stoelgeld betalen: alsof je naar een theater of de cinema gaat. (Oké, dat stoelgeld is maar 20ct, maar toch. Een eucharistie moet, naar mijn mening, gratis zijn.)

      1. Dat is zogezegd voor het onderhoud van de kerk! (Oké, ze zijn de kerk ook wel daadwerkelijk aan ’t restaureren – de missen gaan daar nu door in de lokale feestzaal 🙂 – maar toch!)

  13. Dat wil ik in feite ook niet, voor de kerk begraven worden, maar ja, kzou ook niet weten hoe dat anders gaat… Alleszins, voor een begrafenis ga ik nog naar een kerk, maar voor de rest krijg je me daar ook niet meer binnen. Die enkele keren dat het dan echt moet, ga ik nooit om een hostie.

  14. Zeer terechte vraag! Ik zit er ook mee want ik zie mezelf niet als de katholiek. Ik heb ook de ene katholieke school na de ander gehad: lager, middelbaar én hoger was ook aan een katholieke instelling. Voor mij hoeft het niet. Ik ben al die zever in pakjes kotsbeu.

    Ik geloof wel dat er iets meer is wnat als ik dat niet doe en even rationeel nadenk dan krijg ik soms wel een beetje de kriebels van hoe apart onze planeet wel niet is in ons melwegstelsel. Is er alleen wetenschape en niets meer? Who knows.

  15. Ik heb toch al gehoord dat burgerlijke begrafenissen erg kil, sober… kunnen zijn. Vooral wanneer er weinig moeite wordt ingestoken. De verantwoordelijkheid ligt ook héél erg bij de nabestaanden hé, minder bij de Kerk. Hoewel een kerkelijke begrafenis ook een ramp kan zijn. Voor mijn grootmoeder had de priester moeite gedaan. Voor mijn grootvader was het een andere en dat was een affront…misboekjes waar de naam van de overledene niet opstond, enkel een stippellijntje:s gewoon voorgekauwde eenheidsworst…Echt vreselijk. Gelukkig had mijn vader een persoonlijk tekstje geschreven, waardoor iedereen in de kerk met een glimlach op het gezicht zat omwille van de mooie herinneringen. Maar toch, al dat geleuter in de kerk…Enkel de rituelen vind ik rustgevend. Maak er toch iets moois en persoonlijks van, denk ik dan… Ik zou het eerlijk gezegd een ramp vinden mocht ik op voorhand weten dat ik met zo’n verschrikkelijke misviering begraven zou worden…Geef mij maar een burgerlijke, persoonlijke viering

  16. Iedereen rond mij weet al dat als ze me een kerk binnen dragen bij mijn begrafenis, ik terug uit de kist kom ! Gewoon in het funerarium een beetje van mijn favoriete muziek spelen. Als iemand iets wil zeggen is het ook goed. Verbranden en strooien. Zo heeft niemand nog last van me. Daarna een ‘wake’ (lees : drink/feest) in mijn huis en iedereen zat maar blij naar huis. Anders kom ik spoken. 😉

  17. er hoeft niemand in de kerk begraven te worden als je dat niet wil hoor, LJ
    Je kan kiezen voor een gewone dienst (waarbij geen enkel geloof aan te pas komt) op het kerkhof. Is even intiem als één met al die poespas met pastoor erbij

  18. Oh, daar heb ik nooit bij stilgestaan. In feite moet het hé. Zoals bij een huwelijk, daar kan je ook persoonlijke diensten organiseren. Ik wil alleszins geen pastoor zulle. Of een gebedje, laat het uit. En dan in zo’n koude kerk: bah. Nee, dat ze maar iets tof doen: met een liedje, een dessertje en schone complimenten over hoe tof ik was enzo 😉

  19. Dit zou een verhaal van mijn hand geweest kunnen zijn, van A tot Z. Ik snap je aversie helemaal, en denk dat het de juiste optie was om geen hosti aan te nemen. Dat zou hypocriet geweest zijn. Een kerkelijke begrafenis…. nope dat zou ik echt niet willen, het is niet mijn gedachtegoed dus zou dat niet kloppen.

