Zo gaan jullie er niet meer uitzien.

Ik kijk op tv tegenwoordig enkel Vlaamse reality programma’s. Vlaams, omdat ik begot niet zou weten wat voor lekkers ze op buitenlandse zenders tonen, en reality omdat je alle fictietoestanden makkelijk kan downloaden volledig legaal kan aankopen. Eén van mijn favoriete programma’s is Zo man zo vrouw.

Voor het derde seizoen op rij neemt stylist Jani pijnlijk foutgeklede Vlaamse koppels op sleeptouw door een niet nader benoemd maar duidelijk herkenbaar shoppingcenter om de man een spiksplinternieuwe outfit te laten kiezen voor zijn vrouw, en omgekeerd – met grote inmenging van Jani himself natuurlijk, want anders zou de ofwel in vormeloze,ofwel in ouderwetse, ofwel in tienerkleren gestoken vrouw door haar man steevast worden gepimpt tot pinup en met haar rokje-tot-onder-de-kont, shirtje-met-decolleté-tot-aan-de-navel en fuck-me-botten tot liefst zo dicht mogelijk in de buurt van de knie zó langs een straatkant kunnen gaan staan tippelen.

Serieus, wat is dat met mannen die kicken op vrouwen met zo weinig mogelijk en zo strak mogelijk zittende kleren?

Vrouwen denken hun vent, die zweert bij hoodies en T-shirts met print – al dan niet van rockbands uit hun vervlogen jeugdjaren waar ze zich echter nog bulldoggewijs stevig aan vastklampen, alsof ge met zulk een afschuwelijke outfit uw kalende plek of grijze haren of bierbuikje kunt verbergen, welnee integendeel – en sneakers, het liefst te zien in Richard Gere stijl of met een stijf kostuum. Wat een bouwvakker of vrachtwagenchauffeur met een kostuum moet, gaat in zo’n geval compleet aan me voorbij.

Ook frappant is dat soms maar één van de twee het koppel inschrijft, alsof er met hem/haarzelf niks mis is, in de hoop haar man/zijn vrouw geüpdatet te krijgen naar een sexy, mee-met-de-tijdse echtgeno(o)t(e). Daarbij vergeten ze dat Jani ook hún kleerkast onder de loep neemt. En je knalroze botjes, je witte kuitbroek, je kinderachtige jurken, alles wordt – naar goede gewoonte – ten overstaan van heel Vlaanderen belachelijk gemaakt door een homo met een bizarre worstvormige krul op zijn voorhoofd en het soort opvallende kleren waar geen enkele hetero mee gezien wil worden. (Denk aan: knalblauwe schoenen, die zitten nog op mijn netvlies gebrand.)
Mijn vader zou een gerokthoad krijgen als hij met zo’n man zou moeten gaan shoppen; die durft de WE al niet meer binnen omdat hij schrik heeft voor de homo die daar werkt.

Maar mijn vaders homofobie is een ander verhaal.

Ik vind het een zalig programma. Zoals Jani achter de rug van zijn gewillige slachtoffers met de camera speelt en met de mannen flirt, zoals die tot voor kort koppig aan ‘hun’ eigen kledingstijl vasthoudende modeblunderende deelnemers als was in zijn handen worden en na aanvankelijk te protesteren tegen Jani’s keuzes zich grootmoedig neerleggen bij een zogezegd compromis, en zoals er na de metamorfose tranen met tuiten wordt gehuild… Niet te doen, niet te doen.

Ik heb zo mijn bedenkingen, dat wel. Mogen de deelnemers hun outfit mee naar huis nemen? Gaan ze, eenmaal terug thuis van hun gedaanteverwisseling, hun kleerkast weggooien en uitgebreid shoppen, en er vanaf nu elke dag stralend en modieus bijlopen dankzij Jani’s overdonderend advies, en nooit meer hun comfy slobberende jeans of colkraagtrui met sportschoenen bovenhalen, nooit meer hun haren in twee kleuren verven en altijd braaf make-up gebruiken?
Ik betwijfel het.

Maar de kijker steekt zo nog eens wat op. Over peervormige figuren, over buikjes verdoezelen, schouders verbreden of versmallen, over de afschuwelijke vormeloosheid van fleece… Ik leer bij, en ik amuseer me tegelijkertijd.

Wie kijkt er mee, vrijdagavond op wijfvijftv?

25 thoughts on “Zo gaan jullie er niet meer uitzien.

  1. Ik heb het eens 1 keertje gezien tijdens het babysitten. Want eerst en vooral heb ik die zender niet thuis en ten tweede kijk ik amper tv. Maar ik vind zo’n programma’s inderdaad wel leuk. En ’t is dat hij altijd met die camera’s op stap gaat, anders mocht hij met mij ook eens gaan shoppen.

