Flinterdunne irritaties

Wat is dat toch met “flinterdun gesneden hespenworst”?

Is de gedachte erachter, dat je dan minder vlees op je boterham legt, en daardoor zogezegd gezonder eet?
Want ik – zoals u weet, hou ik nogal van eten – heb graag een rijkelijk belegd boke. Brood met een “flinterdun sneetje” hespenworst is not done; dan kan je er evengoed niks tussenleggen want ’t enige wat je dan proeft, is brood. Met of zonder een dikke laag boter. Met of zonder harde of net te zachte korsten. Met of zonder vieze zonnebloempitten (jeugdtrauma).
Maar geen “flinterdun velletje” worst hoor, nee daar proeven mijn verwende smaakpapillen niks van.

Dus wat doe ik?
Ik leg extra velletjes bovenop de aanvaarde maximum-2-per-boke-standaard. In feite beleg ik mijn boterham zelfs dikker dan vroeger, omdat zo’n pakske binnen de 3 dagen op moet of anders wordt het slecht, en 150g vlees krijg ik, in mijn uppie, volgens de aanvaarde standaard niet op drie lunchen opgegeten. Dus omdat het pakske op moet, en omdat het zo’n dunne velletjes zijn, gebruik ik wel zeker vier of vijf velletjes per snee brood.
Schandalig, I know.

Om mijn ergernis over deze flinterdunne sneetjes hespenworst nog te vergroten, zijn deze in Dendelheis zelfs goedkoper dan hun dikkere broertjes want: “20 % gratis”.

En om mijn frustraties ’s morgensvroeg, net uit bed en verplicht om mijn lunchpakketje voor die middag klaar te maken (of anders moet ik zo’n veel te duur en veel te vettig belegd broodje gaan halen op den hoek waar ge dan ook nog eens een half uur moogt aanschuiven als ge niet vóór openingstijd al aan de deur staat te drummen met de andere hongerigen van het industrieterrein), tot het punt te brengen waarop ik ga knarsetanden en mijn geduld verlies en het pakje beleg door de kamer wil slingeren, liggen die flinterdunne velletjes niet netjes gerangschikt of op een handig stapeltje zoals hun dikkere broertjes, neen!
Ze worden schijnbaar lukraak (maar te nonchalant om niet op de één of andere manier beredeneerd te zijn, zoals met van die onzichtbare gel voor net-uit-bed-kapsels) in groepjes geplooid en aan elkaar gekleefd in het bakje gestopt, zodat je niet anders kán dan er elke keer vier of vijf te veel uit te halen, zodat je boterham vanzelf overbelegd raakt.

Ah, dan is het een verkoopsstunt! Ze zijn flinterdun gesneden, dus méér sneetjes in een pakje, wat de naïeve klant doet geloven dat hij minder op z’n brood moet leggen en dus langer doet met een pakje van 150 g flinterdun gesneden dan met eenzelfde hoeveelheid normaal gesneden hespenworst…

Zucht.

Misschien eet ik vanaf nu beter gewoon altijd choco.
(But then again, ik haat het als de chocpoto bijna leeg is en zijn einde nadert en je door zijn irritante glazen vorm die maar niet wil moven en meeplooien, de choco mespuntje per mespuntje eruit moet vissen, terwijl je met de resterende inhoud nog wel een half brood kan besmeren dus kan je het toch moeilijk zomaar weggooien?)

Lang leve paschka, en salami met Hollandse kaas en een beetje mayonaise.

19 thoughts on “Flinterdunne irritaties

  1. Je hebt het volle recht je boterham voldoende te beleggen, maar hesp smaakt nu eenmaal maal veel beter in dunne plakjes. En gerookte ham is al helemaal niet te vreten als het dik is gesneden, maar liever twee dunne schelletjes dan éen dikke schel! Mja en die chocopotten ik weet, het, ik slaag er nooit in het onderste uit die pot te halen, zonder dat mijn handen helemaal onder de smurrie komt te zitten, waarom maken ze dat gat zo nauw??? Nutella kan beter voor een rechte bokaal kiezen, breed en niet al te hoog, sturen we hen een brief??????
    liefs

  2. hahaha, ik kan me je frustraties best inbeelden, LJ
    Al valt er voor die flinterdunne sneetjes wel iets te zeggen… Je hebt gewoon meer keuze, ofwel heel miniem vlees eten (1 sneetje), ofwel meerdere sneetjes nemen (en genieten van de smaak). Bij dikkere sneetjes heb je nu eenmaal geen keuze… 😉

    Groetjes!

    1. Kijk ik heb nu eenmaal geen geduld om die velletjes uit elkaar te peuteren en al zeker niet ’s morgens… Maar intussen eet ik eigenlijk nog zelden cervela, probleem opgelost!

  3. Whahahahahaha ow LJ wat heb je dit briljant geschreven! Ik werd bijna geïrriteerd met jou 😉 Weet wat helpt met die dunne plakjes? In Nederland zitten er soms velletjes papier tussen, slecht voor het milieu maar zeker beter voor je bloeddruk hahaha.

        1. Zou jammer zijn indien niet….. is zo lekker, vooral met wit brood! En er is ook een kinderversie met een afbeelding van Samson, die wou ik vroeger altijd!

  4. Kijk dit probleem heb ik dus nooit. Ik koop alleen maar charcuterie bij de beenhouwer. Voorverpakte charcuterie is mijn ergste nachtmerrie 😀 Met een uitzondering flitterdunne sneetjes kipfilet met curry… die zijn zalig om een exotisch smoske mee te maken. Maar mijn slager snijdt ze nu ook flinterdun voor mij, dus neen geen supermarkt charcuterie hier!

    1. Mja charcuterie van de slager kan je niet zo lang vers houden in de ijskast als voorverpakte supermarktbrol! Invriezen kan dan wel een optie zijn maar die van ons zit nu al stampvol… 😦

  5. Vroeger had je gele potjes chocopasta van de kwatta . Van plastiek en ge kon plooien in alle richtingen tot hij leeg was. nu die glazen bokalen zijn zo gemaakt dat ge zeker 20% moet weggooien ; Dus veel sneller koopt ge een nieuw potje 😉
    Ollie eet volkorenbrood met kaas en verse soep op het werk ! nooit koffie !
    heel leuke blog !

  6. Ik snap je irritatie! Ge moet dat smaken, verdorie!

    En houd jij dat echt maar 3 dagen? Ik toch langer dan dat hoor, en dat wordt niet slecht (of ik niet ziek :p). Ik koop wel geen hespenworst, dus heb het eerder over andere soorten vlezeke 😉

Reacties zijn gesloten.