#62 Opruimwoede

Voor het ‘stoppen met shoppen‘ project gingen we in fases werken, weet u nog?

Fase 1 – het besef, was moeilijk. Rondlopend in de winkelstraten betrap ik mezelf erop dat ik meermaals denk: maar dat heb ik nog niet! Dus heb ik níet “alles wat mijn hartje begeert”! Anderzijds is er een verschil tussen iets dat je NODIG hebt en iets dat NUTTIG is.
Fase 2 – stoppen met shoppen, is intussen ook van start gegaan en zolang ik uit de buurt van de winkelstraten blijf, is het houdbaar. Ik wil niet weten wat er gebeurt als ik er effectief naartoe ga, zeker nu het solden zijn. Maar we gaan de kat niet bij de melk zetten hé.
Fase 3 – opruimen, heb ik tijdens mijn verlof de afgelopen week opgestart en ging zo vlot, dat ik na twee dagen tevreden kan opkijken tegen twee lege kleerkastplanken, twee lege boekenplanken (ah! the possibilities!), 1 lege gangkastlade, 1 halflege vestiaireopbergruimte en dan ben ik nog geeneens aan de keuken begonnen.

Ik zette twee grote dozen vol oude documenten en brieven en tien jaar oude vieropeenrij-spelletjes en conversaties tijdens de les en uitgeprinte manuscripten en cursussen weg. Eindelijk kan ik loslaten, dat wat hier al jaren ligt te verkommeren, waar nooit meer iemand naar omkijkt, maar wat toch een heel groot deel fijne herinneringen waren.
LJ, de hamster, verandert langzaam in een minimalistische – slak, die enkel meeneemt in haar huisje wat ze echt nodig heeft!

Boeken, een hele tas vol, een deel ga ik nog proberen te verkopen bij De Slegte, een deel mag rechtstreeks naar de kringloopwinkel, of misschien gewoon de container in.

Dat mijn omgeving het niet eens is met mijn opruimwoede, viel te merken aan de Facebookreacties die ik kreeg. Maar als ik elke oude Barbiepop, elk paar nooitgebruikte handschoenen, elke set tafellakens, elke stapel lege mapjes, elk stuk papier moet bijhouden omdat ik het “ooit” zal nodig hebben… dan begrijp ik hoe sommige mensen hun huizen kunnen volstouwen tot je enkel nog maar een doorgang tussen de rommel hebt van de ene kamer naar de andere.
Ik zal ook niet zomaar meer iets aannemen van andere mensen. Zoals die keer dat Maa terugkwam van Gambia en ik, vóór ik het goed en wel doorhad, een uitgesneden schildpadfiguurtje en een scheve houten kom-met-slabestek gekregen had. Allemaal heel mooie spullen, en ik wou ze op dat moment ook graag, maar nu staan ze hier en ik kan er niks mee. Teruggeven is geen optie – gegeven paarden en hun bek, right?
Dus vanaf nu denk ik twee keer na als mensen mij iets aanbieden – heb ik het nodig of is het nuttig?!

De keuken is een ander paar mouwen. Die zit, klein als ze is, volgestouwd met glazen, servies, bestek, pannen, elektrische apparaten, potten en een voorraad levensmiddelen waarmee wij zouden in winterslaap kunnen gaan. Niets daarvan kan ik weggooien, want alles heb ik nodig.
Hoewel. Plastic wijnglazen – hoe vaak gaan wij nou picknicken? 5 Duvelglazen – nu wordt er toevallig wat meer Duvel gedronken omdat het lief een bak kreeg met Kerstmis, maar anders? Flessen sterke drank, vele al drie jaar oud en al drie jaar open, kan je die nog opdrinken? En als ik een feestje geef – tegenwoordig is iedereen zo braaf dat de vrouwen Bob zijn en de mannen bier drinken. Houten plankjes – nooit gebruikt. En zo kan ik in mijn hoofd nog wel een tijdje verder gaan.

