#36 De leesclub

Bij het binnenkomen moest ik mijn naam opgeven, waarbij de man aan de andere kant van de tafel opkeek en opmerkte: “Zoals de schrijfster?”

Niemand heeft ooit die opmerking gemaakt, wat het ultieme bewijs was: LJ, ge zijt wel degelijk bij een leesclub beland.
En neen, ik moest de man meteen teleurstellen: ik was niet de schrijfster en mijn naam wordt bovendien gansch anders gespeld.

We waren met z’n vijven:

  • De Germaniste, een gepensioneerde lerares die nog steeds dolgraag met krijt schrijft en me na een half uur al deed inzien dat techniek niet slecht is en dat ik er goed aan heb gedaan om me in te schrijven. Ik ga nog heel wat bijleren en er alleen maar ‘beter’ door leren lezen.
  • De Militair, die zoveel leeservaring heeft dat ik er bijna bang van word.
  • De Dame, die net op pensioen is en nog volop bezig is met de vrijgekomen tijd in te vullen. Ik was vooral gefascineerd door haar perfecte auberginekleurige nagellak.
  • De West-Vlaamse, die oorspronkelijk van West-Vlaanderen komt en niet veel tijd heeft om te lezen.
  • Mezelf, de jongste van het groepje, behoorlijk onder de indruk van alle boekenwormenwijsheid die op tafel kwam.

Deze maand lazen we ‘Post voor mevrouw Bromley’, dat ik ook na de bespreking – die bevestigde dat Brijs zijn personages en verhaallijn goed heeft uitgewerkt – niet overtuigend genoeg vind omdat de lezer als toeschouwer meekijkt en het hoofdpersonage daardoor afstandelijk en niet diepgaand genoeg blijft. Ik moet mij kunnen inleven, onderdompelen! Dus ik blijf bij mijn besluit.

Tegen volgende keer moeten we eentje van Dimitri Verhulst lezen, ‘Mevrouw Verona’. Dat hopelijk beter meevalt dan ‘Godverdomse dagen’. De lat ligt voor mij alleszins hoog na ‘De helaasheid der dingen’.

En daarmee kan ik trouwens puntje #36 van mijn 101dingen lijst schrappen!

16 thoughts on “#36 De leesclub

  1. Een leesclub, dat is nog eens interessant om mijn kookcursus te vervangen :-),………of wordt het toch mindfulness??? Of visagie of excel er is nog zoveel te doen en te weinig tijd vrees ik, maar nog een aantal jaar en dat is de zoon zelfstandig genoeg,………..

  2. “Proper” gezelschap lees ik . Ook ik ben niet aan Verhulst. Voor het moment niet veel aan het lezen geweest , maar elke avond lees ik in bed enkele pagina’s van een boek , tot ik in slaap val …

  3. Fijn voor je.
    Voor mij zou het niks zijn. Ik lees doodgraag, maar vooral wat ik zelf wil en op het ogenblik dat ik het wil. Mij boeken opleggen lukt niet. Dat lukte vroeger op school al amper. 😀
    Maar dat doodgraag lezen doe ik dan weer wel. Ik ben net in boek 6 van 2012 begonnen, dus het gaat heel vlot. En ik geniet gewoon stiekem mee van jou verslagjes!

  4. Ik ben blij voor jou dat de leesclub zo leuk is 🙂
    Naar welke leesclub ga je? Ik twijfel of ik het ook zou doen maar eerlijk gezegd lees ik niet graag tegen deadlines dus dat schrikt me wel wat af.

    1. Ik lees ook totaal niet graag tegen deadlines. Maar je hebt altijd 4 weken tussendoor en soms zitten er ook dunne boeken bij (zoals Verona) dus de deadlines zijn wel haalbaar, ik heb nog tijd om andere boeken te lezen zelfs. En als je het niet uit hebt, is dat geen drama, dan moet je niet in de hoek gaan staan 😉
      Ik zit bij Boekcargo, op dinsdag en zondag is er nog plek. Je kan hen mailen op boekcargo at telenet dot be. De enige voorwaarde voor deelname is dat je de boeken bij hen koopt (aan 10% zogezegd), maar ze maken er geen probleem van als je dat een keer niet doet bv omdat je het boek al hebt.

  5. ik was vroeger begeleider van de kinderboekenjury in onze plaatselijke bibliotheek, en toen las ik best veel boeken (zoals daarvoor ook trouwens, maar dan een ander genre). Je steekt er wel een boel van op, van zo’n leesgroep.

    Ik vind het vaak spijtig dat ik nu geen tijd meer kan/wil vrijmaken voor een boek, en al m’n tijd in de “digitale pers” steek… 😉

    Groetjes!

  6. Ik heb dat boek van Stefan juist nog gelezen en ik vond het zeker meer dan een 6/10. Dan moet je zeker zijn ander werk eens lezen. (ik wist niet dat je een andere lees site had? Ik zie dat je ook die boeken van Jean M. Auel leest, heb het eerste achter de kiezen.

    1. De Aardkinderen is leuk in het begin, maar in boek 4 wordt het naar het schijnt saai, en verder dan boek 3 ben ik nooit geraakt; die 3 eerste boeken heb ik al 2 of 3 keer gelezen en dan ben ik het beu en stop ik ermee! Er is naar ’t schijnt weer een nieuw deel uit. Misschien moet ik er ook nog eens aan verderlezen dan.

Reacties zijn gesloten.