Kater

Er zijn serwoordig nog maar weinig grote artiesten die  het waard zijn om in de buurt te komen van te tippen aan zij die hen vooraf zijn gegaan als Grote Artiesten-met-hoofdletters zoals daar zijn de Freddy die een paar weken geleden 20 jaar dood was, moge hij rusten in vrede.
(Nu ik erover nadenk: eigenlijk zijn er geen die kunnen tippen aan mijn seventies, eighties en nineties helden. Slechts weinig kippenvel- of meebrulmomenten. Sorry, hedendaagse artiest, het is niet persoonlijk bedoeld. Allez, eigenlijk wel maar ik wil vandaag de vriendelijke blogster uithangen.)
 
De laatste dagen heeft hier (op De Heuvel) vaak de radio opgestaan waardoor ik weer helemaal up to date ben waar het de populaire deuntjes betreft. Eén van de kleinere hits, die ik na de intro al beu was gehoord, gaat als volgt:
Ik heb een kater, wohowow
Ik heb zeker en vast te veel gedronken
Ik heb een kater, wohowow
Ik heb een leeg glas
Schenk me nog eens in
 
Zodat ik door kan gaan tot ik ontplof
En ik kan drinken tot ik overgeef
En ik wil nooit volwassen worden
Ik wil zo doorgaan, doorgaan, doorgaan…
 
Ik ben een beetje over de schreef gegaan vorige nacht, ja
Ik was een beetje zat, ja
Ik was een beetje murw vorige nacht, ja
Ik heb stront in mijn gezicht gekregen, jaja
 
O o o o o
Ik ben op het dak
Als je het niet weet
Wel, dan weet je het nu
 
Ik heb een kater, wohowow
Ik heb zeker en vast te veel gedronken
Ik heb een kater, wohowow
Ik heb een leeg glas
Schenk me nog eens in
 
Zodat ik door kan gaan tot ik ontplof
Geef toe, dat klinkt ongelooflijk debiel, zelfs vooral als ge een kater hebt.
 
Neen, fan van gluiperds als Taio Cruz zal ik nooit worden. Ik kan me niet zo inleven in zijn teksten maar kom, miljoenen tienermeisjes en doorwinterde studenten zullen mijn mening tegenspreken.
 
Ik vermoed en kan alleen maar hopen dat u, beste lezer, betere smaak hebt dan de gemiddelde radiobeluisteraar of de van het uitgaansleven profiterende student. Please, verblijd mij met luistertips, met de pareltjes der hedendaagse liedjes, en mijn muzikaal oor zal u eeuwig dankbaar zijn.

21 thoughts on “Kater

  1. Ik zal ook moeten gebruik maken van de voor u gegeven luistertips. Ik ben ook een ’70, ’80 en soms zelfs ’90 fan. Al wat daarna komt is niet echt mijn smaak. Er zitten er wel af en toe eens tussen die mij kunnen bekoren (ik kom er nu niet op) maar dat is maar tijdelijk. Ik ben ze snel beu gehoord…wat met de ‘oldies’ niet het geval is.

    1. Inderdaad! Op het werk luisteren we naar Radio Nostalgie deze week en ik moet zeggen bijna alles wat ze daar spelen is leuk! Een radiozender als MNM verveelt gauw…

  2. Haha, ik had zaterdag met mijn zus (14) het gesprek: “wat een debiele tekst is dat eigenlijk…” waarop we het ook in het nederlands begonnen te zingen 😀

    (pas op, dat is vaak zo hoor. Volgens mij ligt dat gewoon aan de omzetting Engels-Nederlands. Denk aan “In je hooooofd, in je hooooofd, zombie, zombie”… dat liedje is trouwens ookal verkracht, enjoy http://www.youtube.com/watch?v=vn1z5mlzF-U&ob=av2e)

    Maar toch vind ik het zo jammer dat iedereen klaagt over de muziek tegenwoordig. Inderdaad, er wordt veel crap gemaakt, maar da’s ook logisch. Kijk hoeveel groepen er nu zijn tegenover het aantal in de jaren ’80. De crap van toen is volgens mij nu allang in de vergeetput 😉 (en nee, ik mag daar eigenlijk niet over oordelen, want ik was toen -2 :p)

    Aanraders volgens mij (zo moeilijk, want smaken verschillen) uit deze tijd… Ik zal er overal 1 nummer bijzetten.

