Visit Antwerpen

Tot mijn twintigste kende ik Antwerpen als “die stad in ’t noorden waar de zoo en Elisabethzaal gelegen zijn en de mensen arrogant zijn”. Zoiets.
Ook al ging ik in Mechelen naar school, met Dubia speurde ik eerder de charmante straatjes van Brussel af dan te ontdekken wat voor moois er in de buurt te ontdekken zou zijn, aangezien zij als inwoner van de provincie dat allemaal al wist.
Pas de laatste jaren heeft ze me een paar keer meegenomen, onder andere naar de vreemdelingenmarkt en het Zuid en Borgerhout. (En toen was onze vriendschap plotseling voorbij, en daarmee ook de leuke uitstapjes.)

Daarnaast is ook het lief afkomstig uit die omgeving. Maar net zoals iedere Antwerpenaar met een grote mond die eigenlijk niet van de stad zelf is maar niet wil toegeven dat hij evenzeer “op de parking” woont en volhoudt dat Antwerpenaren het superieure ras zijn en dat hij ertoe behoort, kent hij de stad van haar noch pluim. Verder dan de studentencafeetjes, clubs en de campus is hij immers nooit geraakt.

Dus ik weet niet wat voor moois er in Antwerpen te ontdekken zou zijn. In het kader van voornemen nummer 77 van de 101dingen lijst, plan ik een bezoek aan alle tien provinciehoofdsteden van ons land en voor Antwerpen wil ik er graag een weekendje/midweekje voor uittrekken. En aangezien een deel van mijn lezers uit deze stad (of van de parking errond) komen, wil ik eens heel lief vragen of de Antwerpen-lovers wat tips voor me hebben?

  1. Cultuur: musea of tentoonstellingen die je moet bezoeken. (Het MAS staat uiteraard al op mijn lijstje.)
  2. Leuke cafeetjes voor romantische aperitiefjes of vieruurtjesthee.
  3. Gezellige restaurantjes met lekker eten maar een goede prijs. (Heb er eigenlijk nog maar 1 gevonden in de zee van restaurants uit 586 verschillende keukens, dat prijs-kwaliteit de moeite waard was namelijk La Fontanella da Enzo.)
  4. Grappige winkeltjes met leuke snuisterdingetjes (à la Akotee).
  5. Lekkere lunchadresjes (à la Pitten en Bonen).
  6. Speciallekes you must see????

Alvast bedankt voor je bijdrage!

45 thoughts on “Visit Antwerpen

  1. In de meeste van hun zijn wij Westvlamingen “boeren” in hun ogen. Tk ken enkel de zoo en hun heel wondermooie station centraal . En daar laat ik het bij . Daarom ga ik liever naar de boerendorpen Brugge en Gent , daar voel ik me thuis !

  2. 1) Cultuur: volgens mij is het gebouw van de Opera heel indrukwekkend en het Museum voor Schone Kunsten, de Kathedraal, het Station, de Stadsfeestzaal (hoewel dat nu een shoppingparadijs is),…
    2) en 3) Het Zuiderterras vind ik een heel leuk plaatsje om iets te gaan eten.
    4) Winkels: ’t Stad Leest in de Steenhouwersvest, en daar op de hoek de Sweet en Seksie (snoepwinkel met erotische snoepjes), veel leuke winkeltjes in de Hoogstraat (ook daar vlakbij), op de Melkmarkt vind je ook een leuke boekenwinkel (voor kids, maar ook leuk om in te snuisteren voor volwassenen), de Akotee natuurlijk, een juwelenwinkel (Abricot?) en vlakbij is ook Dille en Kamille. Aan de rechterzijde van de Meir (rechts als je met je rug naar de Boekentoren staat) zijn ook een paar straatjes met leuke winkels en daar is ook een befaamde bakker “Bakker Goossens”,…
    6) Speciallekes: je moet eens met de tram naar linkeroever gaan, naar het strand van Sint-Anneke wandelen om te genieten van het water en het zicht op de stad en dan terugwandelen door de voetgangerstunnel.

    Ik schrik eigenlijk van mezelf: ik weet meer leuke plekjes dan ik dacht. Maar ik woon op “de parking” en ik ben absoluut geen kenner (zeker niet van eetgelegenheden en cultuur). Laat iets weten als je zelf nog iets tof ontdekt.

