Parfum

Ik ben geen parfummadam. Mijn gevoelig neusje verdraagt niet veel geuren, zeker als ik verkouden ben zou ik willen dat de wereld geurloos was. ’t Mag allemaal niet té fel aanwezig zijn. Hyacinten, blauwe regen, het komt hier niet binnen (of buiten, for that matter), en vrouwen/mannen die hun eigen lichaamsgeur verbergen onder een dikke walm parfum daar kan ik niet mee om.

Plekken als ICI Paris XL, de benedenverdieping van de Inno en de Planet Parfum zijn te mijden als de pest. Al dat licht, die 586 geuren door elkaar, ik word daar niet goed van.
(Om nog maar te zwijgen van het personeel: achter elke balie staat wel een te fel geschminkte tut die mij bekijkt alsof ik, makeuploos zoals ik mij al 25 jaar over deze aarde beweeg, van een andere planeet kom en het gewoon niet waard ben om hun winkel binnen te stappen. Ik durf nog net bij de juwelenafdeling naar al dat schitterends te gaan gluren voor ik mij onder het alziend oog van de security guy naar veiliger oorden rep. Een schoenwinkel of zo.)

Gelukkig ben ik als tiener van een goede voorraad parfum voorzien geraakt zonder er enige moeite te moeten voor doen: Mommie had de gewoonte om ons met Sinterklaas of bij andere cadeaugelegenheden een voordeelpakketje parfum te geven waar dan ook body lotion of iets dergelijks bij zat.
Zo heb ik doorheen mijn leven verzameld: Baby reukwater van Mylène (jaja van toen ik nog een kleine, lieve, brave baby was), White Musk van de Body Shop, True Star van Tommy Hilfiger (gepromoot door Beyncé herself, maar helaas niet meer te krijgen op de markt), Light Blue van D&G, Comme une Evidence van Yves Rocher, Huile de Parfum Noix de Coco van de Body Shop, en J’adore van Dior.
Het treft dat mijn omgeving mijn ‘smaak’ bleek te kennen, want ik ben zoals u weet nogal gevoelig voor geuren dus als ik er een hele dag mee moet rondlopen, kan ’t maar beter een positieve invloed hebben op m’n humeur. Zoals kokos, bijvoorbeeld. Hmmm, kokos, in die geur kan ik dag en nacht zitten, maar dat verkopen ze helaas óók al niet meer.
Een apart flesje werd door mijn toenmalige vriendin Zonnetje in onze pubertijd geïmporteerd vanuit Turkije en gebruik ik belachelijk weinig omdat het zo verdomd lekker ruikt dat ik niet uitkijk naar de dag waarop de flacon leeg is en ik mijn leven verder moet leiden zonder die geur.

We zijn nu tien jaar later en mijn parfumvoorraad is geslonken tot een half flesje J’adore, 1/3 White Musk, 90ml babyreukwater, een restje Yves Rocher en 2/3 van het Turkse parfum. De actie van Het Nieuwsblad, waarmee je aan 40% kon kopen bij ICI Paris XL, kwam dus als geroepen.
Ik wilde in eerste instantie gaan voor een parfum dat ik al had en kende en waarvan ik dus wist dat ik hem zou verdragen, maar ik besloot mijn horizonten te verbreden en testte om te beginnen Lady Million van Paco Rabanne uit, een vrij zwaar parfum dat best zoet is maar waar op den duur iets friszurigs doorheen kwam dat me toch niet volledig aanstond. Dus – en dit probeert u beter niet zelf – veranderde ik in de winkel zelf nog van gedacht. Gevaarlijk, aangezien je het parfum dan op tien minuten moet zien te doorgronden.

De winkeldame was vriendelijk en al wat ouder, sorry dat ik het zeg maar de jongere vrouwen hebben algauw zoiets hautains rond zich heen hangen alsof ze alles 586 keer beter weten dan jij. Met andere woorden, deze dame had mij alles kunnen verkopen want zo beïnvloedbaar ben ik dus. Ik kreeg drie geurtjes te ruiken – jeweetwel, de menselijke neus kan er maar drie tegelijk aan, tel daar nog eens de walm van 583 andere eau de toilettes bij en ik heb de rest van de dag niets meer kunnen ruiken! – en na een half uur wikken en wegen koos ik voor Ricci Ricci van Nina Ricci, een zoete, zwoele geur. Best wel zwaar, maar dat gaat wel goed samen met de winter vind ik.

