Veertigdagentijd

Bij Carrie las ik over het goede voornemen om veertig dagen te stoppen met suiker eten. Dat zette de deur al een klein beetje op een kier. Tijdens een familiebezoekje dit weekend en vooruitdenkend naar de geplande traditionele Vetten Dinsdag pannenkoekenbak vanavond, werd de deur volledig opengeschopt, zeker toen ik in bed lag te denken aan de zomer en al die mooie kleren van vorig jaar waar ik niet meer in pas…

Mijn Tante en mijn grootouders doen elk jaar, vanuit hun katholieke geloof vooral, mee aan de Vasten. Als kind heb ik het ook eens geprobeerd, toen ik eenmaal doorhad dat de Vasten eigenlijk 47 dagen duren en je dus feitelijk tussendoor 7 dagen mag ‘zondigen’. Die zondedagen maakten het wat draaglijker want zo kon ik nog wél een stuk taart eten op de verjaardag van Zus, of een keer proeven van dat heerlijke dessert op restaurant.

En het zou perfect kaderen in mijn goede voornemens nummer 25 en 26 van de 101 dingen lijst. Aangezien de weegschaal pesterig blijft zeggen dat hij NOOIT de cijfertjes zal doen zakken, chips en snoepjes in huis te verleidelijk zijn om aan te kunnen weerstaan, en mijn karakter gewoon zwak is en de motivatie niet overal (en al zeker niet bij het lief, de snoepkous) te rapen valt, durf ik niet gaan beweren dat ik het ga aankunnen en volhouden.

Gelukkig kan je de ‘regels’ zo soepel maken als je zelf wil. Mijn familie doet ’t zonder snoep, koekjes, dessertjes en alcohol maar dat laatste kan problemen geven op skivakantie, twee weken voor de verlossing van Pasen. En om al mijn ‘zondedagen’ op te sparen tot dan, nee, dan kan ik me beter nu al laten verklaren tot dieetfaling van het jaar. Bovendien drink ik zelden alcohol.

Want dat de Vasten een dieet zijn, mag vaststaan. Maar dat ik er mijn hoofdmaaltijden niet voor ga laten of plots ‘light’ ga koken, is óók een feit.

Zodus, de Vastenregels voor 2012, die ingaan op Aswoensdag 22 februari om 00u01 ’s morgens en eindigen op Paaszondag 8 april om 00u01 ’s morgens.

  • Geen snoep. Geen zuurtjes, geen colaflesjes, geen kriekjes, nada. Kauwgom zal mijn beste vriend worden – enkel suikervrije, en enkel als het nodig is.
  • Geen koekjes. Geen chocoladesuikerwafel op kantoor, geen frangipanes, geen kokosrotsjes bij de Bomma, nikske. Tenzij door mijn eigen handen vervaardigd. En niet alle dertig stuks in één avond opeten, nee dat moet ook eens gaan gedaan zijn.
  • Geen dessertjes. Geen zelfgemaakte chocomousse, geen tiramissu bij de Bomma, geen taart, nougabollen! Het leren bakken van een cake of het perfectioneren van mijn minicakejes of het stoefen met mijn chocoladekoekjes wordt niet opgeschort maar wel teruggeschroefd tot een absoluut minimum.
  • Geen chocolade. Daar, het staat er. 40 dagen lang. Volgens mij gaat mijn huid zich van pure verrassing vol met sproeten in plaats van puistjes zetten. En verdorie toch, ik heb enkel een minizakje (13 eitjes voor € 1,5 hoe schandalig duur is dat eigenlijk?!) Milka Melk Biscuit paaseitjes kunnen eten. Ik denk dat ik het lief ga vragen om stiekem, buiten mijn weten om, een voorraad in te slaan waarmee ik na Pasen tot aan Sinterklaas toekom. Dat zou geweldig zijn.
  • En we gaan joggen. Minstens één keer per week, om te beginnen, want ik vrees dat de hellingen – die me bij vorige start to run pogingen de das om hebben gedaan – venijnig hard in mijn verslapte kuiten gaan bijten en vlak lopen zit er hier in de buurt niet echt in jammer genoeg.

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat het zwaar gaat worden. Zwaarder dan het afkicken van shoppen. But watch me…

De weddenschappen gaan nu open: hoelang denkt u dat het duurt voor ik zwicht?

26 thoughts on “Veertigdagentijd

  1. 3 dagen! hihi! :p ik doe alleszins niet mee met de Vasten want kweeg al minder dan voor mijn zwangerschap en sebiet zakken al men broeken af en kunde mij letterlijk onder de deur schuiven hihi! succes zou ik zeggen!!! maar kvind je regels toch wel zeer zwaar! ik zou zeggen bv om 10u een koekje op kantoor en dan in de namiddag als vieruurtje en voor de rest gedaan der mee… maar ja je kent natuurlijk je zelf het beste hé!!

    1. Wel dat is eigenlijk wat ik nu doe: koekje om 10u, koekje om 14u30 ofzo. Ik heb gemerkt dat als ik die oversla, ik me beter voel! ’t Is thuis na het eten voor tv dat het vaak misloopt. Dat moet inderdaad gedaan zijn!!

