Lijstjes vs. Chaos

In de Flair ging het over lijstjes, de vorige week.
Ook Tita heeft iets met lijstjes.
 
Ik heb lijstjes nodig om structuur te geven aan mijn dagen, mijn weken, mijn eten, mijn bezigheden, mijn wensen, mijn noden. Om orde te scheppen in de chaos die “LJ’s hoofd” heet.
De bekendste zijn natuurlijk boodschappenlijstjes, en mijn favorietste zijn de to-do-lijstjes. Niets heerlijker dan dingen doorstrepen en zo achter je te kunnen laten eens ze ‘done’ zijn. Op het werk pas ik deze methode sinds kort met plezier en groot effect toe. Efficiëntie ten top! Online applicaties als Pinterest helpen met het oplijsten van dingen die je wil hebben of kopen, waar je van droomt of die je verzamelt.
 
Flair raadt je aan om de volgende lijstjes uit te proberen.
  • Dankbaarheidslijstjes
Daar doe ik al aan mee via Count your blessings. “Volgens onderzoek” zou je gelukkiger worden door je te focussen op de dingen waar je dankbaar voor bent zou moeten zijn. En ja: ik merk, doordat ik dagelijks op zoek ga naar iets leuk om een foto van te nemen, dat ik veel positiever ingesteld raak.
Al zijn er natuurlijk dagen, meerdere na elkaar zelfs, dat de wereld om mij heen nog zwartgalliger lijkt dan de gruwelijke onderwereld van Mordor. Ik snap niet hoe mensen in landen als Noorwegen kunnen leven, met nóg minder zonlicht dan wij in ons troosteloze (maar binnenkort niet langer regeringsloze) Belgenlandje.
  • Het happy-songlijstje
Dit heb je best altijd bij de hand om je op te fleuren. Vroeger zette ik geen stap buiten de deur zonder mijn Zen zodat ik ten allen tijde muziek kon afspelen als ik daar behoefte aan had.
Het probleem is dat ik een hekel heb aan de meeste “happy” songs, die ik na een half lied al beu gehoord ben. Geef mij maar melancholische deuntjes vol emoties, dan raak ik zelf nog wat dieper in de put.
Tegenwoordig probeer ik terug een beetje bij te benen met de hedendaagse muziek, maar verder dan de Ultratop en andere hoogstcommerciële rommel raak ik niet. Ik heb gehoord dat Spotify een heel makkelijke manier is om altijd en overal, dag en nacht, in de brousse of in de woestijn aan je muziek en de gedeelde playlists van anderen te geraken – zolang er internet is, natuurlijk. Misschien moet ik dat dan maar eens uittesten.
  • Het weggooi/closurelijstje
Flair beweert dat door dingen op te lijsten, je ze kunt ‘afsluiten’ in je hoofd. Geloof ik niks van. But, ik geloof wel dat je dingen van je af kan schrijven, om even de druk van de ketel te halen en het verwerkingsproces te bevorderen. “Eens op papier is voorgoed uit je hoofd”, och was het maar zo simpel.
  • Het diepvrieslijstje
Kan ik niet meer missen, al vanaf dag één dat ik een diepvries had en hem kon beginnen vullen. Mijn ouders hebben zo’n grote bak waar ge een lijk in kunt verstoppen als ge dat onding ooit helemaal zou kunnen leegeten. Wat ge daar ook zoekt dat ligt altijd ergens helemaal onderaan in een hoekje verstopt onder de ontelbare pakjes erwten, gehakt, frieten, spinazie en fishsticks.
Ik heb gelukkig zo’n klein model met drie schuifjes die continu afgeladen vol zitten maar hé, een volle diepvries verbruikt minder dan een (half)lege heb ik mij laten wijsmaken en als we ingesneeuwd raken, hebben we eten voor twee weken, minstens. 
Een diepvrieslijst is megahandig, probeert u het vooral zelf: ge weet wat er in zit en wáár en hoelang als je hem echt uitgebreid opstelt.
  • Het wenslijstje
Waarmee Flair eigenlijk verlanglijstjes bedoelt voor verjaardagen, doopsels, Kerstmissen und so weiter. Dat is tegenwoordig inderdaad makkelijk online aan te maken, zelfs een gewone Google Doc kan al soelaas bieden. 
  • Het oppeplijstje
Ofte het opscheplijstje, met al je verdiensten, talenten en pluspunten, zodat als je dit leest wanneer je down bent, je je meteen weer beter voelt omdat je écht een geweldig persoon bent.
(’t Is natuurlijk niet de bedoeling om dit lijstje openbaar te maken; houdt uw geweldigiteiten graag voor uzelf. De grens der aanvaardbare arrogantie is anders snel overschreden.)
Nog niet geprobeerd, maar daarvoor heb ik het lief, om mij op te peppen en in mijn oor te fluisteren dat ik een fantastische vrouw ben. 
  • Het weekmenu
Mijn allergrootste favoriet uit deze opsomming. Hoe doen mensen het zonder?
Mijn kot lag recht tegenover een supermarkt dus ik kon makkelijk elke dag naar de winkel; nu moeten er heuvels worden overwonnen. Op kot kookte ik zelden meer dan twee keer per week, om dan zo vaak mogelijk hetzelfde en het simpelste te eten. Leve de wok. Maar die kotluxe hebben wij niet meer want wij eten verantwoord en gezond.
Dus op vrijdagavond zet ik mij aan tafel met mijn kookboeken of toevallig tegengekomen lekkere internetadresjes en zoek ik zeven gerechten uit. De ingrediënten schrijf ik ineens over op het boodschappenlijstje. Et voilà, efficiënter dan dat kunt ge op zaterdag niet naar de winkel vertrekken om eten te kopen voor een week. I lovvvvve weekmenu’s!
 
