50 questions: vraag 17 en 19

Ik zal af en toe één van de ’50 questions that will free your mind‘ beantwoorden. Het volledige lijstje vindt u hier.

17. Wat heb je niet gedaan wat je echt wil doen? Wat houdt je tegen?

In Zwitserland gaan wonen, in een gezellig dorpje – het blijft een droom voor me. De lijst met dingen die me tegenhouden is echter aanzienlijk lang en ontmoedigend. Hier een paar puntjes die me tegenhouden:

  • Ik heb een hekel aan sneeuw en kou, en ik kan niet skiën. Een ganse winter in de Alpen zie ik dan ook niet zitten.
  • De mensen die ik achterlaat: mijn familie, mijn vrienden, mijn lief.
  • Alle zekerheid opgeven voor de onzekerheid van avontuur.
  • Het feit dat ik ginds niemand ken, en mensen leren kennen is niet mijn sterkste kant, zeker niet als we niet dezelfde taal spreken.
  • De taal: Italiaans, Frans, Duits en één of ander koeterwaals, keuze zat maar geen van de vier spreek ik hoewel ik met Duits nog wel de minste moeite zou hebben en Frans na een paar maanden ook wel zal vlotten.
  • De immigratievoorwaarden zijn erg streng.
  • Daar werk zoeken.

Feitelijk ben ik nog perfect content met mijn leven in la petite Belgique. Hier zijn heuvels in plaats van bergen, chocola gelijk nergens anders, magnolia’s in plaats van boomgrenzen en Edelweiss en autosnelwegen in plaats van koeienpaadjes. What’s the difference anyhow?

19. Als je zou verhuizen naar een ander land dan datgene waar je nu woont, waar zou je naartoe gaan en waarom?

Ik zei hierboven al dat ik ooit droomde om in Zwitserland te gaan wonen. Ik werd verliefd op dit land toen we er tijdens mijn tienerjaren een keer of twee op gezinsvakantie gingen. (Mijn eerste ervaring met Zwitserland, op mijn veertiende tijdens een CM-kamp waartoe mijn ouders me zowat hebben ‘gedwongen’, is verbannen naar het uiterste hoekje van mijn geheugen; ik heb er zelfs geen dagboeknotities van.)
Het waren eerst Wengen en daarna Zinal die onvoorwaardelijk een plaatsje kregen in mijn hart.

Gewoon. Omdat ik verliefd ben op het prachtige bergenlandschap: de boomgrens, de vlinders, de woeste bergrivieren, de adembenemende gletsjers, de eeuwige sneeuw, de piepkleine dorpjes, de afgelegen berghutten, de vrije koeien, de wilde marmotten, gemzen en steenbokken, edelweisjes, en de Jungfrau niettevergeten.
Omdat het constant bergen om me heen te hebben, als een muur, als armen die me omarmen, me een gevoel van veiligheid, geborgenheid geeft die ik enkel terugvind in Teamo’s omhelzing.
Omdat ik me daar thuis voel.

Omdat ik daar helemaal LJ kan zijn.

25 thoughts on “50 questions: vraag 17 en 19

  1. Ik zou ook graag in een land wonen waar nog zoveel ongerepte natuur is :). Ik denk niet dat ik moeite zou hebben om te verhuizen naar een ander land. Zolang vriendlief er maar bij is. Ik zeg hem steeds dat hij mag gaan en staan ter wereld waar hij wil, maar dat ik hem dan wel volg. 😛

    1. Als ik echt moet kiezen dan zou ik liever in ons Belgenlandje blijven, maar ik zou Teamo ook volgen moest-ie bijvoorbeeld in Duitsland moeten gaan werken ofzo! Zolang het maar niet té ver weg is!

  2. Goh een keuze voor Zwitserland, die hoor je niet heel erg vaak zeg. Vind je verklaring daarvoor wel een logische. Ben 1 keer in de alpen geweest mijn god wat is dat mooi!

    En je laatste zin raakt me want lieve LJ je kan en mag ALTIJD jezelf zijn want naar mijn mening (voor zover ik die afstandelijk kan hebben) ben je een super meid!

  3. Werd ik al gemist? 🙂 (dat heb je met die blog-loze medemensen; die komen en gaan maar, en men weet er helemaal niets over. Pure schande!! ;-))

    Toen ik het artikel las, dacht ik: “aha! zie je wel!” 🙂

    1. Uiteraard ik hou wel van mensen die eerlijk hun mening geven. Ook al weet ik niet wie je bent enzo 😉
      Het artikel behandelt wel niet dezelfde dingen als die die in het boek aan bod komen, die gaan eerder over hoe mannen en vrouwen anders denken maar dan niet dat mannen vaker/vaak aan seks denken. Het leert je eerder hoe mannen en vrouwen beter met elkaar zouden omgaan en al is het heel veralgemeend, ik heb mezelf en Teamo er al heel vaak in herkend en beseft dat het inderdaad beter werkt als de zaken op een andere manier worden benaderd of aangepakt. Het boek heeft me laten zien dat mannen anders denken en zichzelf anders uitdrukken dan vrouwen, maar net daarom zijn we natuurlijk niet compleet verschillend, ik vind dat we wel degelijk van dezelfde planeet komen! Want evengoed herken ik me soms in ‘de man’, eerder dan in ‘de vrouw’. Ik ben nu in het hoofdstuk over communicatie bezig en wat ik daarin al heb gelezen was zó herkenbaar!! We praten soms gewoon langs elkaar héén, ipv gewoon te luisteren naar de achterliggende boodschap…

  4. LJ, ik vind dat allemaal ok hé. Wat kan helpen, helpt. Zolang je maar niet vergeet dat je bent wie je bent. Veel mensen aanvaarden zichzelf niet en worstelen met hoe ze zich beter kunnen uiten enz. Ik vind dat goed, want de eerste stap op het pad van de zelfverbetering is zelfkennis, maar aanvaarden wie je bent, lijkt mij minstens even belangrijk. En zo’n boeken kunnen verhelderend zijn, maar niet meer dan dat. Gelukkig maar, ik zou niet willen dat relaties, sex, en al die intieme geneugtes van het leven exacte wetenschap worden.