Ook de badkamer kan een opruimbeurt gebruiken, want de weinige kastjes die ik daar heb puilen uit van de zeepvoorraad. Ooit ben ik begonnen met het verzamelen van hotelzeepjes en staaltjes. Of het bijhouden van die potjes bodylotion die bij parfum zitten en die ik nooit gebruik omdat ik Dove/Nivea nog altijd het best vind – maar ik hou ze toch bij, “je weet maar nooit”.

Zucht.

Fase 3 is dus goed begonnen, en daarom half gewonnen.

En u, hoe zit het met uw hamsterwoede en kastruimte?

20 thoughts on “#62 Opruimwoede

  1. Bij mij valt dat allemaal goed mee, om de zoveel tijd neem ik eens een vuilzak en smijt ik alles weg wat ik niet meer gebruik, dus het stapelt hier nooit zo verschrikkelijk hard op 🙂

  2. Ik heb nog héél veel werk, maar ik ben op 1 januari wél begonnen aan mijn shopping sabbatical, waarover binnenkort meer op m’n blog.
    Veel succes alvast!

  3. Dat valt supergoed mee.. behalve mijn keuken. Ik heb keukenspullen waar de meeste mensen het bestaan niet van weten. Maar wegdoen..; geen denken aan. Ik heb ze ook effectief nodig. Als je voor 60 man kookt heb je gewoon heel veel spulletjes nodig!

  4. Ik ben zonet de kerstversiering beginnen opruimen! Alles netjes in dozen steken. En daarna de volle dozen kerstversiering die nog dateren uit mijn winterperiode beginnen te triëren. Aheum, k zie dat minder zitten, maar dat komt dan omdat het daar zo koud is. We hebben de lakens deze week getriëerd en aangezien we geen enkel eenpersoonsbed meer hebben, hebben we alle een-persoonslakens weggedaan! Vier of vijf vuilniszakken vol. Alleen een paar mooie overdtrekken nog gehouden en op zolder gezet , omdat deze van de kinderen zijn.
    Maar ik moet nu zeggen dat hier thuis de man des huizes, de verzamelaar is! Heel zijn kot en zolder is volgestouwd met dingen die hij technisch nog ergens te gebruiken ziet! Maar aangezien, ik zelf niet meer op die zolder geraak, kan ik hem ook niet gaan opruimen. Zelf ben ik geen grote koper! Met een potje oogschaduw doe ik jaren, en vooraleer het op is, koop ik geen nieuwe. Ik koop heel weinig kleren aan volle prijs. Alleen voor mijn kleed voor trouw van zoonlief, heb ik eens serieus in mijn beurs getast. IK was massa’s verdikt, had wel kleren nodig. Dan kast gekuist, alle maatjes 40 à 42 weggedaan, wat heb je aan een kast vol kleren waar je toch niet in kan! Nu moet ik alles nieuw kopen. Gisteren een jeans gekocht aan halve prijs. Een model dat me net goed zit, niet te groot en niet te klein. Oef, k heb terug een goedpassende jeans! Ik moet mijn centjes wel drie keer omdraaien met mijn invaliteitsinkomen. En alles moet wijken van mij, om toch maar op reis te kunnen gaan! Dat is dan ook het enige waar ik geld kan aan spenderen maar daarvoor moet ik andere dingen ontzeggen, zoals veelvulidig kappers boezoek en zo, enfin, je snapt het wel hé
    groetjes

    1. Christa ik ga eens een hele rare vraag stellen maar wat is triëren?!
      Ik heb nog geen zolder maar als ik er één had kan ik me voorstellen dat daar heel wat rommel op terecht zou komen!
      Mja als je iets echt wilt kost het iets minder moeite om daarvoor iets anders op te geven! Gewoon laten groeien dat haar, wie weet staat het je keihard!

  5. Denk dat ik ongeveer in dezelfde fase als jij zit, laatst alle papiertjes en spullen weggegooid waar ik niets meer mee doe. Alleen mijn kledingkast…. moet ik nog even aan deze grondige schoonmaak onderwerpen… gaat goed komen, wanneer mijn studie klaar is heb ik toch tijd te veel 😉

  6. verhuizen is meestal een goeie manier om je eens volledig te optrommelen.
    En een zolder hebben waar je dozen kunt vullen met dingen die eerst nog wat stof verzamelen voor je ze weggooit.

