Livingwissel

Ondanks mijn problemen met onverwachte wijzigingen en spontane verrassingen, hou ik wel van verandering van omgeving. Ik heb 21 jaar lang op een klein kamertje gewoond in het Ouderlijk Huis waar net plek was voor een éénpersoonsbed, een veel te grote kleerkast die ik deelde met oude rommel van m’n ouders, een uit de kluiten gewassen bureau en een nachtkastje er zo ergens tussen geduwd. Uiteraard was er aan mijn muur geen plekje meer vrij door een reusachtig regenboogschilderij en vijf volgepropte, doorbuigende boekenplanken.

Die paar meubels schoof ik gemiddeld twee keer per jaar door elkaar, tot grote ergernis van mijn ouders. Ik deed het altijd als zij niet thuis waren want anders zouden ze me direct hebben tegengehouden, o de vloer, de meubels zelf, oeioei! Ik had dat nodig, het was mijn manier om te rebelleren tegen de mijzelf opgelegde maar voor mij broodnodige regelmaat en sleur.

Idem op kot: het enige wat daar vaststond was mijn kitchenette-met-frigo en de rode boekenkast; het bed, de tafels, de kleerkast, de tv, alles heeft zowat overal gestaan op die twee jaar tijd. Heerlijk vond ik dat; ’t is net of je elke keer weer in een nieuw eigen stekje binnenkomt!

Op mijn appartement heb ik me kunnen inhouden, ’t is zelfs nooit in me opgekomen. Misschien omdat niet alle meubels er in één keer stonden, maar dat ik in het begin wel elke maand een nieuw meubel of decoratiestuk bij kocht en een plaatsje kon geven.

Nu is dat gedaan, al een tijdje, want méér dan wat er nu staat, krijg ik hier niet binnen. Jammer genoeg 😉

En toen begon het dus ongemerkt knagend te kriebelen. Mijn living is ingedeeld in twee stukken door een recht op de muur geplaatste dubbele boekenkast (die helaas stevig aan de muur is vastgemaakt). Bij het binnenkomen staat stond de eettafel maar langs d ezijkanten was er niet genoeg plek om echt comfortabel te zitten als er eens wat meer volk komt eten. Het andere deel, aan ons panoramisch enkelglasschuifraam, was voor de salon-met-zetel-en-tv bestemd omdat daar ook de distributie-aansluiting zit.

Het lief had dit moeten zien aankomen en ik had waarschijnlijk geen slechter moment kunnen kiezen om mijn plan door te zetten. Ik moest per se mijn gevoel volgen terwijl hij zat te worstelen met zijn thesis en ik nog in mijn pyjama in de zetel hing. Zijn enige argument was dat de tv-kabel niet lang genoeg was maar dat euvel was snel van de baan geholpen met een langere kabel die ik uit een schuif opdiepte! Aha!

Dus ik dreef mijn zin door, zoals gewoonlijk, en hopla, hier zit ik aan de eettafel mijn bureau met zicht op de stad! I love it!

22 thoughts on “Livingwissel

  1. Ik heb dat ook. Om de zoveel tijd verzet ik zowat elk meubelstuk in mijn kamer. Helaas wordt ik beperkt door de aanwezigheid van een lavabo, 2 ingebouwde kasten en een zolderdeurtje (waar ik koppig toch steeds iets voor zet ondanks dat de Mams en de Paps dat niet willen omdat de warmwaterboiler daar achter zit en de route erheen toegankelijk moet zijn). Zo’n verhuis voelt inderdaad als nieuw.

  2. Bij ons zijn het niet de meubels, maar elk seizoen verandert mijn volledige inrichting. Nu staat er bevoorbeeld alles met lente, veel groentinten, beeldjes over de lente etc… Tegen pasen komen er kipjes bij. Daarna gaan we over naar zomer met allemaal lavendeltinten en zomerse beeldjes. We hebben ook nog vroege herfst met orange tinten, veel pompoenen, halloween met veel zwart, daarna late herfst met veel bruin, bladeren, kastanjes, etc…

    Wij proberen wel elk jaar te verbouwen aan ons huis om iets anders te hebben. Onze volgende stap onze gang, met een nieuwe lik verf, een nieuw thema en overal nieuwe deuren.

