Lentetuintje

Eindelijk een weekend met iets meer tijd. En door dat slechte weer liet ik me ook niet meer tegenhouden, had ik besloten. Ons appartement was vrijdagavond al gepoetst en verder was alles klaar voor het allereerste bezoek van de oma, de vader, de stiefmoeder en het halfzusje van het lief. Alleen mijn balkon was nog een doorn in het mijn oog.

Het balkon loopt over de hele lengte van ons appartement op de vijfde verdieping en je kan eraan via de schuiframen van living, keuken en slaapkamer. (Ons uitzicht kan je op maandelijkse basis hier bewonderen.)
Het deel aan de slaapkamer is ons afval- en rommelhoekje, vandaar dat we de slaapkamergordijnen meestal niet helemaal open schuiven. (Als je niet veel ruimte hebt, moet je slim zijn!)

Het deel voor de keuken en de living had ik vorige lente (of zomer; wat voor seizoen het exact 1 jaar geleden ook was, met temperaturen richting vijfentwintig graden) ingericht met allerlei bloemen en kruiden enzo. Verschillende bloembakken die er nu nog stonden. Mijn geraniums hebben het trouwens uitstekend gedaan: een ganse zomer, herfst en winter prachtig gebloemd, tot het vriesweer in februari. Die skeletten stonden er dus nog, samen met wat andere verkommerde potten.

Hoog tijd om op te ruimen!

Alle oude rommel de groene bak in, de potten leeggemaakt, en mijn zaadjesverzameling gecheckt om te kijken welke dingen op voorhand in “kweekbakjes” moesten worden gezaaid vóór hun overlevering aan de grote boze buitenlucht.

Ik zette mij in joggingbroek en fleece op het terras met mijn fancy tuinhandschoentjes en een fonkelnieuwe schep, mijn zak potgrond en een paar bloempotjes.

Dit ik heb al gezaaid in kleine potjes en achter het raam in de keuken gezet:

  • tijm
  • basilicum
  • peterselie
  • lavendel (is vorig jaar gigantisch mislukt, maar wie zaait dat nu ook ipv gewoon een plantje te kopen, juist?)
  • zonnebloemen die 35 cm gaan worden (dus geen 250 cm zoals het zielige stengeltje van vorig jaar had moeten worden)
  • balkontomaten, in zo’n leuk kweekpotje van de Hema.

Ik ben benieuwd of er binnenkort iets gaat komen piepen!

22 thoughts on “Lentetuintje

    1. Ik heb staan twijfelen op de markt Ollie bij de plantjes lavas, maar ik heb het alweer een week uitgesteld omwille van het slechte weer! Wil ook nog andere plantjes kopen en zou niet willen dat ze verzuipen op mijn balkonnentje!

  1. Ik wou ook zo graag een klein lavendelveldje naast het terras verleden jaar. Wij hebben plantjes gekocht, en er heeft niet eentje overleefd. maar ik vrees dat de hond daar voor iets tussen zit!
    Kruiden en zo is handig he als je ze in de buurt hebt! Groetjes

  2. Als het lukt (natuurlijk lukt het u 🙂 ) zal je veel lekkere geuren in huis hebben. Lavendel koop ik, wist zelfs niet dat je dat kon zaaien (en dat op mijn leeftijd, menslief!) Mijn gezaaide zonnebloemen staan al enkele weken buiten. Op het zakje stond: ongeveer 2 meter. Gene zever, ik ben ze net gaan meten: 8 cm hoog en de bloemknop zit er al in. Hottentotten zijn het, leugens op dat zakje! Ik zal in ieder geval gene stijve nek krijgen van er naar te kijken 🙂

  3. Klinkt goed, en eigen kruiden is altijd super…. Je brengt me op een idee, misschien moet ik ook eens zoiets hier gaan kweken 😉 Wel ons op te hoogte houden van de vooruitgang he?

  4. je hebt daar een mooi uitzicht hoor, LJ!
    Ik had al langer het idee om dergelijke fotoreeks te plaatsen, maar ben er nog niet geraakt.

    Succes met de kweek!

    1. Wel die had ik ook nog wel willen kopen maar toen had ik al genoeg zaadjes en bollen gekocht om het dubbele van mijn bloembakkencapaciteit mee te vullen zodus… Ik ben ook benieuwd of die werkelijk mooie bloemetjes gaat geven!

  5. Ik heb ondertussen gezaaid maar bij mij gaat er niks buiten tot de ijsheiligen zijn geweest.
    Dit jaar zitten er naast 20 soorten kruiden ook erwten, wortelen, tomaten, sla, komkommer, chilipepers en bessen bij.
    Wij hebben al jaren een kruidentuintje en een aantal groentjes en ik moet zggen ben altijd zo dol op mijn eigen geteelde groentjes.
    Eigenlijk is hier nog niks mislukt tot grote vreugde van mij.

    1. Als ik later een tuintje heb, ga ik ook een klein moestuintje aanleggen. Op mijn balkon is er niet genoeg plaats (en is ook niet handig om dan met grote bakken en kilo’s potgrond te gaan sleuren). Ik wou ook aardbeiplantjes maar bedacht dat je voor een bakje aardbeien algauw een hele rij plantjes moet zetten dus ja, dat heb ik ook maar zo gelaten.

      1. Tip voor die aardbeien op een terras, ik heb al vier jaar op een rij een handzak met aardbeien. En had vorig jaar toch een oogst van 4 bakjes. (Enige probleem soms had ik ineens twee bakjes, soms nog geen handje vol 🙂 )

        1. Ik eet nogal veel aardbeien als het ’t seizoen is. Zeker 2 kg op een week 🙂 Dus met 4 bakjes kom ik niet toe… Toch bedankt voor de tip.

Reacties zijn gesloten.