    1. Museum voor schone kunsten bestaat niet meer tot mijn groot ongenoegen. 😀 hoewel het gebouw er nog staat en ongelooflijk mooi is.

      En bakkerij Goossens vind ik persoonlijk gigantisch overhypt. 😀

      Voor de rest ben ik blij dat Tita nog zoveel leuke adresjes had want die was ik vergeten. Abricot is echt super van juweeltjes!

  3. Ooh, ik hou best van Antwerpen, vroeger kwamen we er regelmatig , nu is het al een tijdje geleden, we moeten er eens dringend werk van maken. Maar ik weet zeker dat de bloggertjes van A’pen en omstreken je een heerlijk plan willen helpen maken!
    groetjes

  4. @Ollie: Ik vind West-Vlaanderen ook prachtig: veel meer natuur dan in Antwerpen. En ik vind Gent een veel gezelligere stad dan Antwerpen doordat het water er doorheen loopt terwijl je in Antwerpen de Schelde niet ziet als je er niet specifiek naar toe gaat. Maar ik woon wel in Antwerpen (al is het wel op “de parking”) en ik voel me niet Antwaarpse.

    1. Dank u Tita , is het omdat ik enkele negatieve reacties heb gehad indertijd dat ik nu zo reageer . Er zullen heel best wat leuke Sinjoren tussen zitten.

      1. Ik wou net te zeggen Ollie, ik ben wel een echte Antwaarpse. Maar dat wil niet zeggen dat ik blind ben voor de gebreken van mijn eigen stad en de schoonheden van andere provincies. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik weinig heb met steden in Oost en West Vlaanderen. Hoewel ik smoorverliefd ben op Brugge en we jaarlijks altijd een weekje op vakantie komen naar het zee’tje. Ben gewoon meer een Limburg meisje 😀

  5. Awel zie mijn dada, misschien moet je mij gewoon inhuren? Jaren stadsgids geweest 🙂

    Die musea…. ik vind persoonlijk het mas een beetje overroepen. Maar ja ik was dan ook een gigantische fan van het oude museum voor schone kunsten.
    Oke tips buiten het mas:
    1. Het rubenshuis (Een klassieker I know, maar zo verdomd mooi.)
    2. De toren van de kathedraal met fenomenaal zicht over Antwerpen (mooier dan van bovenop het MAS)
    3. Geen museum of tentoonstelling, maar wel ongelooflijk fijn: de vlaaikesgang.
    4. Mijn favoriet museum tot op de dag van daag: Maeyer Van Den Bergh. Piepklein, maar het heeft zo een prachtige kunstwerken en een sfeer waar je gewoon van achterover wordt geblazen.
    5. Ook geen echt musea maar je moet het gezien hebben De Carolus Borromeus Kerk en het bijhorende plein. Als je iets doet uit deze lijst laat het dan aub dit zijn.
    6. Cogels Osylei, voor de prachtige gevels
    7. Het begijnhof. Ik weet het niet zo groot als dat in Brugge of Lier, maar piepklein en sfeervol.
    8. Wandeling langst den bloedberg, het steen en het vleeshuis. Ge moet er niet perse binnengaan; maar gewoon de sfeer opsnuiven.

    Cafe’tjes en theedingetjes 😀
    1.Mo’made cupcakes voor het woord zegt het al cupcakes.
    2. Onze stamkroeg: Paeters Vaetje, bruin cafe met honderden verschillende soorten bieren.
    3. Popoff, een dessert restaurant met heerlijke taarten.
    4. De vagant, jenevercafe met zoveel jenevers dat wij ze na tien jaar nog niet allemaal geprobeerd hebben.
    5. Dancing chocolat, wij zijn helemaal zot van hun ontbijtjes en hun tapaschotel.
    Doe u eigen een plezier en blijf ver weg van Den Engel en Desire de lille! I know, vreselijk gehypt in elke toeristengids, maar ook wat het woord zegt een toeristenval!