  2. We starten morgen hé,……….heb koekjes gebakken met stevia ( niet lekker :-)) en we zijn begonnen met thee en koffie zonder suiker,………laat het afkickproces maar beginnen, het wordt keihard,………en ik vrees dat het erger wordt dan PMS,………we kunnen onze verhalen wel kwijt,………waar zijn we in godsnaam aan begonnen 🙂

  3. Wow LJ, dat is wel heel streng voor jezelf, hoor. Ik zou er alleszins nooit aan beginnen. En zeker niet nu ik een kilo van die lekkere paaseitjes in huis heb gehaald (tot hier toe ongeopend, by the way). Succes alleszins! En ik ga niet wedden want je hebt je al ruim bewezen met dat stoppen-met-shoppen-gedoe en ik heb zo het idee dat als gij u ergens in vastbijt…

  4. Waow, dat vind ik straf zenne, dat jij dat aandurft! Ik ben momenteel niet klaar voor zoiets!
    Het knoppeke staat niet op omdraaien in mijn hoofd, pas op, het kan ook ineens komen dat ik zeg, ik doe mee. Maar ik wens je ongelooflijk veel succes ermee, ik steun je langs alle kanten, hoewel ik er nooit zal zijn om een lat chocolade uit je handen te snakken als je er ook maar eentje durft aan te raken, haha.
    Maar ik zal er eens over nadenken, Ik zou daar eigenlijk wel ongelooflijk veel deugd van hebben want suiker is één van de grote boosdoeners bij pijnpatienten en we willen onszelf dikwijls troosten met een snoepke of een chocolaatje. En anders ochere wat is 40 dagen in een mensenleven, nietwaar! Ik kom hier zeker nog eens op terug, moet het effe laten bezinken!
    Veel succes!

    1. Ik troost mijzelve ook zo vaak met koekjes/snoepjes, niet te doen! “Och ik voel me nu even niet goed, dan mag dat!” Jaja… Om me daarna dan nog altijd niet goed te voelen maar dan omdat ik me rond heb gegeten aan ongezonde dingens :p

  5. Good luck! Ik ben ook van plan om ‘iets’ te doen (nog zo’n halve dag om te bepalen wat exact :-)), meer als voorbereiding op de 10 miles, maar het toeval wil dat dat samenvalt met de vasten.

  6. Hé ja, de vasten, daar deed ik als kind aan mee 🙂 We kregen van school uit zo’n potje waarin je ouders geld moesten steken telkens als jij goed gevast had. Ik kreeg geloof ik €0.10 per dag dat ik geen snoepjes/koekjes at en geen tv keek… Fiew! Ik was toen nog op de leeftijd dat je bij de bakker en in het warenhuis een snoepje kreeg, dus dat ging netjes in een doosje dat pas na 40 dagen weer open mocht. Maar eerlijk: ‘k was wel een behoorlijk goede vaster!
    Veel succes met je voornemen in elk geval! Misschien kun je ook een beetje geld apart houden per dag voor een goed doel, dan heb je nog een andere motivatie 🙂

  7. Ik doe echt totaal niet met jullie mee.
    Ik ben wel weer met WW gestart dat is het enige wat ik kan en wil volhouden heeft het verleden uitgewezen. Ben geen madame voor extremen zoals geen vlees, geen suiker, etc..
    Ik ben voor alles mag en alles kan, maar binnen de perken. Ideaal scenario voor mij. In het verleden zo 25 kilo afgeslankt dus daar gaan we terug voor!

    Maar toch heel veel succes dames!

      1. Oke lieve schat, waar heb jij het in hemelsnaam over 😀
        Ik ga niet naar de bijeenkomsten en je hebt het hoofdstukje uit mijn boek gelezen dus je weet waarschijnlijk wel waarom 😀 Ik doe alles online en mijn wekelijkse controle is M en mijn weegschaal. En speciale gerechten? ik eet nog altijd hetzelfde als vorige week hoor. (Behalve die kroketjes dan 😉 )

  8. Las net over de 40 suikerloze dagen bij Christa 🙂 Jullie zijn moedige mensen 🙂
    Ik ben niet echt een zoetebek maar zo af en toe steek ik een snoep in mijn mond (dat schaaltje staat te roepen: pak er ene), uit gewoonte bijna. Ik zou die gewoonte 40 dagen kunnen laten maar ik ken mezelf: onbewust, even zou ik de afspraak vergeten….en smikkelsmakkel…. Om mezelf dus de afgang van het niet vol te houden te besparen begin ik er niet aan 😉
    Als antwoord op uw vraag: ik ben er redelijk van overtuigd dat jij niet zal zwichten. In het slechtste geval zal je ‘per ongeluk’ iets eten wat niet mag maar ik denk dat je er heel erg zal op letten om het tot een goed einde te brengen. (stel me niet teleur!)
    VEEEELLLL succes!

  9. Ah, jij ook! Ik ben ook aan het vasten, na een goede carnaval hoort dat erbij nietwaar 🙂 Geen snoep/koek/toetjes/chocolade voor mij, en half zoveel vlees als anders.

    Succes!

  10. Succes! Ik eet nu al een paar weken veel minder suiker en snoep, en ben toch al 4 kilo afgevallen, misschien zelfs meer, ik ben al een week niet meer op de weegschaal gaan staan.

Reacties zijn gesloten.