Een boek voor Kerstmis

Ook al wil ik gaan consuminderen, ik was blij dat dat goede voornemen pas na het inplannen van de jaarlijkse feestdagen kwam, dat geef ik grif toe want… ik krijg graag cadeautjes. En ondanks de jaarlijks weerkerende stress koop ik er ook graag. (Maar wat ik allemaal heb gekocht, ga ik pas ná de kerstgewijze toestanden hier uitsmeren, voor het geval het lief of een andere onverlaat meeleest.)
Ik weet al vrij veel over de cadeautjes die ik ga krijgen voor Kerst, want dat heb je met een korte verlanglijst (met enkel dingen erop die we echt nodig hebben) en het lief dat niet goed is in cadeaus kopen. Want naast het naampjes trekken met mijn familie en het iedereen-koopt-voor-iedereen-concept (over consumeren gesproken!) bij de familie van het lief, kopen het lief en ik ook voor elkaar cadeautjes (consumeren for the win!). Het lief is daar niet goed in, maar de mannen die wél weten wat kopen voor hun vriendin, die zijn zeldzaam. Als u der zo-eentje in huis hebt: gefeliciteerd en koesteren die handel.
Dus moet ik hem helpen en overduidelijke hints geven als in: samen een juwelenwinkel binnenstappen en aanwijzen wat ik wil en erbij blijven staan als hij het koopt (om geen risico’s te nemen). O hij kan het wel, als hij wil, dan denk ik maar aan de prachige oorbelletjes voor onze derde verjaardag, of het hartjeshangertje voor onze eerste verjaardag. In het geval hij zelfstandig cadeautjes koopt, kan ik hem heel makkelijk ontfutselen wat hij heeft gekocht, want zwijgen kan hij niet. Dus either way, ik weet meestal wat ik krijg van hem en zo ook dit jaar.
Eén van de dingen die ik ga krijgen, is een boek. (Lang geleden dat ik nog boeken kreeg, trouwens. Of kocht, for that matter.)
Als u mij vraagt welk boek me de voorbije jaren het meest heeft geraakt, dan kan ik niet anders dan naar de Eragon-trilogie in mijn boekenkast wijzen. Het gebeurt zelden dat ik zó word meegesleept door een verhaal. Ik kon niet anders dan die boeken in één ruk uitlezen en zodoende waande ik me dagenlang in een magische wereld vol gevaar en liefde.
Toen het derde deel uitkwam, was ik zo blij als een klein kind omdat de saga voortging. De teleurstelling was groot toen bleek dat er nog een vierde deel zou komen, maar dat schrijver Paolini er nog aan bezig was. In het Engels, zijn moedertaal immers, whereas I, ik lees mijn voer graag in het Nederlands (wat dan weer mijn moedertaal is, maar dat wist u al). En vertalingen naar het Nederlands staan niet op het prioriteitenlijstje van vertalers, me dunkt. We zijn maar met 25 miljoen moedertaalsprekers in de EU, hoor.
Het was met de grootste voorzichtigheid dat ik naar de verfilming van het eerste boek keek, doodsbang dat er van de schone fantasiewereld in mijn hoofd niks meer zou overblijven. De beelden waren mooi, maar het verhaal en de uitgewerkte personages leken niet heel erg op het boek. Hoewel er een open einde werd aangeboden, zal er nooit een tweede film kunnen komen omdat de makers de film zó in elkaar hebben gestoken, dat een film gebaseerd op het tweede boek ‘Oudste’ onmogelijk is geworden. Idiots.

Daarna vergat ik Eragon zo’n beetje. Tot ik drie weken geleden de krant opensloeg. Ik lees nooit de krant, dus dit op zich is al een wonder. Mijn oog viel – ik was geeneens echt aandachtig aan het kijken – op reclame voor de trilogie van Eragon.