    1. Teveel decoratie hoeft bij mij niet, ik zie dan vooral afstofwerk! Zelfs een kerstboom is er mij al te veel aan (ook geen plek voor). Ja zo elk jaar een beetje je stekje opsmukken met verf of deuren, lijkt me ook heerlijk, heb je ineens een ander zicht! Maar ik “verbeter” niks aan mijn huurflatje, dat plezier gun ik de huisbaas niet, ze zal ’t appartement terugkrijgen in de staat waarin ik het heb ‘gevonden’!

      1. Zot, Alice! Daar zou ik het geduld niet voor hebben, hoor. En idd, dat afstoffen! Ik moet er niet aan denken. Mijn kerstlampjes hangen hier nog altijd, zegt dat genoeg?

  3. Eindelijk, eindelijk lukt het mij om weer te reageren. Eventjes een letter van mijn mailadres weggedaan (het adres klopt nu niet meer 🙂 ) en het werkt!
    Eens iets veranderen is leuk, precies of je in een ander huis woont 🙂 Ik ben daar mee gestopt, alles staat nu zoals het best past. Net als Alice verander ik volgens het seizoen de decoratie en dat is meer dan genoeg verandering voor mij.

    1. ’t Is ook vermoeiend om met meubels te gaan sleuren, én je beschadigt altijd wel iets ermee. Ik denk wel dat alles zo zal blijven staan tot we hier ooit weggaan, maar ja zeg nooit nooit natuurlijk.

  4. Ik hou ook niet van overdreven decoratie, maar wat nu op het dressoir staat zijn lentekleurtjes, en in de herfst wordt dat ook terug opgetoverd. Ik heb nog een beetje spullen uit mijn winkel . Maar meubels kunnen hier absoluut niet verzet worden, maar ik deed dat vroeger ook in mijn kamer, in dat stukje herkende ik mezelf! grappig!

  5. Doet mij aan thuis denken. Minstens een keer per jaar werd wel eens de inhoud van enkele kasten veranderd en om de paar jaar was er wel een grotere interne verhuizing. (Al kan een keer per jaar ook een keer om de twee jaar geweest zijn, enz., dat geheugen van mij …) Dat was dan altijd op initiatief van mijn ma. Ik vond dat niet zo leuk, want dan vond ik enkele weken sommige dingen maar moeilijk meer terug. De reden voor dat verhuizen: “Dat is beter zo.” (Of zoiets.) Maar zo goed was het blijkbaar toch niet, want een jaar (of twee jaar of …) lag het weer anders.

    1. Mijn grootste argument was nu ook dat die omwisseling véél beter was en dat is ergens ook wel zo aangezien er nu meer ruimte is rond de livingtafel. Maar ik durf niet zweren dat het de laatste keer was dat ik het verander 😉

  6. Hier ook eentje die met meubels zeult en met decoratie, afwisseling moet er zijn :-),…..en ik hou van bloemen,…..ik zet regelmatig verse snijbloemen, fleurt je hele huis op,…..eerst een nieuwe droogkast en dan een grotere tafel,……..dat zijn onze projecten,……..

    1. Ja het lief was er eerst vierkant tegen maar geeft nu stilletjesaan toe dat het beter is. We hebben nu een gezellig tv-hoekje en veel licht en ruimte rond de eettafel, zo moet dat!
      Mm foto neen liever niet, wil nog een béétje privacy behouden hier…

    1. Die van mij kan daar ook niet tegen, ik dacht dat hij ging flippen toen ik enthousiast kasten begon leeg te halen, zo autistisch, maar ik had geen zin om hem vier dagen lang te laten wennen aan het idee 😀

  7. hier nog zo eentje… k heb dat ook en met het veranderen van de seizoenen verander ik ook het een en ander, nieuwe meubels niet altijd, de basisstukken blijven, mar lichtjes, bloemen enzo, daar leef ik mij op uit! 🙂 ‘k Peins dat da gezond is, met meubels schuiven, geeft een frisse boost en veel voldoening! 🙂

Reacties zijn gesloten.