Geurnoten van ‘Ricci Ricci’:

  • Topnoot (wat je zou moeten ruiken bij het opspuiten): Rabarber, Bergamot
  • Hartnoot (komt tevoorschijn bij het vervliegen van de topnoot): Moonflower, Indische Tuberoos & Centifolia roos
  • Basisnoot (ruik je na een paar uur): Patchouli, Sandelhout

Je parfumkeuze hangt vast aan je persoonlijkheid. Een test om te zien welk parfum het best bij jouw karakter past, kan je bij Het Nieuwsblad of de Flair doen. Deed ik natuurlijk pas toen de aankoop al beklonken was. Maar! Ik zou voor de chypre-categorie moeten gaan: “Deze parfums kenmerken zich door het gebruik van een akkoord van houtige geuren, traditioneel vooral eikenmos en frisse meestal citrus geuren, traditioneel bergamot. Daarnaast bevat een chypre parfum vaak een kleine hoeveelheid patchouli.” (Bron: Wikipedia) Beter had ik dus niet kunnen kiezen.

En jullie, wat voor geurtje(s) hebben jullie thuis op de kast staan?

33 thoughts on “Parfum

    1. Oh ik heb ook Noa van Cacharel, vind dat een heerlijke geur! Niet te sterk en niet te overheersend 🙂 Mijn ander parfum heet ‘Very irrésistible Givenchy’, een zachte rozengeur.
      Ik hou vooral van bloemengeur en ben zelf absoluut niet aan sterke, zoete fruitgeuren bijvoorbeeld. Zo kreeg ik het aardbeienassortiment van de bodyshop cadeau, maar dat is eigenlijk te zoet voor mijn neusje – ’t ruikt naar snoep vind ik.
      Ik ben overigens ook bijzonder spaarzaam met mijn parfums en draag dat enkel op speciale gelegenheden. Mijn flesje givenchy gaat al zeker drie jaar mee 🙂

      1. O zwijg mij van die fruittoestanden. Ik heb in een rare bui ooit frambozen bodylotion gekocht. Afschuwelijk! Ik had de hele tijd schrik dat er wespen, mieren en andere insecten op af zouden komen. Zo afschuwelijk snoeperig zoet!

  1. Ik ben zwaar allergisch aan parfum. (Wel enkel als ik hetzelf draag) Er is slechts een parfum waar ik niet van opzwel en barstende hoofdpijn van krijg en dat is Bergamot van L’occitane. Gelukkig is dat dan ook nog eens een geur waar ik totaal weg van ben.

    Ben sowiso al erg picky op geuren. Michael heeft een stuk of 10 flesjes gekregen van mij, maar draagt er altijd maar eentje. Mijn lievelingsparfum, omdat ik er helemaal week van wordt en mijn knieen mij niet meer rechthouden. Lachend noemen we het flesje “het seksparfum”, als hij dat draagt wil ik hem alleen maar bespringen.

    1. Wel als ik Michael was ik zou ook weten welke parfum op te sprayen dan haha 🙂 Teamo heeft ook zo’n flesje waar hij onweerstaanbaar mee ruikt…

  2. Hier ook een moeilijke betreffende geuren,…….heb jaren hetzelfde parfum gebruikt, tot het uit de handel werd genomen,…….en nu gebruik ik Femme van Hugo Boss, is een zachte, lekkere geur,……..die niet te nadrukkelijk aanwezig is,…….

    1. Goeie vraag Lime… Ik zal straks thuis eens moeten kijken, ‘tis een blauw flesje met een donkerblauwe dop maar namen daar ben ik niet goed in!!

  3. Hier staan momenteel 3 flesjes: L’air de printemps van Nina Ricci, mijn favoriet vooral vanaf de lente. 3 L’imperatrice van D&G en Diamonds van Emporio Armani. Als er een flesje uit is zou ik wel eens durven kijken om er eentje bij te kopen, om het even wat, als de geur mij maar bevalt: niet TE zwaar want dan krijg ik koppijn van mijn eigen 🙂

  4. Vroeger had ik al oa Noa van Cacharel of Hugo Boss Woman. Momenteel is het Ming Shu, een flesje dat ik cadeau kreeg. Ik gebruikte het al eerder, dus prima voor mij. Ik gebruik nu eerst de flesjes op die ik nog in de kast heb staan, maar als ik nu een nieuw parfum zou moeten kopen, zou het misschien wel Romance van Ralph Lauren zijn. Een beetje bloemig en toch fris. Vooral dat frisse vind ik belangrijk, ik hou niet van zware parfums.