    Maar anders zou ik zeggen: weggeven, weggooien of gebruiken.

    1. Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd maar ik heb toen héél weinig weggegooid! Ik was zo gefocust op alles in dozen krijgen dat ik er niet over nagedacht heb dat ik ook effectief dingen niet meer zou nodig hebben! Maar dus doe ik dat nu gewoon ff 😉

  7. Ik ben daar eigenlijk enorm radicaal in. Ik hou bijna niets bij tenzij knutselmateriaal dat ik dan ook echt gebruik. Wat soms zorgt dat ik denk: “Had ik dat nog maar bijgehouden!”. Zelfs dagboeken enzo heb ik niet meer van vroeger.

    1. Ik heb het dikwijls voor dat als ik iets weggooi omdat het nooit wordt gebruikt, ik het een paar dagen of weken later effectief nodig heb! Laat ons hopen nu niet meer 😉

  8. Als ik dit hier allemaal lees, krijg ik zelf ook ongelooflijk veel zin om hier de boel eens goed uit te mesten. Ik ga er mij toch ook eens aan wagen.

  9. Verleden jaar heb ik een serieuse opstoot van opruimwoede gehad, meer bepaald op zolder. AL mijn boeken heb ik weggegeven. Voordien kreeg ik het niet over mijn hart om ze weg te doen…puur sentiment want als ik één keer een boek gelezen heb, herbegin ik daar niet mee en mijn kinderen (waarschijnlijk zijn het de mijne niet) hebben mijn leesmicrobe niet geerfd. 2 éénpersoonsbedden en een plooibed zijn naar de kringloop gegaan, die bleven hier maar staan voor eventuele logees (die er nooit waren)of voor later, eventuele kleinkinderen. Cursussen van mijn school- en studententijd: nam onnoemelijk veel plaats in op de zolder en voor wat??
    Niet te geloven wat een heerlijk gevoel het was om van dat alles verlost te zijn. Ik heb besloten om NIETS meer bij te houden wat niet echt noodzakelijk is.

  10. Oh! Niet luisteren naar mensen die zeggen dat je niets weg mag gooien! Ik ken iemand met een vage stoornis waardoor hij nergens afscheid van kan nemen (ook onder het motto dat het misschien nog van pas komt), in één woord verschrikkelijk… Nee, wie veel bewaart zit in de zooi en vindt niks meer terug.

    Goed initiatief trouwens, dat ‘stoppen met shoppen’. Succes! 🙂

  11. er zou ook bij ons ’s duchtig moeten opgeruimd worden in dingen die we niet meer nodig hebben en al jaren onaangeroerd op zolder liggen. Maar zolang er plaats is om er nog dingen bij te steken, komt het er niet van… 😉

  12. Ik koop eigenlijk héél zelden ‘rommel’ als in: theelichtjeshouders, kommen, schalen, mooie ‘spulletjes’ om weg te zetten… waardoor ik ook echt niet veel van die dingen heb, en daar ben ik blij om. Enkele maanden geleden kocht ik enkele theelichtjeshouders omdat ik ze maanden daarvoor al ergens had zien staan en ze echt mooi vond – en enkele maanden later dacht ik er nog steeds aan èn stonden ze nog in de winkel, dus toen heb ik die gekocht. Gevolg: ze staan nog steeds op de salontafel èn ik vind ze nog steeds even mooi!

    Wat boeken betreft: ik heb er ook een hoop die wel weg zouden mogen. Ik lees tegenwoordig echter véél bloggers die graag hun boeken zouden willen wegdoen. Daarom zou ik eigenlijk graag eens een boekenruil willen houden. Maar ik kan niet genoeg mensen bereiken om het echt op poten te zetten denk ik 🙂

    1. Ik heb dat ook al dikwijls willen doen, een boekenruil, maar ik ken in het ‘echte’ leven niet genoeg boekenwurmen! Onder de bloggers zitten er anders wél heel wat… 🙂

Reacties zijn gesloten.