    Restaurants:
    Ik heb u er recent een hoop doorgestuurd via facebook maar heb er nog zenne:
    Lunch:
    1. Lunchbox
    2. Dagelijks brood
    3. Den boterham
    4. Lombardia
    5. Sjalot en Sjanul

    Diner:
    Buiten die lijst die je al hebt zeker ook de moeite waard:
    1. De Godevaart (maar ook wel heel erg duur…)
    2. Monkey King (chinees! Maar dan echt chinees en niet dat namaakgedoe zoals we zo vaak kennen in België)
    3. Het pomphuis, klassieker met recht en reden.
    4. Hungry Henrietta
    5. Griekse taverne (Moeilijk te vinden, maar het beste Griekse eten buiten Griekenland.)
    6. De zeven schaken (Vooral hun stoemp is overheerlijk.)
    7. T zilte in het MAS (Duur, maar het eten en het uitzicht is fenomenaal)
    8. T fornuis ook zo een klassieker.
    9. Fogos voor als je met een groep gaat eten.
    10. Ulke van Zurich

    Winkeltjes:
    1. Bazar Bizar
    2. Access
    3. Boekenmarkt De markies
    4. Orgineel
    5. Pappatoria
    6. Philips Biscuits
    7. Tante brocante en ineens eigenlijk alle brocant winkeltjes in de kloosterstraat.
    8.The chocolat line
    9. The tea collection

    1. Ik had min of meer verwacht van u veel tips te krijgen maar zoveel …. deze reactie is zonder twijfel de langste ooit 😀
      Een heel dikke merci! Ik ga alleszins alles zo’n beetje uitstippelen en als ik nog vragen heb laat ik het je weten. We willen het zo budgetvriendelijk mogelijk houden dus een gids inhuren zit er niet in 😉

  6. Ik ga er nu al een anderhalf jaar naar school maar veel verder dan de Meir, de groenplaats en linkerover ben ik nog nooit geraakt Fotomuseum heb ik ooit eens in het middelbaar aangedaan en dat vond ik wel heel interessant Ook de jodenwijken en hun moskees (?) of hoe noemt dat zijn het bezoeken waard.

    1. Zeker doen! Al vind ik Brussel vooral een grote, vuile, lawaaiierige, zelfs gevaarlijke stad. Ik ga er morgen heen dus daar kan je binnenkort ook een blogverslagje van verwachten!
      Enneuh als je eens naar België komt, bezoek dan zeker ook Leuven!! 🙂

  7. Hier volgt ook mijn lijst van een rasechte Antwerpse ( sorry Ollie, ik hou van Antwerpen, maar ook van de rest,…….:-)),…..

    Plekken die de moeite waard zijn:

    – Stadsfeestzaal ( en de champagnebar), daar vind je ook de COS, ook de moeite om eens binnen te gaan
    – Schuttershofstraat
    – Centraal station ( binnen ook de moeite en je vindt er Star Bucks!!)
    – Vreemdelingenmarkt op zaterdag ( aan de stadsschouwburg)
    – Nationale straat
    – Hoogstraat & Kloosterstraat (antiekwinkeltjes)
    – Het steen
    – Jozefien ( juwelen)

    Lekker als lunch:
    – Hangar 42
    – Céleste

    Heerlijk als koffie:
    – ‘T Suut bekske
    – De lantaren ( heel lekkere taart, huisbereid)

    Diner:
    – Voorspoed ( Mortsel)
    – De Kleine Zwavel
    – Dock’s café

    Dat is wat me het eerste te binnenschiet,……..
    Veel plezier!!

    1. Het zal hotel Chez Schoonmama worden denk ik 😀 Die wonen op een half uur à 3 kwartier van Antwerpen dus dat even over en weer pendelen hebben we er wel voor over!

  8. ik heb Antwerpen leren appreciëren de laatste jaren, en snap niet goed waarom West-Vlamingen die mooie stad zo vaak links laten liggen. Voor ons is het trouwens even ver/lang rijden als naar zee (als er geen files zijn).
    Zoals je misschien gevolgd heb, heb ik ons laatste jaarlijkse vriendenweekendje (in oktober), in Antwerpen georganiseerd. En wij hebben daar op vrijdagavond op het Zuid in een leuk eetcafé héél lekker gegeten: brasserie den Artist (http://www.brasseriedenartist.be). Ik kan je dus met de hand op het hart deze zaak aanbevelen, LJ!
    Het verslag van dat weekend kan je hier vinden, misschien doe je nog wat tips op: https://houdenvanhetleven.wordpress.com/2011/10/17/verslag-vriendenweekend/

    Groetjes!