    1. Hij is zo heerlijk zeker van z’n stuk altijd! Ik denk dat met hem gaan shoppen niet goed is voor mijn zelfvertrouwen…

  2. Hey Lj, lap, daar gaat mijn blogonderwerp. Ik wou het hier nu eens net over hebben . Restyling ok. heel leuk om eens zelf mee te maken. In mijn geval mocht in mijn kleren niet houden. Wim met zijn e5-mode restyling die hij gewonnen heeft wel. En het is heel fijn om hulp te krijgen. Maar ik heb bij Jani veel vraagtekens. Vraagtekens of het wel nodig is om die mensen vooraf af te schepen alsof ze uit de middeleeuwen komen , en idd nu heel hun kleerkast moeten weggooien! Want laat ons eerlijk blijven , kleren zijn duur! Ik heb een moeilijk model,bovenaan een grotere maat dan onderaan. En lap , ik pas al niet in al die moderne kleedjes zonder mouwen!
    Bovendien heeft ook niet iedereen het budget om elk jaar zijn kleerkast leeg te halen en alles wat niet meer “in” is weg te gooien. Bovendien , is er een wet die zegt dat we verplicht zijn de mode te volgen?? Ik vind het allemaal wel overdreven hoor. En waarom zou een eigen stijl niet mogen?? Als iemand zich goed voelt in laagjeskledij of in linnen, zoals onlangs die dame.
    Ik kan me ook geen dure kleren veroorloven en al zeker niet elk jaar een hele nieuwe kleerkast! Dus wordt dat bij mij combineren Bij Jani voel je je bijna een misdadiger om nog kleren van vorig jaar te dragen. Zo kweken ze mensen met koopverslaving en een wegwerpcultuur. Laat mij in de week maar in een jeans lopen met iets makkelijks er boven op,( dingen van vorig jaar ) en in het weekend trek ik dan wel mijn nieuw tenueke aan die ik kan combineren met verschillende dingen . En ik laat me geen slecht gevoel aanpraten door die Jani.
    Prettig weekend.

    1. Hey Christa, ik begrijp je irritatie! Ik zou zelf ook nooit meedoen aan zo’n programma. Mijn kleerkast is wat ze is en ik ga heus geen kleren weggooien omdat ze toevallig “uit de mode” zijn. Dat hoeft niemand en plein publique te gaan afbreken. Maar de mensen die zich inschrijven, die weten waaraan ze beginnen en die beseffen van zichzelf en hun partner dat ze iets aan hun uiterlijk willen veranderen, dat het beter kan, maar dat ze het niet alleen durven. That’s when Jani comes in.
      Die dame met linnen en laagjes heb ik ook gezien, maar eerlijk, ze zag er veel beter uit zonder! Ze leefde duidelijk nog met het beeld van zichzelf in haar hoofd toen ze nog 30kg zwaarder woog. Jani heeft haar een beter zelfbeeld gegeven en meer zelfvertrouwen, door haar eens flink wakker te schudden. En volgens mij zijn er maar weinig deelnemers die effectief hun ganse kleerkast weggooien na hun deelname en alles nieuw gaan kopen; sowieso dat die mannen hun T-shirts met prints en die vrouwen hun roze bottekes nog bijhouden én aandoen!
      Natuurlijk geeft dit aan veel mensen een verkeerd beeld over hoe je je “moet” kleden, maar ik leer er enkel uit bij hoor, ik ben geen domme kip die alles slikt wat er op tv wordt gezegd. Zo moet je echt niet naar “Zo man zo vrouw” of andere van dat soort programma’s kijken want dan kan ik begrijp en dat de stoom op den duur uit je oren komt! Hersens uitschakelen 😉
      Enneuh als je er nog over wil bloggen, doe gerust he!!!

  3. Ik kijk zelden of nooit naar zogenaamde realityprogramma’s. Zogenaamd, want ik geloof niet dat het realiteitsgehalte erg hoog is, het wordt volgens mij door en door gemanipuleerd/geregiseerd. Ten tweede kan stijl en mode mij gestolen worden, ik draag waar ik mij goed bij voel en het kan mij geen (vul scheldwoord naar keuze in) schelen wat anderen daarvan denken. En in het geval dat ik een vriendin zou hebben en die zou het wagen ons in te schrijven voor een dergelijk programma, dan zou het direct uit zijn.

    1. Corvus gij zijt nogal een onverzettelijke mens he. Liefde verzacht, kan ik enkel hopen. Als je kledingstijl werkelijk zo miserabel is dat je schrik hebt dat iemand je voor van die make over programma’s zou inschrijven, doe er dan zelf wat aan 😉

      1. Een poging tot verduidelijking:
        Ik ben niet bang dat iemand mij ervoor zou inschrijven, en als het toch zou gebeuren, dan zie ik dat als een reden om het uit te maken, zoals ik al schreef.
        Ik heb geen idee hoe mijn kledingstijl te omschrijven is, maar ik heb een hekel aan “kledingvoorschriften”, of dat die voorschriften nu door mode, regels of wat dan ook bepaald worden, dat maakt geen verschil. Trouwens, ik zou een eventuele toekomstige ook niet willen opleggen wat zij wel of niet moet dragen, dus het omgekeerde kan dan uiteraard ook niet.

  4. Ik kijk nooit naar zo’n programma’s omdat het niet moeilijk is om iemand in de zak te zetten of dom te laten overkomen. Ik zou er ook nooit aan mee werken. Moesten ze hier voor de deur staan : ik laat ze niet binnen !
    Toch ben ik blij dat jij het leuk vind en er leuke tips aan over houdt.

    1. Ik heb nog overwogen om dat als titel te gebruiken, maar dat ging erover. Nuja, die T-shirt ging er echt gewoon over. OVER.

  5. Als ik dit zo lees vind ik het jammer dat ik het kanaal in de lage landen niet kan ontvangen…. Natuurlijk hebben wij in Nederland dit soort programma’s ook. Met stip staat bij mij op no. 1 Hotter than my doughter, mijn god waar die mensen in durven te lopen!! Ik vraag me soms oprecht af waarom ik met sommige outfits eerst een half uur sta te dubben of iets nu juist wel of net niet kan… De dames in dit soort programma’s zijn het dubbele van mijn omvang en voelen zich er sexy in 😦 Bizar…. maar vermakelijke tv dat dan weer wel hahaha

    1. Ik heb een website gevonden waar ik de afgelopen afleveringen kan bekijken! Omg de intro alleen al was platgaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik wil die zender ook 🙂

Reacties zijn gesloten.