#58 LJ bakt taart

Er was eens, kruimeldeeg dat over was van een decadent hapjesverjaardagsfeest en bijna zijn vervaldatum had bereikt, en in de kast lagen nog pakjes vanillepudding van toen ik met een nostalgische bui door de supermarkt scrollde, en ’t enige wat we dan verder nog nodig hadden waren peren uit blik en een velletje gelatine maar dat kon zelfs achterwege gelaten worden en het blikfruit vervangen door vers fruit, met appel zal ’t bijvoorbeeld ook wel lekker geweest zijn.

Maar bon het is dus poepsimpel om te maken. Taart, bedoel ik. (Toch zolang het gene biscuit is. Wat ik dan maar als nummer 52 aan de lijst heb toegevoegd. Zo blijft een mens bezig he.)

Men neme een taartvorm. Mag ook een springvorm zijn, want ten huize LJ hebben we nog niets gesofisticeerder dan dat dus doen we het daarmee. Ook heel handig om achteraf de taart te snijden want dan haal je de rand er gewoon af. Jaja er is over nagedacht. (Hoewel ik de afgelopen maand al 586 ker in de supermarkt bij de bakafdeling heb staan weifelen of ik mijn stoppen met shoppen verbod niet zou verbreken voor een taartvorm, maar ik heb mij kunnen inhouden. Een mens moet zijn plan leren trekken met de dingen die hij heeft, zo kunnen uw hersens ook nog eens aan de gang gaan.)
Vet de taartvorm in met wat boter. Leg hierin voorzichtig het kruimeldeeg, dat is natuurlijk normaliter te groot maar de rand hebt ge nodig om ah ja een taartrand van te maken he anders loopt uw vulling naar waar hij niet moet lopen. Dus tadaa, ge hebt al uw taartbodem-met-rand.

Maak de pudding. Daarvoor hebt u nodig: 3/4 l melk, een tas, een vork, vanillepuddingpoeder, een eetlepel suiker, een maatbeker, een kookpot, en een klopper. En feitelijk moet ge nu gewoon de stappen op het pakske volgen maar ik vat ze hier nog eens voor u samen om het recept compleet te maken.

Meet de melk af in de maatbeker. Giet een tas vol melk en de rest van de melk in de pot. De pot breng je aan de kook. In de tas met melk doe je het vanillepoeder dat je met een vork al roerend en langs de kanten schrapend tot oplossing brengt want brokkenpap dat is een ander recept. Als de melk kookt (en dus omhoog komt in uw pot, als kind zaten we altijd vol spanning op dat moment te wachten), doe je er de tas met melk-en-vanillepoeder bij en intussen goed roeren want dat brandt kweetnihoesnel aan, dat mochten wij dan doen, zo heb ik achten leren maken. Een lepel suiker erbij (niet te veel want achteraf doet ge op uw pudding nog korrelkes en dan wordt de boel te zoet, en in het geval van taart komt er zoet fruit bij zodus), nog een minuutje of twee laten koken en blijven! roeren! en ’t is klaar.

De pudding giet je in uw taartvorm zodat je een mooi puddingvlak krijgt. Lepel de restjes uit de kookpot en maak schoon met uw vingers of een pannenlikker for that matter.
Op de pudding in de taart leg je de in schijfjes gesneden peer of appel of whatever. Et voilà, klaar voor den oven, 45 min op 180° en ge zijt gesteld.

Normaal moet ge dan nog het sap van uw blik peren opwarmen en hierin de gelatine oplossen en dit mengsel na de oventijd nog over uw taart uitsmeren, maar zoveel geduld heeft een zoetekauw gelijk Mezelf niet dus dat moogt ge gerust overslaan.

Smakelijk!

(Ah, ja, er zou nog een fotootje bij komen, ware het niet dat er al een half uur lekkere geuren door het appartement waarden en mijn hongerige maag schakelde mijn hersens uit waardoor ik er dus niet meer aan gedacht heb om een foto te maken. Excuus.)

15 thoughts on “#58 LJ bakt taart

  1. Als ik goed begrijp was je een beetje high bij het eten van de taart dat je vergeten bent om een foto te nemen, haha! Zeker dat het geen spacecake was?
    Maar alle gekheid op een stokje , het lijkt me een hele lekkere taart geweest te zijn!
    groetjes

  2. Eljee, ik heb het allang niet meer gezegd, maar ik ga het toch nog eens proberen. Je kunt het wel allemaal mooi verwoorden dat het gemakkelijk en lekker is om een eigen taart te maken, maar dat moet ook bewezen worden. Daarom stel ik mezelf kandidaat voor het proeven. Ik weet het, het is een hele opgave, verantwoordelijkheid om dit op een gepaste en juiste manier te doen, maar iemand moet het doen. Je zoekt duidelijk een Chinese vrijwilliger en bij deze heb je die gevonden. Er valt nog enkel een plaats en datum af te spreken en dan kunnen we dit voor eens en voor altijd afhandelen. Stuur maar een mailtje naar hansdechinees@achterafmisschienziek.be

  3. Ik lust niet graag pudding, maar ik denk dat het met banketbakkersroom ook wel heel lekker is en dat ik wel wat meer werk, maar ook niet zo moeilijk en ik was aangenaam verrast dat het zo lekker was, lekkerder dan bij de bakker,……:-).

    1. Ik denk ook wel dat ’t met banketbakkersroom lekker is! Maar zoals je zei, da’s iets meer werk, en ik wou een ‘luiwijventaart’ he 😉

  4. Ik wou net te zeggen, banketbakkersroom zou ik gebruiken.
    Of vers gemaakte pudding, smaakt toch nog een beetje anders dan pakjespudding. (Die van de jeroen is geweldig lekker! Maar dan zonder dat vies wak koekje erin :D)

    En die taartvorm, elke zichzelf respecterende hobbykok heeft er eentje nodig LJ. Als jij u verbod niet opheft wil ik hem wel aan u cadeau doen zenne 😀 In ruil voor een van u boeken, hihihihi. Taartvorm is multifunctioneel, ideaal voor quiches, groententaarten, etc…

    1. I know…… Het verbod is inmiddels opgeheven dus wie weet koop ik me er eentje, de eerstvolgende keer ik nog s in ’t stad kom! Springvorm is een beetje geklungel soms!
      Enneuh… hobbykok, that’s not me. Ik maak eten omdat ’t moet 🙂

  5. Ik heb het aan mezelf beloofd, zelfs gezworen dat ik nooit nog een taart (of cake)zou bakken. Maar nu…het lijkt precies zo eenvoudig dat het niet kan mislukken, ik moet het eens proberen. Dat zal iets voor zondag zijn 😉

  6. hahaha, zoals jij het beschrijft heb ik m’n lach niet kunnen inhouden, LJ
    Maar het resultaat zal wellicht wel heel lekker zijn, misschien probeer ik dit wel eens voor een volgend etentje!

  7. haha, ik dacht ook meteen aan banketbakkersroom :D. Bananentaart is ook heel erg lekker! Of met aarbdeitjes. En dan lekker slagroom erbij. Mmmm, Kdenk dat ik binnenkort eens taart ga bakken 😀

Reacties zijn gesloten.