    1. Ik denk niet dat ik je toen al kende Billy ‘bloggewijs’! Vooral die panoramaboulevard aan ’t MAS lijkt me heel erg leuk, heb ‘m al toegevoegd aan het lijstje 🙂

  9. Ik denk nog aan iets: het Modemuseum! Daar hebben ze vaak heel knappe tentoonstellingen. Ik ben zelf niet zo’n modefreak, maar ben eens met de Mams mee geweest naar een tentoonstelling daar en die was echt de moeite.

  10. Hierboven staan al een heleboel tips, maar je MOET (echt waar MOET) ijs gaan eten in de Gelato Factory op het zuid.
    Maak er een wandeling naar (er staan mooie stadswoningen op het zuid bv, leuk om even naar toe te wandelen) om een ijsje te gaan eten. Eerlijk waar, en ik beloofd het, dit zal het beste ijs zijn dat je ooit in je leven gegeten hebt.

    1. Jaaaaaa!!!!! Ik was de naam vergeten maar ik ben daar ooit geweest en echt echt echt het ALLERlekkerste ijs OOIT!!!!!!!!!! Ik noteer het!! (en dan nu fingers crossed voor 25°)

  11. Pfoe tips…. ik ben er nu een keer of 4 geweest maar om nou te zeggen dat ik echt dingen onthouden heb…. Ik geniet voornamelijk van de sfeer daar hahaha. Ben ook benieuwd naar je blogje, dat wel!

  12. Ik wilde eerst zeggen dat het beste aan Antwerpen het perron van de trein richting huis is (spoor 13 was het een tijd terug meestal) of de afrit van de ring naar de E313. Maar dat zou toch wel overdreven zijn. Mijn ex-lief en nog steeds vriendin woont er immers. Niet dat we zo vaak echt de stad in gingen, toch heb ik er wel enkele leuke plekjes gezien. Ik kan me ze nu echter niet zo direct voor de geest halen (moe en lui), ik vermoed dat de meeste hierboven wel al genoemd zullen zijn. Maar de Cogels-Osylei (ook al genoemd, dacht ik), is wel een straat met erg mooie huizen. (En voor winkeltips moet je niet bij mij zijn …)

  13. – Cultuur: musea of tentoonstellingen die je moet bezoeken. (Het MAS staat uiteraard al op mijn lijstje.): MAS, Diamantmuseum, Modemuseum, …
    – Leuke cafeetjes voor romantische aperitiefjes of vieruurtjesthee: Niet zo romantisch, maar de chocoladebar is leuk. Wel romantisch is een café/restaurant in de Pelikaanstraat, dat is in ne kelder en is enkel verlicht met kaarslicht
    – Gezellige restaurantjes met lekker eten maar een goede prijs: Verona (Italiaans), Pizza Sole in Wilrijk, wereldkampioen met hun pizza’s, Saffraan,…
    – Speciallekes: ge kunt in Antwerpen de ondergrondse gewelven die onder Antwerpen door lopen gaan bezoeken.

  14. De meeste tips die ik zou geven, zijn hier al de revue gepasseerd. Iets wat ik nog wou toevoegen: een heel goeie Italiaan is Pasta Hippo aan de Oude Koornmarkt. En wil je iets eten/drinken in een prachtig kader, dan is de foyer van de Bourla een goed idee. Een leuke straat met winkels is de Steenhouwersvest (zijstraat Nationalestraat). En de Cogels Osylei is écht het ommetje waard.

    1. O bedankt!
      Cogels Osylei heb ik al een keer gedaan, idd prachtig, luvvvv luvvvvv luv art nouveau en zou er wel willen wonen …. als ik miljardair was!

  15. Ik ben nogal ne fan van Antwerpen, dit zijn mijn tips:
    – Caffénation, de leukste plek om een koffietje te drinken.
    – Pasta eten in een restaurant op de Groenplaats
    – Ge hebt daar id buurt ook een sushirestaurant waar ge nen boot sushi krijgt. Niet te doen, zo lekker.
    – Stadsfeestzaal: fijn om rond te lopen.
    – Het Rubenshuis, en dan vooral de tuin, daar kunt ge uren zitten zonder de drukte vd stad te hebben.
    En als’k nog op iets kom, dan laat ik het u weten.

Reacties zijn gesloten.