Zot van tv: De Huisdokter

Een ander van mijn favoriete reality tv-programma’s die tegenwoordig Vlaanderens kijkbuis overwoekeren, is De Huisdokter.

Interieurdeskundige (het kind moet een naam hebben) Michèle is berucht en beroemd in Vlaanderen en ik vrees de dag dat ze mijn appartement zou zien want ze zou de gehele inrichting afkraken. Dat is immers wat ze doet om zich in haar levensonderhoud te voorzien: interieurs afkraken en er iets nieuwers en meestal ook iets mooiers van maken, zodat het huis in kwestie eindelijk van de huizenmarkt kan verdwijnen in het bezit van nieuwe eigenaars, die ze zo mooi “kandidaat-kopers” noemt.

Want geef toe: sommige mensen hebben echt een afschuwelijke smaak. Of gewoon geen smaak.

En Michèle hé, die durft dat allemaal zeggen. Recht in hun gezicht. Dat hun dierbare kadertjes, geërfde beeldjes, door de kinderen geknutselde prullen en door een grootmoeder geschilderd schilderij de container in moeten. Móeten hé. Daar bewonder ik haar om: ze is een sterke vrouw, die weet wat ze wil. En als ‘huisdokter’ wil ze het huis verkocht krijgen!

Soms kan ze zelfs mannen overtoeven, want de ‘nieuwe man’ weet niet meer hoe te doe-het-zelven: verven, kleuren, sfeerverlichting, gordijnen, decoratie allerhande, verticaal behangen, horizontaal behangen, ruimtes optisch vergroten, ruimtes optisch verkleinen, muren afbreken, boren, drilboren, you name it: Michèle is de personificatie van de emancipatie.

Waar Michèle absoluut niet tegen kan!

  • Muurschilderingen. Dat is niks waard want ge kunt dat niet meenemen, en het kost ook nog eens veel geld. (En in dit geval was het ook nog eens gewoon lelijk.)
  • Vuilakken. Niemand, ook geen single mannen die geloven dat De Grote God hen begeleidt of twee hippies die op blote voeten rondlopen om in direct contact te staan met de aarde, heeft een excuus om het stof te laten liggen en de spinnenwebben te laten hangen. Not done.
  • Bakstenen binnen. Dat hoort niet, dat staat niet, en dat maakt de ruimte donkerder en dus kleiner. Bakstenen horen buiten!
  • Persoonlijke spulletjes zoals foto’s of souvenirs. Daar heeft de kandidaat-koper niks aan.
  • Onafgewerkte vloeren, muren, of andere huisdelen. Dat verstoort het directe zicht op de potentiële schoonheid van het huis. Een kandidaat-koper kijkt niet verder dan zijn neus lang is.
  • Volgepropte ruimtes. Een kandidaat-koper moet kunnen zien hoe groot de ruimte is.
  • Lelijke gordijnen. Lelijke vloeren. Lelijke plafons. Lelijk behangpapier.
  • Huisdieren. Katten, honden, vogels, cavia’s: buiten! Een beetje onbarmhartig maar wie wil er een gebruikte kattenbak rieken in de veranda, juist?
  • Roken in huis. Die smerige nicotinevettigheid krijgt ge niet zomaar uit uw behangpapier, immers.
  • Planchetten. Een te veel aan hout mag dertig jaar geleden dan misschien als ‘warm’ in zijn geweest, nu moet het weg. Afbreken, overschilderen, als dat hout maar onzichtbaar is.

Je kan het haar echt niet kwalijk nemen!

Hoe moet een perfect huis er dan wel uitzien?

  • Veel licht, open ruimtes, dat verkoopt.
  • Een kleuraccentje. Eén, geen 586. Bijvoorbeeld lichte meubels en dan rode kussens en rode kaarsjes. Zoiets.
  • Iedere ruimte moet een duidelijke functie krijgen: bureau, keuken, hal, living. Hang het er voor haar part op in grote letters, zodat er geen twijfel mogelijk is voor de kandidaat-koper.
  • Er moet sfeer zijn. Een lampje hier, een kaarsje daar.
  • Huiselijkheid, een soort van ‘welkom thuis’ gevoel kan je creëren door subtiele geuren: een pot soep op het vuur, appelcake recht uit de oven, brandende kaarsjes, en uw huis is direct verkocht.

Ik vraag me trouwens af hoeveel kandidaat-kopers er in de façade van een mooi opgeknapte benedenverdieping trappen. De bovenverdieping wordt meestal off the radar gehouden, want het is de eerste indruk die telt volgens de Huisdokter.
Wat ik me óók afvraag, is hoeveel mensen er na het pimpen van hun huis
En tot slot: ik zou het niet pikken moest eendert wie haar naam met een dikke vette alcoholstift ergens keihard in het zicht op een verder sereen witte muur tekenen. Zelfs niet van een door tv bekend geworden interieurarchitecte met ongetwijfeld woekerprijzen, no thanks.

Waarom ik ernaar kijk? Pure nieuwsgierigheid. Binnengluren in andermans woonkamer zonder dat het stiekem moet. Aan het einde van iedere aflevering denken: ik ben best tevreden met mijn stekje, ook al zou Michèle er het hare van denken!

O en Peter Van Asbroeck vervangen door Hans Otten: prima idee. Daar zijn zelfs de deelnemers het mee eens. De dynamiek tussen hem en Michèle zit veel beter dan in de vorige seizoenen met de irritantste BV aller tijden. Die heeft nu alweer een nieuw programma, wat voor mij nog meer reden is om nog minder naar Vlaamse televisie te kijken.
Serieus zeg.