  20. Ik snap je afkeer op deze fronten, maar ik wil je er wel op wijzen dat de kerk voor een enorm deel bepaald heeft hoe onze samenleving er nu uitziet. Het is de kerk, die gebiedt: wees respectvol, steel niet, moord niet, doe gewoonweg niet een ander aan wat je niet zelf zou willen ondervinden. Dat klinkt misschien als iets vanzelfsprekends, maar het valt nog te bezien of we er zonder het christendom net zo voor hadden gestaan.
    Ikzelf ben niet gelovig, maar heb wel vaak met de katholieke kerk te maken. De kerk waar ik kom is niet opdringerig over God ofzo. Wat we er proberen is elkaar aanzetten tot denken over het leven, aanzetten tot pogingen om een beter mens te zijn. Dat is toch mooi? Ik ken genoeg ongelovigen die daar eens vaker over zouden moeten nadenken.

    1. Ja heel fijn al die waarden van de Kerk, moesten ze die zaken ook zelf naleven zou ik er misschien meer in geloven. Heksenvervolgingen, kruistochten, allemaal gruwelijkheden in naam van het geloof, echt great. Zonder christendom waren we nu misschien moslims, wie weet? Die kerk van jou lijkt me al iets ruimdenkender, heel fijn, maar is toch eerder een uitzondering als ik vergelijk met de pastoors die ik al ben tegengekomen in mijn leven. Die zijn stuk voor stuk kortzichtig en gefixeerd op het slinkende aantal kerkgangers.
      Ik heb wel respect voor andermans geloof, en ik verwacht van anderen dat zij dat ook voor mij hebben.

      1. Ik vind het eigenlijk nogal oneerlijk om er bij de kerk zo bij stil te staan dat er in het verleden onjuiste dingen gebeurd zijn. Overal vind je rotte appels, gelovig of niet, dus waarom zouden we ons zo op die priesters focussen die de fout in zijn gegaan? Bijna overal maken mensen misbruik van hun macht. Kijk in het Midden-Oosten. Kijk wat de Romeinen allemaal aangericht hebben in de Klassieke Oudheid. Dan was het christendom toch echt een hele verbetering. Als je kijkt welke landen zich tegenwoordig met recht democratie mogen noemen dan zijn dat grotendeels landen die van oudsher christelijk zijn. Dat lijkt me heel wat waard.

        1. Het gaat niet om enkele priesters die fouten maken, zelfs de Paus, die toch de Kerk vertegenwoordigt, is nog steeds verantwoordelijk voor honderden zoniet duizenden doden – denk maar aan zijn halsstarrige weigering om ‘seks voor fun’ te aanvaarden en daardoor condooms te verbieden, wat in Afrika en andere landen zoveel leed veroorzaakt.
          Weet je ik denk dat het kwaad gewoonweg in de mens schuilt. Zoveel oorlogen gingen en gaan nog altijd om het geloof dat botst. Het is jammer dat het zo moet zijn maar als we ooit alle oorlogen moeten eindigen, dan moet de mens worden uitgeroeid.

          1. Volgens mij is het Vaticaan wel langzaamaan van dat condoomstandpunt aan het terugkrabbelen gelukkig. Overigens is het een verhaal apart, want als iedereen zo ‘netjes’ zou zijn met seks als het Vaticaan wil (maar één sekspartner in je leven) zou het waarschijnlijk nogal meevallen met het HIV-virus. En toch doet iedereen alsof het Vaticaan zo belangrijk is op plaatsen waar AIDS veel voorkomt en ze daar dus klakkeloos zouden aannemen dat je geen condooms mag gebruiken. Waarom zijn ze dan niet monogaam?

            Denk je echt dat wereldvrede onmogelijk is? Ik heb nog wel hoop. Maar er is nog een lange weg te gaan, dat is zeker.

            1. Een hele lange weg… but hey, ik ben een typische pessimistische doemdenker, dus als jij nog hoop hebt, dan hoop ik ook dat er geen nieuwe Wereldoorlog komt.

              1. Hopen kan altijd. En zorgen dat je zelf in ieder geval niet de oorzaak van een oorlog bent. Want als iedereen dat doet, zijn we er 🙂

  21. ik moet eerlijk zeggen dat ik dit blogpostje niet helemaal heb gelezen. wij gingen vroeger enkel met Pasen en Kerstmis naar de kerk met het gezin. alhoewel ik ook naar katholieke scholen ben gegaan en gedoopt en gevormd ben. maar ik begrijp die wereld niet meer en het interesseert mij ook niet.

Reacties zijn gesloten.