  5. Geen parfum voor mij, hooguit deo. Parfum valt voor mij in dezelfde categorie als kostuums of juwelen: niet voor mij, ik zou me niet meer mezelf voelen. En een eventueel toekomstige vriendin hoeft van mij ook geen parfum te gebruiken. Mocht ze er toch gebruiken (dat is dan al heel hypothetisch…), liever geen opvallende geuren en dus ook maar weinig (al verkies ik gewoon geen parfum, al mag deodorant natuurlijk wel).

    1. Mja parfum vind ik toch af en toe wel mogen. Je eigen lichaamsgeur is nog altijd ’t beste (mét deo inderdaad :p) maar af en toe iets lekkers erbij, waarom niet?

      1. Waarom niet? De meeste parfum die ik geroken heb stinkt gewoon volgens mij en als je hem niet zou ruiken, is het overbodig (m.a.w. echt lekker ruikende parfum bestaat in mijn neus niet). Als ik ooit parfum zou gebruiken, heb ik daarvoor een hersenbeschadiging opgelopen of zoiets 🙂

  6. Ik ben een echte parfumzot, ik doe niets liever dan op de meir in Antwerpen in paris Xl binnenstappen omdat je daar zomaar gratis en voor niks alles kan uitproberen! Hoewel parfum duur is probeer ik toch regelmatig een ander geurtje te kopen, ik kies graag zelf mijn geurtje uit.
    Mijn laatste aanwinst was womanitity, verder heb ik summer van calvin klein, een parfum voor zowel mannen als vrouwen dat heel erg fris ruikt.
    Noa heb ik ook staan, maar eigenlijk vind ik er niets aan en gebruik dat voor tijdens de week. Ik heb ook dolce gabana the one staan, ,
    Er staan er nog heel wat op mijn verlanglijstje! Zoals feëriek die dan ook nog zo’n schitterend flesje heeft!
    Ik ken echt heel veel parfums van naam en van geur , van “ruikertje ” te spelen bij paris Xl!
    Ik wou dat ik er eens tien mocht uitkiezen, maar eum met eentje gratis zou ik ook al heel tevreden zijn hoor!
    groetjes

    1. Ik voel me altijd alsof ze me uit de winkel buiten willen kijken, als je gewoon komt om te sprayen! Vandaar dat ik eigenlijk niks van parfumgeurtjes ken en blij ben dat ik zo snel eentje heb gevonden dat me aanstond. Gelukkig wist de verkoopster van wanten anders was ik met lege handen thuisgekomen; zoveel keuze!

  7. Ik heb nog Scherrer (van vroeger) staan en soms doe ik Dakar op. Dat laatste is een geur voor mannen maar ik ruik het zo graag dat ik het niet kan laten. Wel vervelend dat je jezelf na een tijdje niet meer ruikt.

    1. Vind ik ook, daarmee dat ik het zeker niet dagelijks gebruik. En ’t ambetante is dat dat in uw jas of sjaal blijft hangen en als ge dan eens van geur wilt wisselen!

  8. Ow ik ben echt een parfum freak! Beter gezegd altijd als ik met het vliegtuig weg ga koop ik in de tax free een nieuw flesje 😉 mijn smaak is erg gelijkwaardig aan die van Jou. Momenteel heb ik staan: D&G la lune, Hugo Boss deep red, CK beauty, l’eau par Kenzo, Kenzo indigo, Davidoff summer en een geurtje uit Madeira. Morgen wil ik op schiphol een flesje van de nieuwe J’adore variant kopen 😉

    1. Da’s al een mooie verzameling dat je daar hebt!! Ik vind het jammer dat parfum zo duur is, zelfs tax free, daarmee dat ik liever kortingen afwacht.

      1. Neen dames heeft te maken met de bestemming waar je op vliegt 😀
        of als je een ventje hebt werken op de luchthaven. Heb nog nooit zo goedkoop parfum, make up en sterke drank kunnen kopen.

  9. euh, ik ben wel gek op lekkere geurtjes, LJ
    Maar ik wissel graag ’s af, wat af en toe ook tot teleurstellingen leidt…
    Op dit moment gebruik ik Dior Sport en in het weekend één van mijn favoriete geurtjes: le Mâle van JP Gaultier

Reacties zijn gesloten.