En u, bent u een lijstjesfan? Welke lijstjes zou u niet meer kunnen missen? Of gaat u heerlijk lijstloos en dus chaotisch huppelend door het leven?

12 thoughts on “Lijstjes vs. Chaos

  1. Boekenlijstjes! Lijstjes met alle boeken die ik nog wil lezen. En lijstjes met Nobelprijswinnaars, Booker Prize-winnaars, Pulitzer Prize-winnaars, Beste boeken aller tijden…

    Allee zeg, dat had ik bij u toch ook verwacht :p.

    1. Ik had dat vroeger hé, een ‘te lezen’ lijst… En ik ben er dit weekend opnieuw mee begonnen na een bezoek aan De Standaard! Momenteel staan er nog maar 5 boeken op 😉

  2. De lijst die ik niet zou kunnen missen is een boodschappenlijst, als ik dat niet heb wordt het een ramp: ik koop wat ik niet echt nodig heb en vergeet wat belangrijk is. Ik kan niet zonder. Voor de rest leef ik eigenlijk lijstjesvrij…maar wel met een agenda om geen afspraken te vergeten.

    1. Als ik zonder boodschappenlijst ga winkelen, kom ik enkel met ongezonde of onnodige dingen thuis… zeker als ik honger heb, dan kan ik niet nadenken 😉

  3. Is een lijstloos leven een chaotisch leven? Ik merk alleszins dat je ook lijstjes maakt van je lijstjes. Laten we eens een analyse maken 🙂

    – dankbaarheidslijstje?? dat is een levensingesteldheid, niet? als je daar een lijstje voor moet maken, zou ik denken dat je fout bezig bent.

    – songlijstje: pas.

    – weekmenu: nee dank u! 🙂 Ik hou van improvisatiekoken, of van de laattijdige beslissing over het eten. Ik wil vandaag niet weten wat ik volgende week wil eten;

    -….

    🙂

    Mijn excuses voor mijn kritisch temperament, maar de lijstjes zijn m.i. enkel een uiting van je persoonlijkheid. Niet van je levensstijl. En bovendien kunnen woorden nooit de werkelijkheid omvatten. Er is altijd een niet-talige realiteit.

    1. Och Toerist, wij zijn uw kritische uitlatingen intussen wel gewend hoor en ze worden zeer geapprecieerd.
      Voor MIJ is een lijstloos leven gelijk aan een chaotisch leven, omdat mijn overvolle brein het niet aankan om al dan niet onbewust lijstjes te maken of gestructureerd te werk te gaan. No can do!
      Zonder een weekmenu kan ik echt niet: ik kan enkel op zaterdag naar de winkel, om tussendoor nog eens te gaan heb ik geen tijd (en geen zin, zo na ’t werk als de files aan de kassa’s tot achteraan in de winkel staan), dus dan is het wel zo handig om te weten wat je de komende week gaat eten. Die lijst is gewoon noodzakelijk voor het goed functioneren van mijn huishouden.
      Wat het dankbaarheidslijstje betreft: ik merk dat ik het ten eerste leuk vind om foto’s te nemen van dagdagelijkse gebeurtenissen die leuk zijn (ik neem dan ook zelden foto’s van dingen die niet leuk zijn :p), wat dan meteen ook een mooie herinnering is voor later want achter elke foto schuilt dan wel een verhaal of betekenis. Ten tweede drukt die ‘count your blessings’ me met mijn neus op de feiten: kind, stopt met zagen, gij hebt het geweldig goed gij, wat zit gij nu verdorie depri te wezen. Tot slot leert die lijst me alles positiever te bekijken, of in de mate van het mogelijke aan negatieve dingen een positieve draai te geven. Dat heb ik nodig, omdat ik van nature uit een pessimistisch persoon ben.

  4. Ik ben een lijstjes mens,………structuur en orde, heel mijn agenda hangt vol met post-its, met zaken die ik niet mag vergeten, to-do lijstjes, boodschappenlijstjes,……uitspraken, cadeaulijstjes, voor-en nadeel lijstjes,…….en zo kan ik wel uren doorgaan,……..

  5. Ik ben niet echt een lijstjes persoon, maar ik moet zeggen… een paar gebruik ik toch echt wel.

    Het weekmenu… niet omdat ik het zo ongelooflijk fijn vind om op voorhand te plannen wat ik eet. Maar wel omdat we maar één keer per week naar de winkel kunnen/willen. Dus is een weekmenu gewoon zalig. (We sparen trouwens bakken geld uit met maar een keer naar de winkel te gaan per week. Ik heb eens een voor en na gemaakt… is een gigantisch verschil.)

    Diepvrieslijstje is bij mij diepvriesboekje 😀 Ik heb er namelijk twee en hou dat allemaal bij in een schirftje.

    Maar verder lijstjes? Neen niet echt. Niet nodig ook niet.

    1. Ja je smijt nogal wat weg he, ik snap echt niet hoe mensen dat zonder concreet idee in hun hoofd doen, boodschappen. Leve weekmenu’s!

Reacties zijn gesloten.