    Ed sheeran – the A team (Brits, mmm)
    Florence + the machine – Shake it out
    Muse – muscle museum
    Coldplay – fix you
    The vaccines – wetsuit
    Mumford & sons – little lion man
    James Blake – a case of you (mooie tekst)
    Sigur ros (achtergrondmuziek, en concerten zijn prachtig)
    Regina Spektor – laughing with of human of the year
    The National – fake empire
    Amatorski – come home

    Ik heb mij een beetje beperkt tot de bekende shizzle, omdat ik denk dat je niet echt zoekt naar metal of klassiek. Ja, mijn smaak is nogal divers (én dan ben ik de gemiddelde van het uitgaansleven profiterende student hè, tss:D)

    Aanrader nr 2 : spotify downloaden! Genre naar believen aanvinken bij radio, et voila.

    Aanrader nr 3 : Queen opzetten, ja! 😉

    1. Wow da’s een hele lijst merci!! :)) Een paar liedjes ken ik er al van, voornamelijk oudere (Muse, Coldplay).
      Spotify uitproberen staat op mijn to do lijst voor de eerstvolgende vrije dag die ik heb…

  3. Ik kende het nummer dat jij noemde totaal niet…
    Ikzelf hou van muziek van nog verder terug. Ben een gigantische fan van Johnny Cash en June Carter bevoorbeeld.
    Maar in het hier en nu kan ik Gotye en Adele wel smaken.

  4. Ik ben heel veelzijdig wat muziek betreft! Zolang het maar goed is in hun soort. Vooral de liedjes moeten mij aanstaan. Zo heb je radiohead, sommige liedjes vind ik keischoon, andere vind ik dan weer zageplaatjes. Zelfs Coldplay waar ik ongelooflijk fan van ben en Elbow hebben ook zageplaatjes. Ik kan zelfs klassieke muziek smaken, tot heftige punk. Ook Ierse folk kan wree plezant zijn. Ik hou ook van fleet foxes, en snow patrol, maar dat is echt maar een tipje van de hoop muziek waar ik van hou! Ik heb zelf een archiefje staan op deze laptop, wat ze moeten spelen op mijn begrafenis, en af en toe wordt dat eens gewijzigd. Zo zit ” a day like this” van Elbow er nog altijd bij.
    En Heintje mijn eerste jeugdlief, waar ik van droomde kan me tot tranen toe beroeren!
    Alleen aan jazz heb ik een grondige hekel, ik kom daar kierewiet van!
    Groetjes

    1. Dat is waar, ook mijn lievelingsgroepen hebben liedjes waar ik koude rillingen van krijg, bah! Ik heb ooit ook eens zo’n begrafinisliedjeslijst gemaakt, feitelijk moest ik dat maar eens updaten…

    1. Dank je 😀 moest ik zelf iets kennen van websites, dan zou ik er een warmrode kleur aan gegeven hebben maar ik leg me neer bij het oranje van WordPress!

  5. Ik heb dat nummer nog nooit gehoord, gelukkig wellicht. En bij het lezen van de naam van de “artiest”, dacht ik direct: “Wie?” Ik heb nog nooit van die persoon gehoord. Ik denk niet dat ik daar ongelukkig om moet zijn.

  6. ik moet ook vaak mijn wenkbrauwen fronsen van de songteksten van tegenwoordig. Af en toe vind ik die liedjes leuk hoor, maar dan meer om het deuntje en minder om de tekst. Maar ik heb zeker en vast regelmatig liedjes nodig met wat meer diepgang 😉

  7. liedjes die ik trouwens graag hoor en niet over katers gaan:

    céline dion – because you loved me
    billy ocean – suddenly
    ben harper – sexual healing
    ben harper – walk away
    ben harper – ain’t no sunshine
    adele – veel liedjes 😀
    gotye – somebody that I used to know
    bon iver – skinny love
    axelle red – parce que c’est toi
    teri moise – je serais la
    gianna nannini – angelo mio

  8. Ow ik deel je mening volledig! Ik ben niet voor niets redelijk afgestapt van de mainstream muziek. Zijn nog wel wat nummers die ik leuk vind maar over het algemeen kots ik het uit. Wat tips? Zoek eens naar muziek van The Gossip, van mijn held Darren Hayes (serieus die teksten van hem wow), Aqualung, Feeder en daar hou ik het nu even bij

Reacties zijn gesloten.