16 thoughts on “Zot van tv: De Huisdokter

  1. Ik ben het hélemaal met je eens, vind het ook een tof programma om naar te kijken. Het enige wat ik mij afvraag ‘leren mensen dan niet dat ge ook voor weinig geld een lelijk huis deftig kunt opknappen?’. Ik geloof dan ook dat je van élk plekje iets moois kan maken, en kan eerlijk gezegd niet wachten tot ik kan starten met muren uitgooien en vloeren leggen…

  2. Ik kan die Michèle niet horen of zien, en Peter Van Asbroeck ook niet. Nogal sjans dat hij nu vervangen is door Otten waar ik ook geen fan van ben, maar toch al wat beter kan verdragen dan diene Peter.
    Maart vorig jaar ben ik ook naar een huis beginnen zoeken en elk huis waar ik binnen kwam keek ik naar hetgeen ik kocht: het huis. En niet naar de interieur. Ook niet naar de inrichting.
    Bestemming van ruimte: dat kies je toch ook zelf? De ene zijn berghok is de andere zijn bureau. De ene zijn klein slaapkamertje is de andere zijn dressing.
    Lol, dat is weer typisch vrouwelijk vind ik. Een huis kopen omdat er mooie kleurtjes zijn of kaarsjes. Je koopt een HUIS en niet de decoratie, en schilderen doe je toch zelf als je er in trekt?
    Neen, ik ben dus geen fan van De Huisdokter, kijk er enkel naar als ik er toevallig op kom tijdens het zappen en zap weg nadat mijn ‘ergeringsmeter’ vol is van die Michèle =)

    1. Peter Van Asbroeck daar komen mijn haren ook van overeind, ik moet hem echt niet!! En Michèle mag ik wel, omwille van haar eerlijkheid, ze is gewoon rechtuit.
      Bij het zoeken naar een huis moet je inderdaad door het interieur kunnen heenkijken. Maar eerlijk als ik die met rook doortrokken living was ingestapt, dan was ik rap terug buitengestapt hoor. Het helpt om bepaalde klusjes uit te voeren (zoals oud behang verwijderen, nieuwe vloer leggen, noem maar op) die de koper dan niet meer moet bekostigen achteraf.

      1. PeterVA is de Bart Peeters van VT4/Vijftv. Lol, die kan ik ook niet horen of zien.
        Als koper heb je toch altijd zo’n kleine dingen vind ik. Bijvoorbeeld: de verkoper trekt het behang in de keuken er af en verft het in het geel. De koper behangt het dan enkele maanden later opnieuw of verft het opnieuw over want ie vind de kleur niet mooi. Overal waar ik gewoond heb heb ik de living en keuken overschilderd. De slaapkamer of zo niet, want dat maakte voor mij niet echt uit, das toch om te slapen. Maar een kleur is altijd eigen smaak en daar is iedereen verschillend in. Of de ene zijn kleur in de living past goed bij de meubels bijvoorbeeld, maar de koper heeft een andere kleur van meubels en daar vloekt die nieuw geverfde kleur dan weer op.
        En bij het verven kan je dan eventueel gaten waar kaders of schilderijen gehongen hebben mooi dichtplamuren en dan overschilderen wanneer de living nog leeg is zonder bezorgt te moeten zijn om de meubels vuil te maken. En dan boor je gaten waar JIJ het wil waar er kaders/schilderijen komen, niet de vorige eigenaar.

        1. Bart Peeters vind ik veel aangenamer, die moet er tenminste niet altijd gelijk ne macho uitzien en zichzelf geweldig voelen. Bovendien maakt hij ook leuke liedjes 🙂
          Ik vind het vooral irritant dat je als huurder niet veel veranderingen mag uitvoeren, geen muren donker schilderen of verbouwingen uitvoeren, niet dat ik het zou willen, zou het appartement er ineens beter gaan uitzien en de eigenaar gaan lopen met de pluimen (lees extra geld) zeker.

          1. Je zou eens moeten weten hoeveel eigenaars schrik hebben om hun pand volledig vernield terug te krijgen van een huurder… Ik ken er zo minstens drie gevallen al hier in de buurt. Allemaal jammer natuurlijk dat niet iedereen zo zorg draagt voor z’n spullen..

            1. Daarin heb je gelijk Dave, toen de huurders van het huis van Maa eruit trokken, lieten ze gebarsten marmeren (!) tegels achter en de tuin was totaal niet onderhouden. Daar hebben we ettelijke dagen werk aan gehad om dat terug in orde krijgen. Ikzelf draag altijd zorg voor wat ik huur, zelfs mijn kot was opnieuw geschilderd toen ik eruit trok.

  3. Ik kijk daar ook af en toe naar en vind het leerrijk. Zelf weet ik perfect wat er hier verkeerd is, en wat ik zou doen als ik het zou willen verkopen, maar voorlopig ben ik van plan om te blijven!
    Groetjes

  4. Hè? Zie ik dat goed? Heb jij dit bericht al in april geschreven? Amai, gij plant nogal vooruit! Ik vind dat wel leuke programma’s. En er zitten leuke interieur-ideetjes tussen.

  5. Ik ben efkes niet mee. Ik lees uw bericht nu, via de mail, maar ik zit hier in april?

    Los daarvan: als ik zo’n styling van Michèle zie, dan denk ik altijd: wie wil er nu nog z’n huis verkopen 😉

    1. Het was een bericht dat nog niet was gepubliceerd, ik heb het idd in april geschreven. Was het blijkbaar vergeten te posten en ik had gehoopt dat alsnog stiekem te kunnen doen… Niet dus 😀

Reacties zijn gesloten.