    1. Ik vind het zelf niet altijd even leuk hoe ik op bepaalde dingen die hij doet/zegt reageer, wat vaak heel defensief of soms net agressief is omdat wat hij zegt op mij aanvallend overkomt terwijl hij dat dan helemaal niet zo bedoelt. Het boek leert mij om hem en mezelf beter te begrijpen maar fundamenteel veranderen zal ik er niet door doen :p Ik aanvaard mezelf tot op het vlak van mijn omgang met andere mensen want ik moet nog véél leren over sociale normen enzo!
      Je boodschap is doorgegeven btw 😉

  5. phoe, waar ik zou imigreren. Deze is heel moeilijk voor mij ! Vroeger droomde ik ervan een buitenhuisje te bouwen op Mauritius en daar naartoe te trekken als het hier winter was. Twee dingen hebben die droom aan diggelen geslagen. Het is daar vochtig warm klimaat en vochtig is heel slecht voor fibros. Ten tweede, ik kan het niet meer bijeensparen aangezien ik nu al invalide ben. En ten derde ik zal budget moeten proberen sparen als ik naar Canada wil om er jaarlijks mijn zoon op te gaan zoeken. Zo zie je maar dat dromen kunnen veranderen met de jaren. En eerlijk, ik moet nodig een droom, want momenteel heb ik er geen , en dat is niet gezond. Een mens moet dromen hebben en mijn leuze is immers “never stop dreaming”
    groetjes
    Christa

    1. Ik kan begrijpen dat je prioriteiten verschuiven naarmate je leven vordert en je ouder wordt. Moest ik een kind in Canada hebben, dan zou ik ook eerder sparen voor bezoekjes dan voor een reis naar godweetwaar. Dromen zijn belangrijk, hoop doet leven immers, maar je moet realistisch blijven he?

  6. LJ. Eén motto kan helpen bij het communiceren. Het zijn niet de bedoelingen die tellen, maar de effecten die ze teweegbrengen. Als het bij u aanvallend overkomt, dan komt het aanvallend over. Je kan moeilijk telkens inschatten wat zijn impliciete bedoelingen zijn.

  7. Als hij dat echt zegt, dan denk ik dat hij er zich iets te makkelijk vanaf maakt. Nadenken over hoe uw eigen communicatiestijl bij andere mensen, en zeker bij de mensen die je graag hebt, dingen teweegbrengen en veroorzaken, lijkt me een vorm van emotionele intelligentie en zelfkritische ingesteldheid.
    Het spijt me, maar de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Als hij u keer op keer kwetst of iets zegt wat bij u verkeerd overkomt, en hij keer op keer als antwoord heeft dat je te gevoelig of lichtgeraakt bent, en dat hij er niet aan kan doen, dan heb je wel een probleem. Want de feiten blijven dan identiek: wat hij zegt komt slecht over en jij blijft achter met de brokken.
    Dat is zoals zeggen: “uw kind is dom” of “uw kind is verstandelijk beperkt”. De boodschap is dezelfde, maar de tweede zin is minder kwetsend. En kiezen voor een communicatiestijl heeft men wel zelf in de hand.

    1. Ik vind het al goed dat hij wel beseft dat mijn verkeerd interpreteren en mijn reactie daarop niet enkel aan mij ligt, maar ook aan zijn communicatiestijl. Nu moet hij er enkel nog aan werken maar we hebben al een hele tijd geen ruzie meer gehad dus ook op dat vlak, van elkaar beter te begrijpen, gaan we vooruit! Ik heb wel de indruk dat gij Teamo niet zo’n toffe vindt :p

  8. Daar heb je groot gelijk in!
    Dat ik Teamo geen toffe vind? Eigenlijk spreek ik mij daar niet over uit hoor. Ik vind het superknap dat jullie ervoor gaan, maar ik moet wel toegeven dat als jij iets post over Teamo, ik wel eens de wenkbrauwen frons. Maar het risico van misinterpretatie heb je nu eenmaal met teksten, en natuurlijk ken ik alleen uw versie van de feiten, en ken ik hem nog minder dan u.
    Dus op dat vlak heeft hij van mij de maximale voordelen van de twijfel. Wat ik van hem vind, lijkt me trouwens niet zo belangrijk ook niet hé?

    1. Nee daarmee dat ik even wou polsen. Het beeld dat ik hier van hem schets, is inderdaad zelden positief omdat ik meestal gekwetst of boos ben als ik over hem schrijf. Misschien dat het tijd wordt dat ik zijn positieve puntjes in de verf ga zetten voor jullie gaan denken dat-ie er enkel negatieve heeft!

    2. Btw, ik heb al 3 keer geprobeerd je boodschap te kopiëren naar een reactie bij Ladybird maar dat is me tot nu toe niet gelukt…. Ik snap niet waarom want andere van mijn reacties komen er meteen op. Sorry…

Reacties zijn gesloten.