Halt, momentje daar LJ.
Een trilogie heeft drie boeken – het reeds gelezen EragonOudste en Brisingr. Maar in deze advertentie hing er nog een vierde boek aan vast. Het vierde! Eindelijk! Na al die jaren!
Toen was ik zo dom om, eenmaal over Erfenis gestruikeld in een boekenwinkel in His Hometown, het door het lief te laten kopen als cadeau voor Kerst. En het werd meteen ingepakt ook, dus geen sneak preview. Plus achtergelaten in His Hometown tot tweede kerstdag, dus geen stiekem papier losscheuren en later weer dichtplakken.
Ik moet nog drie nachtjes slapen voor ik kan beginnen met lezen… dan komt er een eind aan de kwelling der onwetendheid. Dan ga ik eindelijk weten of die boze meneer met zijn draak zal worden verslagen!
Enneuh… met wat voor vragen en verwachtingen ik verder nog werd achtergelaten aan het eind van het derde boek. Want om eerlijk te zijn, mijn gatenkaasgeheugen neemt een loopje met me als het over gelezen boeken en geziene films gaat: een paar maanden later herinner ik me niks meer over de verhaallijnen, de personages of de gebeurtenissen, laat staan het einde. Dat komt pas langzaamaan terug als ik het boek opnieuw lees. Niemand die dus gelooft dat ik die of die populaire film heb gezien, want als je dan niet kan meepraten over de inhoud, val je door de mand als oplichter.
Er was iets met een elf en dwergen, of zit ik nu in een LOTR-decor? Ik herinner me nog net de naam van het hoofdpersonage, Eragon obviously, en zijn draak Saphira (omdat ze de kleur van een saffier heeft). Misschien had ik die overbruggingsweken beter geïnvesteerd in het opnieuw lezen van de drie eerste boeken. Kwestie van niet uit de lucht te vallen als Paolini besluit de verhaallijn op te pikken right where he left of in Brisingr.
Ik herinner me enkel het gevoel dat de film/het boek me gaf dus enkel of ik hem goed vond of niet. En bij Eragon herinner ik me de spanning in mijn onderbuik en de wind door mijn haren achterop bij de draak.
No need to say dat dit een boek is dat nog op het lijstje ‘Gelezen in 2011’ zal verschijnen.

13 thoughts on “Een boek voor Kerstmis

  1. Het boek lijkt mij niets voor mij, maar ‘k vind het de max hoe je de kerstinkopen zo leuk beschrijft! 🙂
    Geniet van kerst en van de bijhorende cadeautjes.

  2. Trek het u niet aan ik heb ook zo een mannetje 😀 En als hij al eens iets achter mijn rug koopt zoals dit jaar met kerst, dan deelt hij het me twee dagen na de aankoop toch mee.

    Na dit enthousiaste blogje ga ik overwegen om de boeken te lezen, want ik was verliefd op de film. En net als altijd zal het boek wel beter zijn.

    1. Ik moet zeggen er was toch iets minder kriebel in de buik van spanning over ‘wat ga ik krijgen’ dit jaar dan anders, wat ik wel jammer vond!
      Ja boeken zeker lezen, pakken beter dan de film 😉

  3. Vrolijke feesten LJ-ken,
    geniet van alle cadeaukes, je boek inclusief!
    Ik ben geen boekenzot, ( vroeger wel, maar concentratiestoornissen, bevorderen het lezen niet!)
    Ik zou wel graag een reisgids krijgen, kopen van oost-Canada, zodat ik daar tien maanden zoet mee ben!
    Heel veel liefs!
    xxx drie kerstkussen

  4. Whahahahaha ow dat stuk over de cadeautjes! echt te herkenbaar! Ik denk dat het idd mannen eigen is, bang om te soft over te komen ofzo……
    Geniet van je boek meis!

  5. hahaha, veel plezier met je boek!

    Ik en de zussen werkten dit jaar ook met een verlanglijstje. Zo kunnen wij ten minste echte cadeaus geven ipv altijd maar cadeaubons :p.

    En vriendlief let gelukkig ook goed op. In Nederland in de cook and co had ik enthousiast een aantal dingen vastgepakt en gezegd: “kijk schat! kei handig voor in de keuken”. En die dingen is hij dan voor mij gaan kopen. Geen dure cadeaus, heb ik ook niet voor hem, daar staan de financiën momenteel niet naar. Maar ik vind het gewoon super leuk dat hij heeft onthouden welke spulletjes ik leuk vind voor in de keuken :).

Reacties zijn gesloten.