50 questions: vraag 18 en 26

Ik zal wekelijks één van de ’50 questions that will free your mind‘ beantwoorden. Het volledige lijstje vindt u hier.

18. Hou je aan iets vast dat je zou moeten loslaten?

Herinneringen. Ze zijn met tientallen, honderden, duizenden. Staan te trappelen voor de poorten van mijn onderbewustzijn. Komen vervormd bovendrijven in mijn dromen. Krabbelen hun weg naar buiten in mijn fictieverhalen. Staan te springen om mij op e beuren of net om mijn dag te verpesten, want niet al die herinneringen zijn zo positief. Ze doen me denken aan dingen die al lang voorbij zijn, mensen die uit mijn leven zijn geschreven en die ik nooit meer zal tegenkomen, verlangens die ik onderdruk, dromen die ik wegduw.

Gelukkig is er mijn dagboek ofte mijn blog om die herinneringen van me af te schrijven en in te bewaren, veilig ver weg van mijn gemoedstoestand – alleen als die laatste sterk genoeg is of als ik in een weemoedige bui ben, kan ik ze bovenhalen.

26. Zou je eerder al je oude herinneringen willen kwijtraken, of nooit in staat zijn om nieuwe aan te maken?

Dat is een moeilijke vraag. Ik ben heel erg gehecht aan mijn herinneringen, waarvan ik zowel positieve als negatieve sinds mijn tiende heb neergepend in tientallen elkaar niet zo netjes opvolgende dagboeken. Ooit ben ik begonnen met ze over te typen op de computer, want als ik mijn dagboeken op een dag verlies, dan zou dat een onoverkomelijke tragedie zijn.

Langs de andere kant heeft het geen zin om in het verleden vast te zitten: je moet je leven léven, en dat wil zeggen nieuwe herinneringen creëren. Mijn grootste angst is om dement te worden en zo de gave van nieuwe herinneringen kwijt te spelen.

4 thoughts on “50 questions: vraag 18 en 26

  1. Het betekend ook dat je menselijk bent! Mensen die geen herinneringen hebben, hebben ook geen gevoelens!
    Maar misschien ben jij ook een beetje hooggevoelig (Hsp)
    gelijk ik en die trekken zich alles ook veel meer aan en voelen spanning alvoor er spanning is!
    Allee prettig weekend LJ-ken

  2. Ik denk dat herinneringen normaal zijn. Ze moeten geplaatst worden. Enkel als je ze geen plaatsje kan geven dan kunnen ze parten spelen. Maar iedereen heeft daar wel eens last van denk ik 🙂

  3. Herinneringen zijn belangrijk en daarom ook mooi in mijn optiek. Alleen wanneer je beperkt wordt door herinneringen moet je ingrijpen.

    Ik kan me overigens wel voorstellen dat je bepaalde dingen liever niet meer toe laat. Ik herken dat wel, al moet ik wel eerlijk zeggen dat het toelaten van die herinneringen mij ontzettend veel verder geholpen heeft 😉

Reacties zijn gesloten.